جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

جمجمه ها و ماسک های شیمیایی؛ رود دیاله عراق رازهایش را بیرون می ریزد؟

جمجمه ها و ماسک های شیمیایی؛ رود دیاله عراق رازهایش را بیرون می ریزد؟

بغداد-ایرنا- پرده آب با خشکسالی و پایین آمدن سطح رود دیاله عراق کنار می رود و از رازهای سر به مهر جدیدی رونمایی می کند؛ کشف اجساد افرادی که به طرزی عجیب و سوال برانگیز جان باخته اند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، پایین آمدن سطح آب در رود دیاله، ماهیگیران را حالا به صرافت اکتشاف های جدیدی انداخته؛ گنجی هم اگر نیابند رنج های مدفون شده در گل و لای از پس سال ها در حال عیان شدن است.

«احمد ابو عقرب» نام یک ماهیگیر ماجراجو است که این روزها ویدیویش در یوتیوب سر و صدایی به پا کرده است. او در میانه رودی ترک خورده و بعضا باتلاقی که بسترش زمانی دست نیافتنی بود قدم می زند و در دل یک فاجعه زیست محیطی ناشی از خشکسالی به فجایع انسانی نیز بر می خورد؛ جمجمه هایی که از پشت سر به آنها شلیک شده است در کنار استخوان ها و نشانه های دیگری که واقعا سوال برانگیز و قابل تحقیق و تفحص است.

این ویدیو یک هفته پیش در یوتیوب بارگذاری شده اما دقیقا نمی توان گفت چه زمانی این کشف در بستر رود دیالی و در کدام نقطه آن، رخ داده است.

ابوعقرب در این ویدیو می گوید که روی برخی جمجمه های کشف شده که یا در تور ماهیگیری او افتاده و یا در کرانه های رود با پایین آمدن آب آشکار شده اند، آثار شلیک گلوله از پشت سر دیده می شود. در ویدیو نیز این موضوع واضح است.

به گفته او ۷ جمجمه به همراه استخوان های پراکنده در محل کشف شده است.

احمد و همکارش «حیدر» این استخوان ها را در چند نوبت به نقاطی مرتفع تر در کرانه رود، منتقل و دفن کردند؛ اقدامی که خود آنها با استناد به لزوم تکریم درگذشتگان می گویند وظیفه ای انسانی است اما دهها فعال شبکه های اجتماعی، ذیل این ویدیو خواستار ابلاغ موضوع به مقامات قضایی و متخصص امنیتی و آزمایش های دی ان ای برای کشف هویت جانباختگان شدند.

هنوز هم هیچ موضع یا نظر رسمی درباره محتویات این ویدیو از سوی مقامات ابراز نشده است.

برخی فعالان شبکه های اجتماعی و رسانه های محلی و نیز دیده بان حقوق بشر در عراق می گویند این جمجمه ها احتمالا مربوط به جنگ داخلی (مذهبی) سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ یا یکی از کشتارهای گروه تروریستی داعش است اما چند قرینه و نشانه دیگر در ویدیو وجود دارد که با توجه به این جزئیات میدانی، به نظر می رسد توضیحات داده شده، قانع کننده و کافی نباشد.

در شعاع تقریبا ۱۰۰ متری از محل کشف جمجمه ها و استخوان ها، دو لباس عربی (دشداشه) ، حداقل سه ماسک شیمیایی نظامی (شبیه مدل دراگر ساخت آلمان) و نیز لباس های ضد شیمیایی کشف شده است.

سوال های بی پاسخ متعددی در این باره وجود دارد؛ ماسک ها و لباس های ضدشیمیایی پراکنده در بستر و کرانه های رود چه ارتباطی با اجساد کشف شده دارد؟ چرا از پشت سر به جان باختگان شلیک شده است و چه کسانی این کار را کرده اند؟ چه زمانی؟ اساسا ارتباطی بین لباس های عربی و لباس ها و ماسک های شیمیایی و نیز اجساد کشف شده وجود دارد؟

محل دقیق حادثه هم هنوز مشخص نیست و منتشرکنندگان ویدیو فقط به بستر رود دیاله اشاره کرده اند؛ رودی که طول آن از سرچشمه هایش در کوه های زاگرس ایران و ارتفاعات شمال عراق تا نهر دجله در جنوب «بغداد» به ۴۴۰ کیلومتر می رسد و از سه استان «سلیمانیه»، «دیالی» و «بغداد» می گذرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *