پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

انصراف ۱۸۰ نظامی صهیونیستی در اعتراض به تحرکات کابینه نتانیاهو

انصراف ۱۸۰ نظامی صهیونیستی در اعتراض به تحرکات کابینه نتانیاهو

۱۸۰ افسر و نظامی صهیونیستی در اعتراض به تحرکات کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو از ادامه حضور خود در ارتش انصراف دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ،  در سایه تشدید شکاف‌های داخلی در جامعه صهیونیستی بعد از روی کار آمدن کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو، هشدارها و انتقادات مقامات و محافل صهیونیستی درباره تعمیق بحران‌های این رژیم و فروپاشی آن بیشتر شده و این در حالی است که افسران و نظامیان  اعلام کردند که دیگر حاضر به خدمت نظامی نیستند.

 شبکه صهیونیستی « کان» اعلام کرد که  امتناع افسران و نظامیان اسرائیل از انجام خدمت نظامی در اعتراض به قانون موسوم به « اصلاحات قضایی» به سرعت افزایش یافته است.

 شب گذشته این شبکه صهیونیستی اعلام کرد که 180افسر یگان ذخیره  نیروی هوایی اسرائیل در نامه‌ای به فرماندهانشان اعلام کرده‌اند که در اعتراض به قانون «اصلاحات قضایی» از ادامه خدمت نظامی خود  انصراف می‌دهند.

شبکه صهیونیستی کان تاکید کرد که این افسران از شعبه «کنترل و نظارت» نسخه‌ای از نامه خود را به «یوآو گالانت» وزیر جنگ و «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد مشترک ارتش صهیونیستی ارسال کرده‌اند.

 هفته گذشته نیز 100 نفر از افسران یگان «عملیات ویژه» اداره اطلاعات نظامی ارتش صهیونیستی (امان) در نامه‌ای اعلام کردند که در صورت تصویب  قانون موسوم به اصلاحات قضایی از ادامه حضور در ارتش انصراف خواهند داد.

 همچنین صدها نفر از افسران و نظامیان گردان «جاسوسی سایبری» (گردان 8200) نیز اعلام کردند که در اعتراض به  تحرکات کابینه نتانیاهو از خدمت خود انصراف خواهند داد. این گردان نیز مسئول برنامه ریزی و اجرای طرح‌های عملیات سایبری در شرایط جنگی را بر عهده دارد.

120 نفر از نظامیان عضو یگان عملیاتی ویژه موسوم به (MM) یکی از سری‌‌ترین یگان‌های وابسته به امان، سرویس اطلاعات ارتش اسرائیل هم در نامه‌ای اعلام کردند، در صورتی که قانون تغییرات قضائی به تصویب برسد، آنها دیگر حاضر نیستند به خدمت احتیاط بیایند.

در حالی که 500 نفر از ماموران عضو سرویس اطلاعات عمومی اسرائیل (شاباک) هم با امضای طوماری بی سابقه علیه اقدام نتانیاهو برای تغییر قوانین قوه قضائیه اعتراض کردند.

بر اساس گزارش العربی الجدید، انتظار می رود که این دگرگونی بر توانایی ارتش رژیم صهیونیستی برای انجام مأموریت‌هایش تأثیر بسیار  منفی داشته باشد، به گونه ای که 70 درصد توانایی جنگی در رژیم اسرائیل بر عهده نیروهای ذخیره است.

«ران بن یشای»، تحلیلگر امور نظامی روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: «آن‌چه این موضوع را تشدید می کند این واقعیت است که قبل از صحبت در مورد اصلاحات قضایی، انگیزه خدمت سربازی در میان نیروهای ذخیره به میزان قابل توجهی کاهش یافته است».

وی در گزارشی نوشت که افسران و نیروهای ذخیره تا حد زیادی تمایلی به اجرای دستورات برای انجام تمرینات و شرکت در مانورهایی که قرار است آنها برای شرکت در جنگ و عملیات‌های نظامی آماده کند، ندارند.

روزگذشته تل‌آویو و محل اقامت نتانیاهو در قدس غربی، شاهد برگزاری اعتراضات مجدد اسرائیلی‌ها به تصمیم کابینه  نتانیاهو به تغییرات در نظام قضایی بوده است.

هزاران صهیونیست روز چهارشنبه در محکومیت کابینه نتانیاهو به تصویب قانونی که قدرت سیستم قضایی را محدود می کند، به خیابان ها آمدند. تظاهرکنندگان تعدادی از خیابان‌ها از جمله بزرگراه بیت المقدس – تل آویو را بستند که این اقدام موجب ترافیک و توقف تردد دراین بزرگراه شد.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که پلیس این رژیم 39 نفر از شرکت کنندگان در تظاهرات در تل آویو را بازداشت و 11 نفر را زخمی کردند.

اعتراضات صهیونیست‌ها به تصویب قانون اصلاحات قضایی همچنان ادامه دارد و معترضان خواستار لغو این قانون هستند.

«اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی چهارشنبه شب در سخنانی اعلام کرد: اسرائیل در مرحله دشواری قرار دارد و در حال تجربه یک بحران داخلی عمیق و بسیار خطرناک است.

وی افزود، اسرائیل و جامعه آن در مرحله دشواری قرار دارند و بحران داخلی و عمیق همه ما را تهدید می‌کند. در این روزهای سخت ما بیش از هر زمان دیگری با تفرقه و چندپارچگی مواجه هستیم.

اخیرا «یوسی میلمن تحلیل‌گر» روزنامه هاآرتص در یادداشتی تحت عنوان: آیا ارتش اسرائیل پیش از انتفاضه بعدی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است؟ نوشت: شیوع پدیده گرایش های تردید آمیز، گفتمان‌های اعتراض آمیز و کاهش انگیزه برای حضور پایوری در ارتش اسرائیل نگرانی‌های زیادی رادر مورد آینده بسیار نزدیک اسرائیل به وجود می‌آورد.

به توصیف میلمن، سد به طور بالفعل شکسته شده است، اختلافات در ارتش اسرائیل رخنه کرده است، نظامیان احتیاط 50 کیلومتر را تا قدس می‌پیمایند تا اعتراض خود را نسبت به کودتایی که در حال شکل‌گیری است اعتراض کنند.

اعتراضات روز افزون نسبت به تغییرات در ساختار قضائی که از سوی کابینه بنیامین نتانیاهو در حال انجام است، به شکل خطرناکی عملکرد روزانه ارتش اسرائیل را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و در عین حال روحیه و انگیزه سربازان نظامیان پایور و نظامیان احتیاط را هم تضعیف می‌کند، به نحوی که این روزها فرار از خدمت در ارتش در نگاه عامه مردم امری مشروع و ستودنی محسوب می‌شود.

میلمن در ادامه تاکید می‌کند: با گذشت هر روز رئیس ستاد ارتش و ژنرال‌های ستاد نامه‌های بیشتری از نظامیان احتیاط دریافت می‌کنند که در آن اعلام می‌کنند که حاضر نیستند در ارتش خدمت کنند، یا به این امر فکر می‌کنند، به دستشان می‌رسد.

این درحالی است که ناظران امور معتقدند تصمیم‌سازان رژیم صهیونیستی قادر به اتخاذ راهبرد مؤثر برای مقابله با تهدیدات داخلی و خارجی نیستند، به همین دلیل اگر اوضاع رژیم صهیونیستی به همین منوال ادامه پیدا کند و تغییر قابل‌توجهی در شکل و جهت‌گیری کابینه کنونی اسرائیل رخ ندهد، صهیونیست‌ها نمی‌توانند مسیر راهبرد فعلی خود را عوض کنند، به‌عبارت دیگر تدوین یک استراتژی جدید و کاربردی برای مقابله با چالش‌های داخلی و خارجی رژیم صهیونیستی در سایه شرایط فعلی تقریباً غیرممکن است.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *