جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

رایزنی عراق و آمریکا درباره تشکیل کمیته نظامی مشترک

رایزنی عراق و آمریکا درباره تشکیل کمیته نظامی مشترک

منابع رسانه ای به نقل از «احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق، خبر دادند که قائم مقام ارشد این وزارت خانه با «متیو تولر» سفیر آمریکا در بغداد درباره راه اندازی کمیته مشترک نظامی – فنی رایزنی و گفت و گو کرده است.

شفق نیوز در همین ارتباط نوشت، الصحاف سخنگوی وزارت امور خارجه عراق اظهار کرده که دو طرف در این دیدار برای اجرایی شدن نتیجه ها و دستاوردهای دور سوم گفت وگوی راهبردی بغداد و واشنگتن بر سر تشکیل کمیته نظامی و فنی مشترک توافق کردند.

الصحاف افزود که «نزار الخیرالله»، قائم مقام ارشد وزارت امور خارجه عراق و متیو تولرسفیر آمریکا در بغداد در دیداری با یکدیگر درباره تشکیل کمیته نظامی- فنی میان دو کشور و شتاب در برگزاری نشست ها برای اجرای نتایج دور سوم گفت وگوی راهبردی بحث و تبادل نظر کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق به زمان دیدار این دو مقام عراقی و آمریکایی اشاره نکرده است.

الصحاف ادامه داد که  دو طرف همچنین درباره انتقال به مرحله جدید همکاری امنیتی با هدف مشورت، آموزش و توانمند سازی و بازاستقرار نیروهای نظامی آمریکایی در بیرون از عراق گفت وگو کردند.

سومین دور از گفت وگوی راهبردی بین عراق و آمریکا پنجشنبه هفته گذشته به صورت وبینار برگزار شد.

با این وجود نتایج سومین دور گفت وگوهای راهبردی میان واشنگتن و بغداد برای تعیین سرنوشت حضور نظامیان آمریکا در عراق در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و در حالی که دولت عراق اعلام کرده که این دور از گفت وگوها منجر به تعیین جدول زمان بندی برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از کشور شده، طرف آمریکایی می‌گوید که هیچ جدولی برای خروج تعیین نشده است.
از دیگر سو منتقدان دولت در عراق معتقدند که دور سوم گفت وگوها هیچ گونه جدول زمان بندی برای خروج نیروهای آمریکایی از کشور مشخص نکرده و اظهارات مقام های عراقی تنها برای توجیه حضور نیروهای بیگانه در کشور است.
نخستین دور گفت وگوهای راهبردی بغداد – واشنگتن تحت فشار جریان‌های سیاسی، خواست مردمی، مرجعیت عالی دینی و گروه‌های مقاومت در عراق برای تعیین جدول زمانبندی خروج نیروهای آمریکایی از کشور حدود یک سال قبل در ۲۲ خرداد ۹۹ شروع شد.
دومین دور گفت وگوها به مناسبت سفر «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق به واشنگتن در ۲۹ مرداد ۹۹ و سومین دور این گفت وگوها پنجشنبه گذشته ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۰ انجام شد.
این گفت وگوها از دوره دولت «دونالد ترامپ» آغاز شد و اینک به دوره «جو بایدن» رسیده، اما با وجود انتظارات داخلی هنوز دولت عراق گزارش دقیق و روشنی از تعداد نیروهای آمریکایی در خاک این کشور ارائه نکرده است.
قرار بود بر اساس دور دوم گفت وگوها، تعداد نیروهای آمریکایی در عراق در ابتدای سال ۲۰۲۱ به حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر برسد و دولت الکاظمی نیز اعلام کرد که تاکنون توانسته است ۶۰ درصد نیروهای بیگانه را با گفت وگو از کشور خارج کند.
با وجود برپایی دور سوم گفت وگوهای بغداد و واشنگتن اما به نظر نمی‌رسد مساله خروج نهایی نیروهای خارجی از عراق در این دور فیصله پیدا کند و آن گونه که از اظهارات طرفین پیداست، به گفت وگوهای بعدی موکول شده است.
طبق گزارش سومین دور گفت وگوها، قرار است نشست چهارمی در همین مورد میان بغداد و واشنگتن برگزار شود، اما زمان آن تاکنون مشخص نشده است. با کنار هم قرار دادن برداشت‌های منتقدان دولت از دور سوم گفت وگوها در کنار موافقان و همچنین برداشت آمریکایی‌ها از این دور از گفت وگوها، ابهام‌ها بیشتر شده است، هرچند قرینه‌ها بیشتر بر حضور آمریکا در عراق دلالت دارد. این در حالی است که بیش از یک سال از مصوبه پارلمان عراق مبنی بر الزام به خروج اشغالگران از کشور می‌گذرد؛ موضوعی که هنوز جامه عمل به خود نگرفته است.
بر همین اساس برخی صاحب نظران عراقی معتقدند، احتمالا دور چهارم و پنجم گفت وگوها هم بدون اینکه سقف مشخصی برای پایان این گفت وگوها دستکم در دولت کنونی عراق وجود داشته باشد، بدون نتایج عملی و بطور مشخص در رابطه با موضوع حضور نظامیان آمریکایی در کشور، ادامه خواهد یافت.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *