پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

” رابرت مولر ” : اجازه متهم کردن رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده را نداشته ام .

” رابرت مولر ” : اجازه متهم کردن رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده را نداشته ام .

*اگر به صراحت مطمئن بودیم که رئیس‌جمهوری آمریکا جرمی مرتکب نشده است، آن را می‌گفتیم. اما در زمینه اینکه رئیس‌جمهوری جرمی مرتکب شده، به نتیجه قطعی نرسیدیم.

رابرت مولر، بازرس ویژه دادگستری ایالات‌متحده روز چهارشنبه پس از دو سال سکوت خود را درباره تحقیقاتش مبتنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ شکست و از اینکه آیا ترامپ مانع تحقق عدالت شده است یا نه سخن گفت. او همچنین گفت که در کنگره برای ادای شهادت حضور پیدا نخواهد کرد و گفت چیزی فراتر از بیانیه‌ای که خوانده است ندارد تا به نمایندگان کنگره بگوید.

او در بیانیه‌ای که خواند به یک نکته بسیار مهم هم اشاره کرد و گفت اجازه متهم کردن رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده را نداشته است. به گزارش ای‌بی‌سی‌نیوز، مولر درحالی این سخنان را به زبان آورد که درخواست نمایندگان برای شهادتش در کنگره در یک جلسه عمومی افزایش پیدا کرده است. این درحالی است که هم اکنون تحقیقات متعددی از سوی دموکرات‌ها در کنگره آمریکا درخصوص گزارش رابرت مولر و همچنین فعالیت تجاری دونالد ترامپ به جریان افتاده است. مولر در بیانیه‌ای که خواند، اشاره کرد: «تلاش‌های چندگانه و سیستماتیک برای دخالت در انتخابات ما وجود داشت و شایسته است هر آمریکایی به این موضوع توجه کند.» رابرت مولر در ادامه گفت که قوانین و دستورالعمل‌هایوزارت دادگستری اجازه متهم کردن رئیس‌جمهوری آمریکا را به او نداده است. نکته مهم سخنان مولر که برخی از آن به «گرای بازرس ویژه دادگستری به نمایندگان مخالف ترامپ» تعبیر کرده‌اند این بود که وی گفته است: اگر به صراحت مطمئن بودیم که رئیس‌جمهوری آمریکا جرمی مرتکب نشده است، آن را می‌گفتیم. اما در زمینه اینکه رئیس‌جمهوری جرمی مرتکب شده، به نتیجه قطعی نرسیدیم.

مولر پس از خواندن بیانیه با اشاره به اینکه قصد بازگشت به زندگی عادی دارد گفت که از نظر وی تحقیقات تکمیل شده و می‌خواهد به زندگی خصوصی‌اش بازگردد. مولر در بیانیه‌اش در باب اینکه آیا روسیه در تلاش بوده است که بر انتخابات تاثیر بگذارد گفت که در این زمینه شواهد کافی برای یک «توطئه گسترده» وجود ندارد. اما گفت تلاش‌هایی در این زمینه داشته است. مولر گفت: «اگر ما مطمئن بودیم که رئیس‌جمهوری آمریکا جرمی مرتکب نشده می‌توانستیم بگوییم. اما چنین اطمینانی نداشتیم.» مولر در باب بخش دوم اتهاماتی که به ترامپ وارد است گفت که دفتر کار وی اجازه متهم کردن رئیس‌جمهوری را نداشت و با یک جرم فدرالی نمی‌توان به رئیس‌جمهوری اتهام وارد کرد. بازرس ویژه گفت که قانون‌اساسی آمریکا به وی این اجازه را نمی‌داده است.

بر اساس رویه اعلام شده ازسوی وزارت دادگستری آمریکا، مجلس نمایندگان این کشور تنها نهاد مجاز برای متهم کردن رئیس‌جمهوری آمریکا در طول دوره ریاست‌جمهوری به حساب می‌آید. براساس تصمیم این وزارتخانه در سال ۱۹۷۳ متهم کردن یک رئیس‌جمهوری به اقدام مجرمانه توسط قوه قضائیه این کشور ناقض قانون‌اساسی آمریکا و مصداق دخالت قوا در امور یکدیگر است و تنها مجلس نمایندگان است که می‌تواند برای رسیدن به هدف مشابهی از روند استیضاحرئیس‌جمهوری استفاده کند. مولر درباره نقش افسران اطلاعاتی و امنیتی روسیه در هک کارزار انتخاباتی هیلاریکلینتون و انتشار زمان‌بندی شده اطلاعات ناشی از آن برای ضربه زدن به هیلاری کلینتون نیز توضیح داد. آغاز و پایان بیانیه ۸ دقیقه‌ای او حاوی این نکته کلیدی بود که آمریکا در طول کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ هدف حمله عوامل خرابکار خارجی بوده و تمام شهروندان آمریکا باید به این موضوع مهم توجه کنند.

پس از پایان بیانیه، دونالد ترامپ در واکنش ابتدایی خود گفت که حرف‌های مولر نشان می‌دهد وی بی‌گناه است اما بیانیه مولر موجب شد تا جناح طرفداران استیضاح دونالد ترامپ در جبهه دموکرات‌ها تقویت شود. در این راستا سناتور کامالا هریس، از کسانی که برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا شده، از لزوم استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا سخن گفت. کامالا هریس در واکنش به سخنان بازرس مولر گفت که پس از این مسوولیت متهم شناختن رئیس‌جمهوری برعهده کنگره است. سناتور کوری بوکر، کاندیدای دیگر برای نامزدی حزب دموکرات هم گفت کنگره برای آغاز فوری روند استیضاح مسوولیت اخلاقی و قانونی دارد. جری نادلر، رئیس دموکرات کمیته قضایی مجلس نمایندگان گفته است: «پاسخ به جرائم، دروغ‌ها و سایر خلاف‌های دیگر دونالد ترامپ بر عهده کنگره است و ما هم به وظیفه خود عمل خواهیم کرد.»

با بالا گرفتن درخواست‌ها برای استیضاح ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا حالا از گزارش مولر بسیار عصبانی است و وی را متهم کرد که به‌دنبال انتقام شخصی است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، یک روز پس از اینکه رابرت مولر درخصوص پرونده‌ دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ سخن گفت و در این سخنرانی دونالد ترامپ را از اتهامات مبرا نکرد، ترامپ به‌شدت به وی تاخت و پیش از اینکه به کلرادو سفر کند مولر را شخصی گیج خواند. او گفت: «من فکر می‌کنم مولر یک متنفر واقعی از ترامپ باشد. او کسی است که از ترامپ خوشش نمی‌آید. او شخصی است که نتوانسته از عهده کاری که به وی سپرده شده برآید و حالا ناامید شده است.» ترامپ پیش از این در توییتی نوشته بود: «بزرگ‌ترین آزار رئیس‌جمهوری در تاریخ. بعد از هزینه کردن ۴۰ میلیون دلار طی دو سال سیاه، با دسترسی بدون محدودیت به افراد، منابع و همکاری، رابرت مولر که به شدت دچار تضاد است، اگر مدرکی داشت اعلام جرم می‌کرد. اما جرمی برای متهم کردن وجود ندارد.»

ترامپ سعی کرده است با این جملات از اعتبار کار مولر بکاهد و کار وی را (انتقام) شخصی جلوه بدهد اما این دیدگاه که پای منافع گروهی خاص درخصوص گزارش در میان است نه تنها از سوی مولر تکذیب شده، حتی از سوی برخی نیروهای نزدیک به ترامپ هم رد شده است. در این شرایط درحالی‌که رهبران برجسته دموکرات در مقابل استیضاح مقاومت می‌کنند، افراد پیشرو این حزب خواستار استیضاح رئیس‌جمهوری هستند. از روز پنج‌شنبه و پس از ارائه گزارش از سوی رابرت مولر، برخی دموکرات‌ها صریحا خواستار استیضاح دونالد ترامپ شده‌اند. درحالی که نانسی پلوسی،رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار کنار گذاشتن بحث استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا است، «بتو ارورکه»، نماینده سابق تگزاس و نامزد فعلی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، واکنش نانسی پلوسی را ناشی از ترس شدید وی از عواقب استیضاح می‌داند.

او گفت: «من فکر می‌کنم کسانی که امروز ندای درون خود را می‌شنوند تاریخ پاداش آنان را خواهد داد.» این درحالی است که جمهوری‌خواهان سفت و سخت در کنار دونالد ترامپ ایستاده‌اند و به گفته برخی احتمال اینکه استیضاح رای بیاورد، بسیار اندک است. استیو اسکالیس، نماینده لوئیزیانا که یکی از دو فرد شاخص جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان است، گفت: «مشخص است که مردم نمایندگان را برای انجام این کار (استیضاح) به مجلس نفرستاده‌اند.» او که با فاکس‌نیوز گفت‌وگو می‌کرد، افزود: «فکر می‌کنم این کار عواقب سنگینی برای دموکرات‌ها دارد.» این درحالی است که پس از ارائه گزارش حتی برنی سندرز که پیش‌تر مخالف استیضاح رئیس‌جمهوری بود، حالا خواهان استیضاح است.

در گزارش مولر به‌رغم اینکه اشاره صریحی به برقراری رابطه بین کارزار ترامپ و روسیه نشده اما نگفته است که ترامپ مانع اجرای عدالت در روند تحقیقات شده است یا نه. همین تضاد موجب شده است که برخی از جمهوری‌خواهان وی را نکوهش کنند. «بیلی اوریلی» مجری سابق فاکس نیوز در گفت‌وگو با رادیو «WABC-AM» تاکید کرد که گزارش مولر مملو از ضد و نقیض است. ترامپ و دوستانش بر این باورند که مولر به‌دنبال گیر انداختن وی بوده است. رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتی نوشت: «من ارتباطی به اینکه روسیه در انتخاب من کمک کرده باشد، ندارم.» این توییت ترامپ که پیش از ترک وی از کاخ سفید اول صبح نوشته شده است، حاوی این نکته است که ترامپ تلویحا دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را پذیرفته است اما وی می‌گوید نقشی در این ماجرا نداشته است.

اما ساعاتی بعد ترامپ از این جمله عقب‌نشینی کرد و گفت که روسیه در انتخاب من کمکی نکرده است. او درحالی‌که قصد سفر به کلرادو را داشت به خبرنگاران گفت: می‌دانید چه کسی کمک کرد که انتخاب شود؟ خودم! روسیه اصلا هیچ کمکی به من نکرده است. اگر کمکی از سوی روس‌ها بوده باشد به آن سوی جبهه بوده است. این درحالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پیش‌تر آشکارا گفته بود که ریاست‌جمهوری ترامپ برای وی خوشایندتر از هیلاری کلینتون است. با این حال پوتین هرگونه دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ را تکذیب می‌کند.

منبع : donya-​e-eqtesad.‎​com

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *