پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

آمریکا در حیاط خلوت روسیه؛ از مهره‌چینی نظامی تا جنگ اقتصادی

آمریکا در حیاط خلوت روسیه؛ از مهره‌چینی نظامی تا جنگ اقتصادی

کارشناس مرکز مطالعات بین‌المللی روسیه گفت: آمریکا خواستار خروج نظامیان خود از افغانستان است و مذاکره برای انتقال زیرساخت‌های نظامی به آسیای مرکزی را نیز دنبال می‌کند.

«اندری کازانسیف» کارشناس انستیتوی مطالعات بین‌المللی دانشکاه دولتی روابط بین‌المللی «مسکو» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک با اشاره به استراتژی جدید آمریکا در آسیای مرکزی اظهار داشت: رقابت با روسیه و چین در آسیای مرکزی برای آمریکا کار آسانی نخواهد بود.

وی در ابتدا گفت: استراتژی جدید آمریکا در آسیای مرکزی در مقایسه با برنامه قبلی تفاوت چندانی ندارد و «واشنگتن» باز هم همان اهداف قبل را دنبال می‌کند.

این کارشناس تصریح کرد: طی 5 سال گذشته آمریکا مشغول حل اختلافات در اوکراین بود و به این دلیل واشنگتن توجه لازم را به آسیای مرکزی نداشت اما امروز اوضاع بین‌المللی تغییر کرده و نقش کشورهای آسیای مرکزی در سیاست ابرقدرت‌ها پررنگتر شده است.

گزنسیف افزود: آمریکا قصد مبارزه با چین و روسیه در آسیای مرکزی را دارد و اختلافات بین واشنگتن و «پکن» بر اوضاع داخلی منطقه تأثیرات جدی خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: در مرحله دوم آمریکا خواستار خروج نظامیان خود از افغانستان است و مذاکرات برای انتقال زیرساخت‌های نظامی آمریکا به آسیای مرکزی دنبال می‌شوند.

کارشناس روس خاطر نشان کرد: بسیار جالب است که سفارت‌ چین در قزاقستان و ازبکستان از سفر «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به کشورهای آسیای مرکزی به شدت انتقاد کردند.

کزنسیف تصریح کرد: این موضوع تحولات بین‌المللی در منطقه را نشان می‌دهد و چین آمادگی جدی برای مبارزه جهت حفظ نفوذ خود در آسیای مرکزی را دارد در حالی که روسیه بیشتر مشغول حل مشکلات خود در اروپا از جمله اوکراین است.

این کارشناس گفت: آمریکا در افغانستان هزینه زیادی صرف کرده و واشنگتن در این جنگ به هیچ نتیجه‌ای نرسید بنابراین در حال حاضر آمریکا به تقویت مواضع خود در آسیای مرکزی می‌پردازد.

وی در پاسخ به سؤال مربوط به برنامه آمریکا برای اختصاص 9 میلیارد دلار کمک به آسیای مرکزی اظهار داشت: بله، مقامات آمریکا درک می‌کنند که حجم کمک‌ها باید افزایش یابد اما برای رقابت واقعی با چین و روسیه این مبلغ کافی نیست.

کزنسیف خاطر نشان کرد: چین در آسیای مرکزی سرمایه گذاری بیشتری می‌کند و کشورهای منطقه روابط پایداری با روسیه دارند که مبارزه با این نفوذ کار راحتی نخواهد بود.

وی افزود: روسیه برای مقابله با آمریکا پروژه همگرایی اوراسیا را اجرا می‌کند و در حال حاضر ازبکستان و تاجیکستان همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را بررسی می‌کنند.

کزنسیف تصریح کرد: دیگر کشورهای آسیای مرکزی از جمله قزاقستان و قرقیزستان اعضای فعال این اتحادیه هستند.

این کارشناس در پایان گفت: علاوه بر این توافقاتی برای همگرایی پروژه «یک مسیر، یک کمربند» چین و اتحادیه اوراسیا وجود دارد و همکاری منطقه‌ای در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و سازمان پیمان امنیت جمعی نیز تقویت می‌شود.

منبع : فارس

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *