جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

اوباما تیر خلاص را به ترامپ خواهد زد؛ پاشنه آشیل بایدن چیست؟ / رأی دهندگان زیر 35 سال مانند یک قفل برای دموکرات ها به شمار می آیند

اوباما تیر خلاص را به ترامپ خواهد زد؛ پاشنه آشیل بایدن چیست؟ / رأی دهندگان زیر 35 سال مانند یک قفل برای دموکرات ها به شمار می آیند

تحلیل زیر نگاهی به اهداف اعلام حمایت اوباما از معاون سابقش و همچنین نقطه ضعف جو بایدن در انتخابات 2020 دارد.

پایگاه انگلیسی اسپکتیتور در تحلیلی به قلم دن دی پریس، به رقابت دو رقیب یعنی ترامپ و بایدن در انتخابات 2020 اشاره کرده و از تاثیرگذاری اوباما برای پیروزی بایدن نوشته است. در این تحلیل آمده است:

اوباما یک مبارز با استعداد است. اما او لزوما به دنبال توجه رسانه ها نیست. او قبلا به مشاورانش گفته بود که یک سیاستمدار دموکرات باید الهام بخش و حامل پیامی باشد تا حزب را وارد عصر جدید کند.اوباما به دنبال آن نیست تا هر وقت که حزب دموکرات در مشکل است به عنوان قهرمان وارد عمل شود. او با بیل کلینتون متفاوت است و نمی خواهد پس از ترک کاخ سفید در کانون توجه ها باشد.

به هرحال انتخابات 2020 متفاوت است و بسیاری از دموکرات ها رقابت ترامپ و بایدن را مهمترین رویداد تاریخی آمریکا تلقی می کنند. در این بین اوباما نیز نمی تواند این سال را سالی معمولی بداند و در این رقابت سهمی نداشته باشد.

این تحلیل می افزاید:

اوباما موثرترین حامی بایدن باشد. او یک شخصیت مورد احترام برای بسیاری از آمریکایی‌ها باشد. چهره ای از آمریکا  تا قبل از اینکه دونالد ترامپ به شدت کشور را از وضعیت عادی خود خارج کند. فرقی نمی‌کند که شما با سیاست‌هایش موافق باشید یا نه، هیچ اختلافی وجود ندارد که اوباما نماینده اوج افتخار و نزاکت باشد، کسی که عمیقا به مقام ریاست‌جمهوری احترام گذاشته و اقتصاد آمریکا را پس از رکود بهبود بخشیده است. او یک انتخاب عالی برای حزب دموکرات و کمپین بایدن به شمار می رود. هیچ کدام از دموکرات های دیگر مانندبیل یا هیلاری کلینتون، برنی ساندرز، الیزابت وارن، یا نانسی پلوسی اساس و کاریزمای و یا جاذبه اوباما را برای حمایت از بایدن ندارند.

باید صادق باشیم حمایت اوباما از بایدن یک امر شخصی نیز محسوب می شود. ترامپ در این چند سال در هر امر قابل تصوری از سیاست های اوباما انتقاد کرده است. او را به جاسوسی از کمپین خود متهم کرده، اوباماکر را از بین برده و از توافق هسته ای ایران نیز خارج شده است و به طور کلی دستاوردهای دیپلماتیک اوباما را از بین برده است و خشمی دو طرفه را بین این دو ایجاد کرده است. برای اوباما مشارکت در سقوط سیاسی ترامپ و فراهم کردن پیروزی معاون سابقش بزرگترین تنبیه و تیر خلاص در یک دهه رقابت انگیز است.

پاشنه آشیل بایدن که احتمال باختش را افزایش می دهد

رایان گیرداسکی نویسنده در مطلبی برای واشنگتن اگزامینر می نویسد :

که رأی جوانان ستون اتحاد حزب دموکرات به شمار می رود. این عامل برای پیروزی رئیس جمهور قبلی یعنی باراک اوباما ضروری بود. برای هیلاری کلینتون نیز ضروری بود تا اکثریت نسبی این نوع از رأی دهندگان را از آن خود کند. با این حال به نظر می رسد که رأی دهندگان زیر 35 سال مانند یک قفل برای دموکرات ها هستند. آنها مشتاق نیستند از بایدن حمایت کنند و این می تواند باعث شکست بایدن شود. 

در بین انتخابات مقدماتی دموکرات ها رای دهندگان جوان در سراسر کشور حتی در ایالاتی که به شدت به بایدن رای دادند، به سمت سناتور برنی ساندرز جذب شدند.در آلاباما و کارولینای جنوبی، که بایدن ۶۳ درصد و ۴۹ درصد آرا را کسب کرد، نظرسنجی‌ها نشان داد که او هنوز رای دهندگان زیر ۳۰ سال را با اختلاف دو رقمی از دست داده‌است.

هیلاری کلینتون نیز چنین رویدادی را در دوران انتخاب سال 2016 تجربه کرد. اما با این وجود وقتی او نامزدی را تصاحب کرد ، نظرسنجی ها نشان داد که رأی دهندگان جوان او را به مراتب بهتر از دونالد ترامپ ترجیح می دهند. نظرسنجی های انجام شده توسط فاکس نیوز ، بلومبرگ نیوز ، اکونومیست / یوگو ای بی سی / واشنگتن پست و دانشگاه مونتوث درست قبل از انتخابات عمومی نشان داد کلینتون با 21 امتیاز  در بین رای دهندگان زیر 35 سال صدر نشین است. او در نهایت با 19 امتیاز برنده آن گروه سنی شد.

تا کنون بایدن شانسی این چنینی مانند هیلاری را در بین رای دهندگان جوان نداشته است.

یکی دیگر از مواردی که وضعیت بایدن را پیچیده تر می کند این است که بسیاری از حامیان برنی سندرز تا کنون علاقه ای برای رای دادن و حمایت کردن از او نشان نداده اند. طبق نظر سنجی مورنینگ کانسالت که در هفتم آپریل انجام شد نشان می دهد بسیاری از حامیان سندرز که زیر 35 سال هستند بایدن فرد مورد علاقه آنها نیست. نظر سنجی واشنگتن پسا و ای بی سی که اخیر انجام شد نشان می دهد که 15% حامیان سندرز حتی قرار است به ترامپ رای دهند! بسیاری از آنها نیز می گویند شاید در انتخابات شرکت نکنند. این نظر سنجی قبل از آن برگزار شد که ترامپ اعلام کند که از وام‌های دانشجویی به مدت حداقل شش ماه صرف‌نظر کرده است، اما احتمالا تا پایان سال؛ مساله ای قابل‌توجه برای رای دهندگان جوان. حتی شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه ترامپ می خواهد از طریق روش های دیگری برای بخشودگی وام دانشجویی اقدام کند.

به نظر می رسد مبارزات بایدن حالت تدافعی به خود گرفته که در چارچوب خانه اش و ساخت ویدیوهای مبارزاتی بوده است. سن حامیان او کاملا به نمایش گذاشته شده است. اما تعداد حامیان ترامپ به طور قابل توجهی از 4 سال پیش رو بهبود است مخصوصا جوانان نسل متولد سال 2000 به بعد. اگر بایدن قصد دارد وارد کاخ سفید شود باید کمپپین خود را به سمت جوانان سوق دهد تا به اتحادی متفاوت از آنچه که 12 سال پیش اوباما را پیروز کرد دست یابد.

با توجه به این دو گزارش از دو رسانه متفاوت به نظر می رسد که حالا با اتحاد دموکرات ها و حمایت جدی اوباما، سندرز و الیزابت وارن و یکی شدن رای آنها، رقابت انتخاباتی آمریکا وراد فاز جدی شده است و شاید یکی از نفسگیرترین کارزار انتخاباتی تاریخ آمریکا باشد چراکه اوباما برای انتقام آمده است.

منبع: خبر آنلاین به نقل از واشنگتن اگزامینر 15 آپریل/ مترجم ابوالفضل خدائی

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *