پنجشنبه 30 فروردین 1403 - Thursday 18 April 2024

جانسون: روابط انگلیس و آمریکا “عمیق، هدفمند و تخریب ناپذیر” است

جانسون: روابط انگلیس و آمریکا “عمیق، هدفمند و تخریب ناپذیر” است

*انگلیس ، اتحادیه اروپا ، واشنگتن و همه طرف‌ها “علاقه زیادی به اطمینان از حفظ انسجام توافق “جمعه خوب” دارند” که در سال ۱۹۹۸ منعقد شد و به ۳ دهه درگیری خونین در ایرلند شمالی پایان داد.

نخست وزیر انگلیس پس از دیدارش با رئیس جمهور ایالات متحده رابطه کشورش با آمریکا را “عمیق، هدفمند و تخریب ناپذیر” توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، بوریس جانسون ، نخست وزیر انگلیس روابط انگلیس و آمریکا را “غیرقابل تخریب” توصیف کرد.

سخنان جانسون پس از اولین ملاقات وی با رئیس جمهور آمریکا ، جو بایدن طی روز پنجشنبه و پیش از اجلاس سران گروه هفت کشور صنعتی جهان، ایراد شد.

وی در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت: “این یک رابطه است که شما می‌توانید آن را عمیق و هدفمند یا هر طور که می‌خواهید توصیف کنید. این یک رابطه تجزیه ناپذیر است.”

جانسون از نارضایتی بایدن بابت “تلاش‌های لندن برای لغو پروتکل ایرلند شمالی” را که هدف آن جلوگیری از بازگشت مرز با ایرلند، عضو اتحادیه اروپا است، کاست و در عین حال گفت که انگلیس ، اتحادیه اروپا ، واشنگتن و همه طرف‌ها “علاقه زیادی به اطمینان از حفظ انسجام توافق “جمعه خوب” دارند” که در سال ۱۹۹۸ منعقد شد و به ۳ دهه درگیری خونین در ایرلند شمالی پایان داد.

جانسون تأکید کرد: “من فکر می کنم ما می‌توانیم چنین کاری کنیم.”

جانسون و بایدن “25 موضوع” را با جزئیات مورد بحث قرار دادند که از جمله آن تنش در ایرلند شمالی ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است.

دولت انگلیس روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که جانسون و بایدن در اولین ملاقات خود “منشور آتلانتیک” جدیدی را امضا می‌کنند که تهدیدات حملات سایبری و گرم شدن زمین را در نظر می‌گیرد.

***

این بیانیه حاکی از آن است که “منشور آتلانتیک” جدید براساس “منشور” امضا شده توسط وینستون چرچیل، نخست وزیر پیشین و فرانکلین روزولت، رئیس جمهور سابق آمریکا تنظیم شده است. این سند چالشهای جدیدتری از قبیل نیاز به رفع تهدیدات ناشی از حملات سایبری و اقدام فوری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و محافظت از تنوع زیستی و کمک بهجهان برای رهایی از بیماری همه گیر COVID-19″ را دارا است.

جانسون در بیانیه‌ای گفت: “همکاری بین انگلیس و ایالات متحده، نزدیکترین شرکا و بزرگترین متحد ما ، برای آینده ثبات و رفاه در جهان بسیار مهم خواهد بود. توافقاتی که من و بایدن منعقد خواهیم کرد پایه‌های جهانی پایدار را تشکیل خواهد داد. ”

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *