پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

توصیه معنادار محسن رضایی به سعودی ها

توصیه معنادار محسن رضایی به سعودی ها

محسن رضایی در گفت وگویی با شبکه العالم تاکید کرد که شهادت دانشمند هسته ای ما بیانگر آخرین دست و پا زدن های مثلث پلید ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان با کارگردانی پمپئو در ایجاد تنش و جنگ در منطقه است.

ایسنا نوشت:  گفت وگوی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با شبکه العالم به شرح ذیل است:

 ارزیابی شما از هدف عاملان ترور شهید فخری زاده چیست؟

شهادت دانشمند هسته ای ما بیانگر آخرین دست و پا زدن های مثلث پلید ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان با کارگردانی پمپئو در ایجاد تنش و جنگ در منطقه است. این ترور با قصد توقف پیشرفت های علمی و فناورانه ایران اسلامی و با آرزوی ایجاد ترس در دل دانشمندان ما صورت گرفته است.

خبر دیدار بین مقامات ارشد رژیم صهیونیستی و آل سعود در شهر نئوم عربستان، هفته گذشته در رسانه‌ها منتشر شد؛ دیداری که در آن گفته شده بود نتانیاهو به همراه یوسی کوهن رئیس سازمان جاسوسی موساد اسرائیل و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و بن‌سلمان حضور داشته‌اند. نظر شما دراین ارتباط چیست؟

معتقدم این خبر فارغ از درست یا غلط بودن آن، با هماهنگی و برنامه ریزی آل سعود و صهیونیستها منتشر شد؛ نتانیاهو، بن سلمان و ترامپ هر سه در سیاست ملی درون کشور خود در وضعیت شکننده و لبه پرتگاه به سر می برند و سعی می کنند با مانورهای سیاسی، نگاه ملت ها را از مسائل اصلی به فرعی منحرف کنند. یکی از مسائل اصلی در نگاه ملتها حق تعیین سرنوشت و مراجعه به آرای عمومی است. در مساله فلسطین هم این حق فلسطینیان است که در ابتکار جمهوری اسلامی و تاکیدات مقام معظم رهبری تکرار شده است و هر گونه توافق سیاسی امنیتی که بخواهد جایگزین مراجعه به آرای مردم فلسطین شود ناپایدار و غیرانسانی است.

 آیا پیوند آشکار آل سعود و صهیونیستها می تواند نشانه برنامه ریزی برای ضربه زدن به متحدان ایران یا حضور مستشاری ایران در کشورهای همسایه باشد؟

آل سعود و رژیم صهیونیستی، حداقل در نیم قرن اخیر، یکی از ابزارهای اصلی تغییر نقشه ژئواکونومیک خاورمیانه در خدمت سوداگری های آمریکا و اروپا بوده‌اند؛ هر دو، صدام را در حمله به ایران تشویق کردند تا منافع غیرانسانی خود را در پرتو شعله های جنگ تقویت کنند. آشکار شدن همگرایی بین ریاض و تل آویو، نه تنها قدرت این ائتلاف ضدمردمی را افزایش نمی دهد بلکه به فضل الهی، امکانات آنها را کاهش می دهد و محبوبیت جمهوری اسلامی بین ملتهای منطقه را افزایش خواهد داد و انشاالله از این طریق بر قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران خواهد افزود.

آیا آشکار شدن ارتباط بین ریاض و تل آویو، سیاستمداران را در تهران غافلگیر می کند؟

خیر، کسی در تهران از آشکار شدن پیوند آل سعود و صهیونیستها غافلگیر نشده ونمیشود. اوایل دهه ۱۳۶۰ و در سالهای جنگ تحمیلی صدام علیه ایران، در جمع فرماندهان سپاه از روی نقشه تحولات ژئوپلتیک و ژئواکونومیک منطقه، پیشبینی کردم که به زودی آل سعود و رژیم صهیونیستی در کنار هم قرار می گیرند و پیوند خود در دشمنی با ملت ایران را آشکار می‌کنند. فرماندهان مختلفی در این نشست بودند و شهید باقری این را در یادداشتهایش از آن جلسه نقل کرده که می توانید به آن یادداشت ها در پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری مراجعه کنید.

 علت این پیوند یا به تعبیر شما علت آشکار شدن این پیوند چیست؟

علتش هراس رژیم های وابسته به آمریکا پس از مشاهده افول هژمونی آمریکا در منطقه آسیای جنوب غربی است. در ماه‌های اخیر، آل سعود و رژیم صهیونیستی، سراسیمه از خروج آمریکا از منطقه، نه تنها دشمنی با ایران را آشکار کرده‌اند بلکه قصد دارند که توطئه جدیدی علیه ملت ایران شروع کنند.

توصیه یا پیام شما به همسایگان ایران در این باره چیست؟

به آل سعود توصیه می‌کنم اتکا بر منابع قدرت داخلی یعنی مردم و خواست مردم کشورشان و عموم مسلمانان منطقه را مبنا قرار دهند تا منابع سرزمینی و سرمایه‌های انسانی منطقه به نفع همه ساکنانشان هزینه شود و صلح، آرامش و امنیت پایدار منطقه توسط ملت ها و دولت های منطقه تولید شود.

به نظرتان جمهوری اسلامی ایران چه تدابیری در این مساله خواهد داشت؟

نیازمند درک جدیدی از ژیواکونومیک منطقه هستیم که در اینجا می توانم به اقتصاد همسایگی ایران یا پیوند اقتصاد ایران با دیپلماسی منطقه ای همجواری اشاره کنم. اقتصاد ملی و دیپلماسی، جدا از هم‌نیستند. اگر دغدغه های اصلی وزیر اقتصاد ما با دغدغه های اصلی وزیر خارجه ما دو چیز مختلف باشد، موفق نخواهیم شد.

از این رو، معتقدم دولت باید علاوه بر رصد تحرکات جاری در منطقه و افزایش هوشیاری سیاسی، برنامه جامعی برای تقویت اقتصاد ملی و افزایش پیوندهای اقتصادی با همه همسایگان ایران داشته باشد و با تقویت کارآمدی و توانمندی و افزایش رضایتمندی در مردم، کاری کند که بدخواهان ملت های آزاده منطقه، فکر هرگونه توطئه را از سر بیرون کنند.

آیا این سفر یا به تعبیر شما انتشار خبر سفر، مقدمه عادی سازی روابط ریاض و تل اویو خواهد بود؟

روابط ریاض و تل آویو از قبل هم عادی سازی شده بود. الان فقط پوسیدگی دندان، آشکار شده است. آیا این آشکار شدن پوسیدگی دندان ها، مردم فلسطین را قانع می کند که از حق خود دست بکشند؟ سیاست اصولی جمهوری اسلامی، دوستی با ملت‌های همسایه و تلاش برای برقراری صلح پایدار و تولید امنیت در منطقه به دست ملتهای منطقه است. در مورد فلسطین هم سیاست جمهوری اسلامی که بارها توسط مقام معظم رهبری اعلام شده روشن است و آن مراجعه به آرای ملت فلسطین و احترام به حق تعیین سرنوشت است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *