جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

حکم حبس ابد برای «قصاب سربرنیتسا» تأیید شد

حکم حبس ابد برای «قصاب سربرنیتسا» تأیید شد

دادگاه سازمان ملل با رد درخواست تجدیدنظر «قصاب سربرنیتسا» که در قتل هزاران مسلمان بوسنی نقش داشته است، مخالفت کرد و حکم حبس ابد را برای وی تأیید کرد.

به گزارش  فارس، دادگاه سازمان ملل روز گذشته (سه‌شنبه) با درخواست تجدیدنظر «راتکو ملادیچ» فرمانده پیشین صرب‌های بوسنی معروف به «قصاب سربرنیتسا» برای تغییر حکم حبس ابد به جرم مشارکت در قتل هشت هزار مرد و پسر مسلمان بوسنیایی مخالفت کرد و حکم حبس ابد برای وی مورد تأیید نهایی قرار گرفت.

شبکه «بی بی سی» در این خصوص گزارش کرد، یک دادگاه سازمان ملل حکم سال ۲۰۱۷ حبس ابد را برای ملادیچ به جرم مشارکت در قتل عام سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ که در آن حدود هشت هزار مرد و پسر مسلمان بوسنیایی قتل عام شدند، مورد تأیید قرار داد.

در دادگاه تجدید‌نظر در ماه آگوست سال گذشته میلادی، دادستان خواستار افزایش اتهام ملادیچ به نسل‌کشی شده بود.

کشتار سربرنیتسا در قلمرویی به وقوع پیوست که قرار بود تحت محافظت سازمان ملل باشد و این فاجعه  بدترین جنایت در اروپا از جنگ جهانی دوم تاکنون محسوب می‌شود.

طبق گزارش بی بی سی، هنوز مشخص نیست که ملادیچ قرار است در کجا باقی دوران محکومیت خود را بگذراند.

حکم نهایی در حالی صادر شده است که هیأت پنج نفره تجدیدنظر در لاهه پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدند که ملادیچ شواهد کافی برای باطل کردن حکم‌های قبلی که علیه وی صادر شده، ارائه نکرده است.

ملادیچ در سال ۲۰۱۷ به حکم حبس ابد خود اعتراض کرده بود و هم‌اکنون با تأیید نهایی این حکم، دیگر اجازه اعتراض نخواهد داشت.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ملادیچ یکی از اصلی‌ترین افرادی محسوب می‌شود که مسئول نسل کشی در جریان جنگ بوسنی است که در آن حدود یکصد هزار نفر کشته و دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دیگر نیز آواره شدند.

جنگ بین صرب‌ها و مسلمانان بوسنی که از پیامدهای تجزیه کشور «یوگوسلاوی»  بود، از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ میلادی به طول انجامید و هزاران کشته برجای گذاشت.

در سال ۱۹۹۵، سربازان صرب بوسنیایی بیش از هشت هزار پسر و مرد مسلمان را در شهر سربرنیتسای بوسنی قتل عام کردند و این در حالی است که ملادیچ ۸۰ ساله تاکنون هرگونه مسئولیت خود در این فاجعه را رد نکرده است.

با صدور حکم نهایی حبس ابد برای ملادیچ، دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی کشورهای یوگوسلاوی سابق به پایان رسیده است.

بنا بر گزارش بی بی سی، ملادیچ در واکنش به صدور حکم نهایی حبس ابد، با انتقاد از دادگاه سازمان ملل، آن را دست پرورده قدرت‌های غربی خواند.

از طرف دیگر، سال گذشته دادگاه عالی هلند، دولت وقت این کشور را بخاطر کشتار ۳۵۰ مرد مسلمان بوسنیایی در سال ۱۹۹۵ محکوم کرد.

در جریان جنگ صرب ها و مسلمانان بوسنی، چهارصد نیروی حافظ صلح هلندی به یک «منطقه امن» به نام «سربرنیتسا» اعزام شده بودند تا از هزاران پناه‌جوی مسلمان دربرابر نیروهای صرب محافظت کنند.

اما دادگاهی در هلند دریافت که نیروهای هلندی با این‌که می‌توانستند به ۳۵۰ مردی که به این پایگاه پناه آورده بودند اجازه دهند در آن بمانند، آن‌ها را به نیروهای صرب تحویل دادند.

این در حالی انجام شده بود که از خطر آزار یا کشته‌شدن آن‌ها توسط سربازان صرب باخبر بودند و به‌صورت آگاهانه و غیرقانونی دست به چنین اقدامی زدند.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *