پنجشنبه 30 فروردین 1403 - Thursday 18 April 2024

تل‌آویو با فروش تجهیزات جاسوسی به بنگلادش به دنبال چیست؟

تل‌آویو با فروش تجهیزات جاسوسی به بنگلادش به دنبال چیست؟

روزنامه هاآرتص با انتشار گزارشی از اقدام برخی شرکت‌های صهیونیستی در فروش تجهیزات جاسوسی به بنگلادش که این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسد، از هدف پشت پرده تل‌آویو از این معامله پرده برداشت.

به گزارش فارس، به اذعان رسانه‌های رژیم صهیونیستی، شماری از شرکت‌های صهیونیستی از جمله یکی از شرکت‌های تحت مدیریت یک مقام مسئول اجرایی که پیشتر در بخش اطلاعات نظامی اسرائیل (AMAN) خدمت می‌کرد، تجهیزات جاسوسی پیشرفته‌‌ای را در اختیار دولت بنگلادش قرار داد‌ه‌اند و قبرس برای انجام این معامله، میانجیگری کرده است.

روزنامه هاآرتص، با استناد به اسناد رسمی دولت بنگلادش و سوابق مربوط به صادرات بین‌المللی نوشت که چهار شرکت صهیونیستی، سیستم‌های نظارتی پیشرفته‌ای را به بنگلادش فروخته‌اند.

بنا بر این گزارش، این تجهیزات که برای رهگیری ارتباطات و ترافیک اینترنت و ردیابی تلفن همراه است، به مرکز ملی نظارت بر ارتباطات (NTMC)، واحدی از وزارت کشور بنگلادش که مسئول نظارت بر ترافیک اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در این کشور است فروخته شد و هدف این کشور از خرید این تجهیزات، ردیابی آنلاین، رصد و استراق سمع شهروندان بنگلادشی است.

این در حالی است که بنگلادش، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد و روابط دیپلماتیکی میان آنها، برقرار نیست و تا سال پیش، روی گذرنامه‌های بنگلادشی نوشته شده بود «برای هر کشوری در جهان به استثنای اسرائیل معتبر است».

بنا بر این گزارش، رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر در پوشش یک شرکت ثبت شده در قبرس اقدام به فروش تجهیزات جاسوسی مذکور به وزارت کشور بنگلادش کرده است. این شرکت با نام پاسیتورا (Passitora) در قبرس به ثبت رسیده است و مدیریت آن را «تال دیلیان» تاجر سرشناس صهیونیست و افسر سابق واحد اطلاعات فناوری ارتش این رژیم بر عهده دارد.

فهرست تجهیزات فروخته شده شرکت‌های صهیونیستی به بنگلادش عبارتند از:

پاسیتورا (Passitora): خودروی جاسوسی به ارزش ۶ میلیون دلار.

فلرسیس: سیستم رهگیری وای فای به ارزش ۳ میلیون دلار.

U-TX Technologies: اطلاعات شبکه و سیستم‌های ردیابی به ارزش ۲.۵ میلیون دلار.

Corelco-Tech: تجهیزات ردیابی تلفن همراه  به ارزش ۱.۶ میلیون دلار.

این گزارش هاآرتص در حالی منتشر می‌شود که شرکت‌های صهیونیستی تا پیش از این، از هرگونه معامله و قرارداد تجاری با بنگلادش منع شده بودند. اما به نظر می‌رسد این قانون در عمل به صورت محرمانه نقض و این رژیم اقدام به فروش مخفیانه ابزارهای جاسوسی به داکا می‌کند.

به اعتقاد ناظران سیاسی، تل‌آویو امیدوار است تا از این راه، زمینه عادی‌سازی روابط با سومین کشور پرجمعیت اسلامی را تسهیل نماید. هرچند که وزرات جنگ رژیم صهیونیستی تا به این لحظه درباره گزارش هاآرتص هیچ واکنشی نشان نداده است.

پایان پیام/م

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *