جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

برای نخستین بار آمریکا در صدر مرگبارترین کشور برای روزنامه نگاران در سال 2018

برای نخستین بار آمریکا در صدر مرگبارترین کشور برای روزنامه نگاران در سال 2018

سرویس بین الملل ” رواپرس ” :

گروه گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود، برای نخستین بار آمریکا را در میان مرگبارترین کشورها برای روزنامه نگاران در سال 2018 رتبه بندی کرد.

تارنمای خبری نشریه هیل، در گزارش این گروه، آمریکا پس از افغانستان، سوریه، مکزیک، یمن و هند رتبه ششم در فهرست خطرناکترین کشورها برای روزنامه نگاران در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است.
آمریکا از آن جهت در این فهرست جای گرفت که در سال جاری، صحنه تشدید حملات به روزنامه نگاران بود؛ به طوری که در این سال شش خبرنگار در این کشور کشته شدند.
تیراندازی تیرماه گذشته در دفتر روزنامه «کپیتال گزت» در شهر آناپولیس ایالت مریلند منجر به کشته شدن چهار روزنامه نگار و فردی دیگر شد.
همچنین مجری و فیلمبردار تلویزیون کارولینای شمالی اردیبهشت ماه گذشته هنگام تهیه گزارش از یک تندباد به دلیل سقوط درختی روی آنان جان باختند.
بر اساس اعلام گزارشگران بدون مرز، در مجموع تعداد بیشتری از اصحاب رسانه در سال 2018 در مقایسه با سال های قبل در سراسر جهان کشته شده، مورد سوء استفاده قرار گرفته یا با خشونت مواجه شده اند.
گروه گزارشگران بدون مرز، این حجم از خشونت علیه روزنامه نگاران را در سال جاری میلادی بی سابقه خواند و یادآور شد که قتل، زندانی شدن، گروگانگیری و ناپدید شدن اجباری روزنامه نگاران در سال 2018 در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.
در مجموع، 80 روزنامه نگار در سال 2018 کشته شدند که 49 نفر آنان به قتل رسیده یا عامدانه هدف قرار گرفتند و 31 نفر نیز هنگام تهیه گزارش، جان باختند.
هرچند در این گزارش، بمب گذاری و تیراندازی به سوی اصحاب رسانه در افغانستان علت افزایش مرگ و میر در میان خبرنگاران شناخته شده، اما در عین حال 45 درصد موارد کشتار روزنامه نگاران در خارج از مناطق جنگی روی داده است.
بنا به این گزارش، 348 خبرنگار در سال 2018 بازداشت شده و 60 روزنامه نگار به گروگان گرفته شده اند؛ زندان های چین پذیرای بیشترین تعداد خبرنگاران بوده؛ به طوری که 60 روزنامه نگار در بند این کشور هستند. همچنین بر اساس اعلام گزارشگران بدون مرز، 31 روزنامه نگار در سوریه به گروگان گرفته شده اند.
«کریستوفر دلوار» دبیر کل گزارشگران بدون مرز گفت: خشونت علیه خبرنگاران در سال جاری به سطح بی سابقه ای رسیده و اوضاع در زمان حاضر، بحرانی است.
وی افزود: بیان نفرت از روزنامه نگاران که گاهی اوقات بوضوح از سوی سیاستمداران بی وجدان، رهبران مذهبی و تجار ابراز می شود، تبعات فاجعه باری به همراه دارد و منجر به افزایش خشونت علیه خبرنگاران شده است.
قتل «جمال خاشقچی» ستون نویس روزنامه واشنگتن پست و منتقد خاندان آل سعود در سال جاری یکی از موارد تعرض به اصحاب رسانه بود که اعتراض و خشم جهانی را در برداشت.
سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در ارزیابی های خود به این نتیجه رسید که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقچی را در قالب سرکوب مخالفان خود صادر کرده است.
خاشقچی دهم مهر ماه سال جاری برای انجام امور اداری به کنسولگری عربستان در ترکیه مراجعه کرد و دقایقی پس از ورود، توسط یک هیأت پانزده نفره اعزامی از عربستان به ترکیه، به قتل رسید.
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشارهای بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل وی، 18 نفر ازجمله 15 مأمور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.
همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مأمور از نزدیکان بن سلمان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی رد شده است.
گزارشگران بدون مرز خواستار انتصاب نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد برای دفاع از حقوق روزنامه نگاران در سراسر جهان است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *