پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در پرو

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در پرو

مردم پرو یکشنبه در انتخاباتی که رای‌دهندگان را به لحاظ طبقه و جغرافیا شدیدا دچار تفرقه و دودستگی کرده، رئیس جمهور جدید کشورشان را انتخاب می‌کنند؛ به طوری که شهروندان شهری و با درآمد بالا “کیکو فوجیموری” از جناح راست را ترجیح می‌دهند در حالی که فقرای روستایی از “پدرو کاستیو” از جناح چپ حمایت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رای‌گیری‌ها در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری قرار است امروز هفت صبح به وقت محلی (۱۲ گرینویچ) در اکثر ۱۱ هزار و ۷۰۰ پایگاه رای‌گیری این کشور آغاز شود و نتایج رسمی قرار است ۲۳:۳۰ به وقت محلی (روز دوشنبه ساعت ۰۴:۳۰ به وقت گرینویچ) منتشر شود.

این رای‌گیری چند روز پس از آن رخ می‌دهد که آمار مرگ و میر کرونا در پرو سه برابر شده است. پرو در حال حاضر بالاترین نرخ مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا را دارد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که فوجیموری با اختلاف اندکی از کاستیو پیشتاز است.

کیکو فوجیموری ۴۶ ساله، دختر آلبرتو فوجیموری، رئیس جمهور سابق مجبوس پرو، وعده داده تا ثبات اقتصادی و سیاست‌های حامی بازار آزاد را در پرو حفظ کند و همچنین پدرش را که به خاطر نقض‌های حقوق بشر محبوس شده، عفو کند.

پدرو کاستیو ۵۱ ساله، معلم دبستان و رهبر اتحادیه از حمایت فقرای روستایی پرو برخوردار است و سرمایه‌گذاران را نگران کرده است. وی متعهد شده تا بخش معدن را ملی کند، مقررات مربوط به مالیات کمپانی‌های چندملیتی را تغییر دهد و قانون اساسی پرو را اصلاح کند.

پرو در دو دهه اخیر شاهد تحت تعقیب یا پیگرد قرار گرفتن پنج رئیس جمهور سابق این کشور به اتهامات فساد بوده است و همین امر باعث شده تا بی‌اعتمادی عمیقی در بین مردم پرو نسبت به سیاستمداران شکل بگیرد.

نتایج شانه به شانه این انتخابات درصورتی که باعث شود انتخاب برنده زمان‌بر باشد، ممکن است منجر به بی‌ثباتی و تنش شود.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *