جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

آغاز رایزنی‌های مرحله دوم از هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها

آغاز رایزنی‌های مرحله دوم از هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها

 مرحله دوم از هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از وقفه سه روزه بخاطر تعطیلات سال نو میلادی، با حضور دیپلمات‌های ارشد ایران و گروه ۱+۴ در وین آغاز شد.

، علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران که صبح امروز وارد وین شد، دقایقی پیش برای رایزنی‌های دیپلماتیک با طرف‌های مقابل راهی هتل کوبورگ شد. بر اساس برنامه اعلام شده وی با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام و روسای برخی کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها دیدار خواهد کرد.

به گزارش ایرنا بسعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در جمع خبرنگاران گفت که هیات جمهوری اسلامی ایران به وین سفر کرده است تا مطمئن شود که منافع وعده داده شده در برجام محقق می‌شود. وی افزود که در این زمینه «توافق‌هایی را داشتیم و باید ببینیم طرف مقابل با اراده و جدیت وارد می‌شود. »

خطیب زاده با بیان اینکه طرف‌های مقابل باید تعهد خود را نشان دهند افزود: وقت زیادی از هیأت ایرانی گرفته شد و ایران به‌خاطر سابقه بسیار بد آمریکا و بی‌عملی اروپا باید مطمئن شود کسی در آینده این توافق را به سخره نگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ضرب‌الاجل‌های طرف‌های غربی برای مذاکرات خاطر نشان کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچ ضرب الاجل ساختگی را نمی‌پذیرد. «امروز توپ در زمین غربی‌ها و آمریکاست و اگر طرف‌های مقابل به تعهداتشان عمل کنند خیلی زود می‌توانیم به توافق برسیم.»

وی با بیان اینکه پیشنهادات ایران روی میز است هشدار داد که پنجره توافق تا ابد باز نخواهد ماند.

شنیده‌ها حاکیست که نحوه راستی آزمایی رفع تحریم های ظالمانه ایالات متحده و تبیین شاخص‌ها و ملاک‌هایی که طبق آن احتمال خروج مجدد ایالات متحده از برجام به حداقل رسیده و نتواند تحریم‌های جدیدی را برخلاف توافق صورت گرفته اعمال کند از اصلی‌ترین دستور کار مذاکرات در روزهای پیش‌رو است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *