پنجشنبه 30 فروردین 1403 - Thursday 18 April 2024

آیا صبر دمشق در برابر حملات هوایی رژیم صهیونیستی در حال پایان است؟

آیا صبر دمشق در برابر حملات هوایی رژیم صهیونیستی در حال پایان است؟

تداوم حملات هوایی به مناطق و پایگاه‌های نظامی سوریه از سوی بمب‌افکن‌های رژیم صهیونیستی و نتیجه نگرفتن دمشق از اعتراضات بی‌شمار به شورای امنیت سازمان ملل، صبر سوریه را لبریز کرده است.

دولت سوریه چند روز پیش طی نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت این سازمان، نسبت به پیامدهای خطرناک حملات مداوم بمب‌افکن‌های رژیم صهیونیستی به این کشور که به بهانه‌های واهی انجام می‌شود و همچنین حمایت مداوم این رژیم از سازمان‌های تروریستی مسلح و ادامه اشغال سرزمینهای عربی از جمله «جولان اشغالی» هشدار داد و گفت که مسئولیت کامل این پیامدها بر عهده رژیم صهیونیستی است.

وزارت جارجه سوریه در این نامه به رژیم صهیونیستی نسبت به پیامدهای خطرناک حملات مداوم این رژیم به خاک آن کشور هشدار داده و از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست نموده تا اقدامات قاطع و فوری برای جلوگیری از تکرار این حملات انجام دهد.

وزارت امور خارجه سوریه از شورای امنیت سازمان ملل درخواست نموده تا در چارچوب مسئولیت‌های خود مطابق با منشور سازمان ملل متحد که مهمترین آن حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، محکوم کردن حملات آشکار اسرائیل و پاسخگو کردن این رژیم به این جنایات و جلوگیری از تکرار آن‌ها می‌باشد، اقدامات قاطع و فوری انجام دهد.

در ادامه تداوم تجاوزهای رژیم صهیونیستی به خاک سوریه، در روزهای اخیر اعلام شده که دمشق و تل آویو با «میانجی‌گری روسیه» اقدام به تبادل سه تن از اسرای خود می‌کنند.

قرار است دو سوری به نام های “نهال المقت” و “ذیاب قهموز” که در اسراییل اسیر هستند با یک دختر صهیونیست که در سوریه بازداشت است، با میانجی‌گری روسیه تبادل شوند.

در همین بین “الکساندر لاورنتیف” فرستاده «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه به سوریه ابراز امیدواری کرد که «رایزنی‌های در حال انجام بین مسکو و تل آویو منجر به توافق برای جلوگیری از حملات (هوایی) اسرائیل  به خاک سوریه شود».

لاورنتیف تاکید کرد که «این حملات باید پایان داده شود، زیرا غیرسازنده هستند؛ امیدواریم که طرف اسرائیلی نگرانی ما را درباره تشدید اوضاع در سوریه درک کند، چرا که این مساله سبب خواهد شد که صبر دولت دمشق دیر یا زود لبریز شود و دست به حملات تلافی جویانه بزند که این را احدی نمی‌خواهد. ما تاکید می‌کنیم که شعله‌ور شدن تنش در سوریه غیرقابل قبول است».

سخنان نماینده پوتین نشان می‌دهد که مسکو نیز که تا پیش از این خواستار سکوت دمشق در مقابل حملات هوایی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه بود نیز به اقدام و تداوم حملات اسراییل واکنش نشان دهد.

منابع خبری در روزهای اخیر مدعی شده‌اند که نیروهای روسیه پایگاه هوایی “تی ۴” در استان «حمص» در شمال دمشق را تخلیه کرده‌اند که این مساله در صورت واقعیت نشان می‌دهد که تهدیدات رژیم صهیونیستی موجب نگرانی روس‌ها نیز شده است. پایگاه هوایی “تی ۴” همان پایگاهی است که ۲۰ فروردین سال ۱۳۹۷ مورد حمله بمب‌افکن‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفت و هفت نفر از مستشاران ایرانی در آن به شهادت رسیدند.

جنگنده – بمب‌افکن‌های رژیم صهیونیستی با آغاز بحران سوریه در اسفندماه سال ۱۳۸۹ بطور مستمر مواضع ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی را که تنها نیروهای زمینی در جنگ علیه گروه تروریستی «داعش» و سایر تروریست‌ها در عراق و سوریه هستند، بمباران کرده‌اند و عملا به نیروی هوایی تروریست‌ها تبدیل شده‌اند.

با گذشت ۱۰ سال از بحران سوریه، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی تاکنون دهها بار مناطق راهبردی و پادگان‌های ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی را بمباران کرده است؛ هدف این بمباران‌ها یا جلوگیری از پیشروی نیروهای سوری و جبهه مقاومت اسلامی در نبرد با تروریست‌های تکفیری بوده و یا صهیونیست‌ها مواضع مهم ارتش سوریه و جبهه مقاومت اسلامی را هدف قرار داده‌اند.

از مهم‌ترین عملیات هوایی رژیم صهیونیستی در خاک سوریه می‌توان به هدف قرار دادن فرمانده ارشد نظامی حزب الله یعنی «سید مصطفی بدرالدین» در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ اشاره کرد که به شهادت وی منجر شد.

البته تا پیش از شکست داعش در سوریه که در آذرماه سال ۱۳۹۶ توسط سردار سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده سابق نیروی قدس سپاه اعلام شد، بمب‌افکن‌های آمریکایی نیز بارها در حمایت از تروریست‌های داعشی مواضع جبهه مقاومت اسلامی و ارتش سوریه را بمباران کرده بودند؛ آمریکایی‌ها چندین بار نیز مواضع و پادگان‌های سوری را از طریق موشک‌های مستقر در ناوهای خود در دریای مدیترانه هدف قرار داده‌اند.

حملات و تجاوزهای بمب‌افکن‌های رژیم صهیونیستی به خاک سوریه بارها از سوی برخی کشورهای منطقه و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای محکوم شده، ولی سران رژیم صهیونیستی به این حرف‌ها اهمیت نمی‌دهند.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، نکته مهمی و قابل توجهی که در خصوص مقابله دمشق با بمب‌افکن‌های متجاوز رژیم صهیونیستی وجود دارد، این است که مطمئنا اگر مقامات دمشق که در چند سال گذشته توانسته‌اند با کمک نیروهای مقاومت اسلامی شکست‌ های سنگینی به تروریست‌ها وارد کنند و اکثر خاک این کشور را از لوث تروریست‌ها پاک کنند، بتوانند رویکرد خود را در مقابل تجاوزهای رژیم صهیونیستی که هم اکنون دفاعی می‌باشد، به سمت پاسخ دهی کوبنده تغییر دهند، همانگونه که «بشار الجعفری» معاون وزیر خارجه سوریه گفته است، مطمئنا مقامات صهیونیست دیگر دست از پا خطا نخواهند کرد و به خاک سوریه تجاوز نخواهند کرد.

همچنین همانگونه که لاورنتیف نماینده ولادیمیر پوتین گفته، صبر دولت سوریه در حال تمام شدن است و احتمال دارد دمشق دست به حملات تلافی جویانه بزند، اقدامی که شعله جنگ در منطقه را شعله‌ورتر خواهد کرد، اما تنها راهی است که دمشق از طریق آن می‌تواند به حملات ادامه‌دار تل آویو به خاک سوریه پایان بخشد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *