جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

ادامه اعتراضات در جنوب عراق به ترور فعال مدنی/درخواست کمیساریای حقوق بشر برای اعلام نتایج تحقیق

ادامه اعتراضات در جنوب عراق به ترور فعال مدنی/درخواست کمیساریای حقوق بشر برای اعلام نتایج تحقیق

کمیساریای حقوق بشر عراق از نخست وزیر این کشور خواست تا از فعالان در مقابل تلاش‌ها برای ترور آنها حفاظت کرده و همچنین نتایج تحقیقات صورت گرفته درخصوص این جنایت‌ها را در اختیار افکار عمومی قرار دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، این کمیساریا در بیانیه‌ای ترور “ایهاب الوزنی”، از فعالان عراقی در استان کربلاء را محکوم کرده و این اقدام را دنباله زنجیره ترورها در حق فعالان و صاحب نظران آزاد خواند.

کمیساریای حقوق بشر عراق تاکید کرد: ضعفی در سیستم امنیتی جهت حفاظت از فعالان وجود دارد که این امر تعدادی از فعالان را وادار می‌سازد تا عراق را ترک کنند، افراد باقی مانده در عراق نیز دام این رخدادهای فاجعه بار می‌شوند.

این کمیساریا از مصطفی الکاظمی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح خواست تا تدابیر مناسب را برای حفاظت از فعالان، اصحاب رسانه، وبلاگ نویسان و صاحب نظران آزاد اتخاذ کرده و عاملان جنایت‌ها را به دست عدالت بسپارد و تلاش‌های امنیتی و اطلاعاتی در این راستا را نیز تقویت کند.

کمیساریای حقوق بشر عراق تاکید کرد که باید تحقیقات فوری باشد و مستقیماً در اختیار افکار عمومی قرار بگیرد و همچون تحقیقات سابق نظیر تحقیقات پیرامون کشته شدن هشام الهاشمی، تحلیلگر امور امنیتی عراقی در ژوئیه ۲۰۲۰ نباشد.

از اکتبر ۲۰۱۹، صدها تن از معترضان عراقی در ترورها و کشتارها طی اعتراضات جان خود را از دست داده‌اند و آن طور که دولت عراق در سال میلادی گذشته اعلام کرد، تعداد آنها حدود ۵۶۰ تن است، اما فعالان عراقی می‌گویند که تعداد این کشته شدگان حدود ۸۰۰ تن می‌باشد.

از سوی دیگر منابع اعلام کردند یک روز پس از قتل ایهاب وزنی، فعال سیاسی در کربلا، معترضان خشمگین با بستن جاده‌ها و برگزاری تظاهرات در ناصریه، دیوانیه و چند شهر دیگر در جنوب عراق از حکومت خواستند تا عاملان این قتل را شناسایی و معرفی کند.

وزنی در واپسین ساعات شامگاه شنبه و زمانی که از خودروی خود پیاده می‌شد، هدف تیراندازی یک مهاجم ناشناس قرار گرفت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *