پنجشنبه 30 فروردین 1403 - Thursday 18 April 2024

تأکید ظریف بر توجه به دیپلماسی و چند جانبه‌گرایی از سوی کشورهای عدم تعهد

تأکید ظریف بر توجه به دیپلماسی و چند جانبه‌گرایی از سوی کشورهای عدم تعهد

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه چند جانبه‌گرایی از سوی آمریکا به شدت در معرض خطر قرار گرفته، بر استفاده از دیپلماسی و چند جانبه‌گرایی از سوی کشورهای عدم تعهد تأکید کرد.

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در نشست وزرای جنبش عدم تعهد به باکو سفر کرده، اواخر دیشب در بدو ورود به جمهوری آذربایجان درباره این نشست عنوان کرد: جلسه وزرای خارجه فرصتی خواهد بود تا ضمن سخنرانی، موضوعات مهم بین‌المللی از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران و عدم تعهد مورد بحث قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه بیشتر تمرکز ما بر تقویت چند جانبه‌گرایی است که علت اصلی تشکیل جنبش عدم تعهد است، اظهار داشت: امروز چند جانبه‌گرایی از سوی آمریکا به شدت در معرض خطر قرار گرفته و لازم است کشورهای عضو عدم تعهد مبنای دیپلماسی و چند جانبه‌گرایی را مورد توجه قرار دهند.

ظریف همچنین گفت که در حاشیه چنین نشست‌هایی دیدارهایی با مقامات مختلف انجام می‌شود که ایران هم از این فرصت استفاده خواهد کرد.

وزیر خارجه همچنین به سخنرانی روز جمعه حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در نشست سران اشاره کرد.

 وزرای جنبش عدم تعهد امروز و فردا چهارشنبه و پنجشنبه اول و دوم آبان ماه (۲۳ و ۲۴ اکتبر) در باکو گردهم می‌آیند تا درباره سند نهایی اجلاس هجدهم به رایزنی بپردازند.

هجدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد (NAM) هم قرار است جمعه و شنبه (۲۵ و ۲۶ اکتبر) سوم و چهارم آبان ماه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان و به میزبانی «الهام علی اف» رئیس جمهور این کشور برگزار شود.

نشست کارشناسان ارشد هم از دوشنبه ۲۹ مهر ماه به مدت ۲ روز (۲۹ و ۳۰ مهر ماه) برگزار و «غلامحسین دهقانی» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در رأس هیأتی به نمایندگی از جمهوری اسلامی در نشست کارشناسی جنبش عدم تعهد در باکو شرکت کرد.

منبع : فارس

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *