پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

اعتراف سه مقام ارشد پیشین آمریکا به توانایی نظامی ایران / ما از گذشته درس نمی گیریم .

اعتراف سه مقام ارشد پیشین آمریکا به توانایی نظامی ایران / ما از گذشته درس نمی گیریم .

 

*سرهنگ لارنس ویلکرسون رئیس دفتر کالین پاول ؛ شما یک تبلیغات دروغین و سیاسی کردن اطلاعات مشابه را می بینید. با این حال به عنوان کسی که 12 تا 14 سال با پاول کار کرده ام می گویم که هم نظریم که توانایی آمریکا برای درس گرفتن از اشتباهات گذشته، صفر است. ما از گذشته درس نمی گیریم. 

نیویورک- ایرنا- سه مقام پیشین آمریکا هرگونه اقدام نظامی علیه ایران را فاجعه‌بار دانستند و گفتند ایران نیروی نظامی قدرتمند و منسجمی دارد که در کل خاورمیانه صاحب نفوذ است.

گروه بین المللی بحران با انتشار بخش هایی از گفت وگوهای انجام شده با چاک هگل وزیر دفاع پیشین، جان کربی سخنگوی پیشین پنتاگون و وزارت خارجه و لارنس ویلکرسون رئیس دفتر وزیر خارجه پیشین آمریکا درباره حمله احتمالی آمریکا به ایران را منتشر کرد.

هگل، حملات موضعی به سه نقطه در ایران را یک قمار توصیف کرد و گفت:

آن تنها یک یا دو حمله هوایی نخواهد بود بلکه باید منتظر یک پاسخ سنگین از طرف ایران بود. اگرچه آمریکا به طور کامل از نظر نظامی بر ایران تفوق دارد، اما باید بگویم ما به طور کامل بر صدام حسین هم تفوق داشتیم با این حال بیش از 4 هزار زن و مرد را در جنگ از دست دادیم.

وزیر دفاع پیشین آمریکا با بیان اینکه ایران از نیروی نظامی قدرتمندی برخوردار است، ادامه داد:

آنها سلاح های متنوعی دارند، آنها مردم و سلاح های خودشان را دارند، آنها شبه نظامیان شیعه را در خاورمیانه دارند. حزب الله یک نیروی قابل ملاحظه است. آنها یک ارتش منظم دارند و غیرمتمرکز هستند.

هگل با تاکید بر اینکه تنها یک راه حل برای ایران وجود دارد، تصریح کرد: آن باید یک راه حل دیپلماتیک بین المللی باشد.

دریادار جان کربی هم اظهار کرد:

ایران یک نیروی نظامی قوی و قدرتمند دارد که یکی از هشت قدرت برتر نظامی در جهان است و باید بسیار جدی گرفته شود.

وی ادامه داد:

اگر یک درگیری با ایران را در نظر بگیریم، من نمی بینم کسی از آن بیرون بیاید. منظورم این است که ما نیروهایمان، کشتی ها، پایگاه های نظامی و ناوهای هواپیمابرمان را از دست می دهیم. این تنها درباره آمریکا است و این مساله برای متحدانمان که در آنجا زندگی می کنند، به مراتب تلفات و آسیب های بیشتری خواهد بود.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد:

البته که ایرانی ها هم جان خود را از دست می دهند به خاطر اینکه ایران هم آسیب خواهد دید. با این حال؛ فکر نمی کنم حملات نظامی، ایران را به میز مذاکره بیاورد.

وی با انتقاد از اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ مبنی بر تغییر رژیم در ایران، اظهار کرد: شگفت آور است که آنها درباره پس از آن چه فکری می کنند.

سرهنگ لارنس ویلکرسون رئیس دفتر کالین پاول در دوران وزارت خارجه هم گفت:

ایران کشوری با 80 میلیون جمعیت همگن است. من سلسله جبال زاگرس را در ایران می شناسم. این شبیه بیابان عراق نیست که پشت سر هم بمباران شود.

وی ادامه داد:

اگر جنگی دربگیرد، به سرعت گسترش می یابد. اگر به عناصر سوریه یا عراق نگاه کنیم، ایران را می بینیم.

این مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا با شبیه دانستن برخی رفتارها با دوران حمله به عراق اظهار کرد:

شما یک تبلیغات دروغین و سیاسی کردن اطلاعات مشابه را می بینید. با این حال به عنوان کسی که 12 تا 14 سال با پاول کار کرده ام می گویم که هم نظریم که توانایی آمریکا برای درس گرفتن از اشتباهات گذشته، صفر است. ما از گذشته درس نمی گیریم.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *