پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

درخواست پنتاگون از وزیر دفاع ترکیه برای نگه نداشتن سامانه‌های روسی اس-۴۰۰

درخواست پنتاگون از وزیر دفاع ترکیه برای نگه نداشتن سامانه‌های روسی اس-۴۰۰

وزارت دفاع آمریکا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، “لوید آستین”، وزیر دفاع ایالات متحده در تماس تلفنی با “خلوصی آکار”، وزیر دفاع ملی ترکیه، از آنکارا خواسته است سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ ساخت روسیه را نگه ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، طبق این اطلاعیه، آستین و آکار در مورد بی‌ثباتی در جناح‌های شرقی و جنوبی ناتو، از جمله چالش‌هایی که از سمت روسیه وجود دارد، صحبت کرده‌اند. وزیر دفاع آمریکا اهمیت کار برای تقویت همکاری دو ارتش آمریکا و ترکیه را یادآور شده و از ترکیه خواسته سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ ساخت روسیه را نگه ندارد.

خرید سامانه‌های اس-۴۰۰ توسط آنکارا، از ژوئیه ۲۰۱۹ به نقطه اختلافی در روابط آمریکا-ترکیه تبدیل شده است. واشنگتن از آنکارا خواسته این معامله را فسخ کند و تهدید کرده تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ را لغو می‌کند. آنکارا تاکنون، حتی با وجود تحریم‌های بخش دفاعی خود که در دسامبر ۲۰۲۰ اعمال شد، به مقاومت پرداخته و در حال مذاکره با روسیه برای تحویل محموله دوم سامانه‌های اس-۴۰۰ است.

بنا بر اطلاعیه پنتاگون، آستین از آکار بابت نقش ترکیه در مأموریت پشتیبانی قاطع در افغانستان و حمایت این کشور از روند جاری صلح، تشکر کرد.

طبق اطلاعیه پنتاگون، دو مقام همچنین در مورد پیشرفت‌های مثبت دیپلماتیک و تلاش‌ها برای کاهش تنش در مدیترانه شرقی صحبت کردند؛ جایی که آستین از مذاکرات اکتشافی جاری بین ترکیه و یونان، دو متحد ناتو و تعهد هر دو دولت به این فرآیند، استقبال کرده بود. وزیر دفاع آمریکا بر همکاری بین متحدان و شرکا در دریای سیاه، از جمله رزمایش‌های اخیر که ناوهای “یواس‌اس مونترِی”، “یواس‌اس توماس هاندر” و دارایی‌های دریایی ترکیه را شامل می‌شد، نیز تأکید کرد.

مقامات ترکیه پیش‌تر به اسپوتنیک گفته بودند که موضع آنکارا در استفاده از سامانه‌های پدافند هوایی روسی اس-۴۰۰، تغییری نکرده است: “ترکیه برای این مورد احتیاجی به مجوز آمریکا ندارد.” به گفته سخنگوی کمیته پارلمانی دفاع، ترکیه تصمیم خود در مورد اس-۴۰۰‌ را مدت‌ها پیش گرفته و از این تصمیم عقب‌نشینی نمی‌کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *