پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

در جدیدترین مواضع مطرح شد ؛ اردوغان: روابط ترکیه و عربستان به سطح بالایی خواهد رسید

در جدیدترین مواضع مطرح شد ؛ اردوغان: روابط ترکیه و عربستان به سطح بالایی خواهد رسید

رئیس جمهور ترکیه چشم انداز روابط کشورش با عربستان سعودی را روشن و رو به رشد ارزیابی کرد.

به گزارش مهر به نقل از آناتولی، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد روابط میان آنکارا و ریاض در زمینه‌های مختلف به سطح بسیار برجسته ای خواهد رسید.

رجب طیب اردوغان امروز دوشنبه، پس از اقامه نماز عید فطر در مسجدی در استانبول، گفت: همانطور که می‌دانید تحولات بسیار مثبتی در منطقه خلیج فارس در حال وقوع است و سفر اخیر من به عربستان سعودی خروجی مهمی در زمینه گردشگری خواهد داشت و من اطمینان دارم که سفر برادران سعودی ما به ترکیه نیز بیشتر خواهد شد.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه ابراز اطمینان کرد که روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری توسعه زیادی خواهد یافت. اردوغان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر تأثیر جنگ اوکراین بر هجوم گردشگران روسی خاطرنشان کرد شرایط منفی در این زمینه وجود ندارد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه متعهد شد در این زمینه همه حمایت‌های ممکن را صورت دهد.

رئیس جمهورترکیه یادآور شد آنکارا به تلاش‌های خود برای یافتن راه حل دیپلماتیک برای بحران روسیه و اوکراین ادامه خواهد داد. وی تلاش‌های خود برای تدارک دیدار میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در ترکیه، چه در آنکارا یا استانبول، را تأیید کرد.

پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در سرکنسولگری عربستان سعودی در استانبول در سال ۲۰۱۸، روابط دو کشور، به تیرگی گرایید. ترکیه و عربستان سعودی در چندین پرونده منطقه‌ای، همواره به شکل دو رقیب در مسیرهای متفاوتی حرکت کرده اند. اما حال به نظر می‌رسد ترکیه در سودای کسب منابع اقتصادی کلان، جذب سرمایه گذاران سعودی و صادرات کالا به عربستان، به دنبال آغاز فصل نوینی از روابط با ریاض است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *