پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

تابو شکنی آلمان در کمک تسلیحاتی به اوکراین

تابو شکنی آلمان در کمک تسلیحاتی به اوکراین

کشور آلمان برای اولین بار تانک‌های «ماردر» را برخلاف قواعد خود مستقیما به یک منطقه جنگی اوکراین ارسال می‌کند.

به گزارش  تسنیم به نقل از روزنامه “اس ار اف” سوئیس، آلمان برای اولین بار نفربرهای زرهی ماردر را مستقیماً به اوکراین تحویل می‌دهد.

نشریه بیلد آلمان در مطلبی نوشت: “آیا او همچنان صدراعظم تانک خواهد شد؟ این سوال متوجه اولاف شولتز است که پس از ماه‌ها مقاومت، اکنون می خواهد اوکراین را به نفربرهای زرهی آلمانی مجهز کند. تاکنون، تحویل مستقیم چنین تانک‌هایی به اوکراین تابو به نظر می‌رسید اگرچه کی یف مدت‌هاست این درخواست را کرده بود.

در اینجا این پرسش مطرح است که آیا “نقطه عطف” در روابط آلمان و روسیه، که اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان در هنگام شروع جنگ به آن اشاره کرده بود، اکنون حتی مستقیم تر در میدان جنگ قابل توجه است؟

استفان راینهارت، خبرنگار SRF در برلین، از گامی بسیار بزرگ برای دولت آلمان صحبت می‌کند. اولاف شولتز تاکنون همواره در برابر شرکت در جنگ اوکراین با سیستم های تسلیحاتی غربی مقاومت کرده است.

اوکراین ماه‌ها از متحدان غربی و به ویژه آلمان درخواست تانک‌های جنگی و نفربرهای زرهی کرده بود. شولتز بارها تاکید کرده بود که آلمان به تنهایی در این مورد عمل نخواهد کرد و خاطرنشان کرد که هیچ کشور دیگری از ناتو چنین تانک‌هایی را به اوکراین ارسال نکرده است.

تا کنون، برلین بر طرح موسوم به «تبادل حلقه» در کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین تکیه کرده است که بر اساس آن کشورهای اروپای شرقی ناتو تانک‌های ساخت شوروی را به اوکراین فرستادند و در ازای آن این کشورها از فناوری غربی تغذیه می‌کردند. اکنون برای اولین بار تانک‌های غربی مستقیماً به مناطق جنگی تحویل داده می شود.

شولتز این اقدام را پس از تماس تلفنی با “جو بایدن”، رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کرد. واشنگتن هم اکنون برای اولین بار خودروهای جنگی پیاده نظام، از نوع بردلی را برای مبارزه با مهاجمان روسی به اوکراین تحویل می‌دهد. برلین همچنین سیستم دفاع هوایی پاتریوت را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

راینهارت توضیح می دهد که آلمان با فشار زیاد شرکای خود در ناتو از مسیر قبلی خود در مورد تحویل تانک منحرف می شود. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم روز چهارشنبه به اوکراین وعده تانک‌های شناسایی به‌شدت مسلح را داد. هم زمان بایدن از چشم انداز تحویل خودروهای جنگی پیاده نظام به این کشور خبر داده است.

“ولادیمیر زلنسکی”، رئیس‌جمهور اوکراین از شولتز و بایدن برای تحویل تسلیحات اعلام شده تشکر کرد. زلنسکی در سخنرانی ویدئویی خود گفت: ما همچنان به سیستم پاتریوت و فناوری قدرتمند تانک خواهیم رسید، این واقعاً یک پیروزی بزرگ برای کشور ما است. زلنسکی مستقیماً در توییتر از برلین به زبان آلمانی تشکر کرد.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *