پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

رزمایش مشترک ایران و روسیه حامل پیام برای واشنگتن

رزمایش مشترک ایران و روسیه حامل پیام برای واشنگتن

* بنابر اعلام توافق انجام شده، تهران- مسکو با برگزاری مانور دریایی در منطقه دریای عمان و اقیانوس هند بر آمادگی نیروهای نظامی ایران – روسیه و استحکام  ائتلاف بین دو کشور تاکید می کنند و هشداری به آمریکا، انگلیس و کشورهای عرب منطقه  است که از ورود به ماجراجویی جدید  و افزایش تنش در منطقه جلوگیری کنند.

تهران- ایرنا-با توجه به برنامه برگزاری مانور مشترک نظامی ایران و روسیه در خلیج فارس یک کارشناس مسایل بین الملل می گوید: هدف از برگزاری این مانور، تامین امنیت منطقه خلیج فارس و تقابل با جنگ روانی و تبلیغاتی آمریکا علیه ایران در منطقه است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا،  دریادار «حسین خانزادی»، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۷ مرداد خبر داد که ایران و روسیه قرار است در آینده نزدیک در دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس رزمایش مشترک دریایی برگزار کنند. خانزادی به نمایندگی از ستاد کل نیروهای مسلح ایران برای مراسم روز نیروی دریایی روسیه به سن‌پترزبورگ رفته بود.

بنابر اعلام توافق انجام شده، تهران- مسکو با برگزاری مانور دریایی در منطقه دریای عمان و اقیانوس هند بر آمادگی نیروهای نظامی ایران – روسیه و استحکام  ائتلاف بین دو کشور تاکید می کنند و هشداری به آمریکا، انگلیس و کشورهای عرب منطقه  است که از ورود به ماجراجویی جدید  و افزایش تنش در منطقه جلوگیری کنند.

این مانور مشترک نظامی قرار است در آب‌هایی صورت بگیرد که آمریکا در آن حضور نظامی دارد و حضور نظامی‌اش را به دلیل افزایش تنش‌ها با ایران بیشتر  هم کرده است. آخرین بار ایران و روسیه چهار سال پیش در دریای خزر رزمایش مشترک برگزار کردند.

با توجه به اهمیت موضوع، پژوهشگر ایرنا با «سیامک باقری» کارشناس مسایل بین الملل و خاورمیانه به گفت و گو پرداخت.

رزمایش مشترک ایران و روسیه حامل پیام برای واشنگتن است

باقری در ابتدای این گفت و گو بیان داشت:مانور مورد توافق ایران و روسیه اگرچه هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نیست، اما طرح آن در شرایط خاص منطقه ای جای تامل و تحلیل دارد پیامدها و بازتاب امنیتی این موضوع  مورد توجه است اولین نکته در ارتباط با  این مانور مشترک حفاظت از کشتی ها  و نفت کش ها در منطقه خلیج فارس است. اروپائیان بحث ناوگان مشترک امنیتی با آمریکا  را  در منطقه خلیج فارس مطرح کردند و این مانور مشترک می تواند اولین پیام امنیتی برای چنین ایده های در خلیج فارس باشد. ایران بیشترین مرزهای آبی در خلیج فارس را دارد و امنیت خلیج فارس باید توسط خود کشورهای منطقه تامین شود و این پیام، نشان از آمادگی جمهوری اسلامی برای مدیریت امنیتی منطقه و  توانمندی  است که در بحث امنیت خلیج فارس دارد و می تواند آن را  نیز افزایش دهد.

وی افزود: با توجه به فضاسازی روانی از سوی واشنگتن در منطقه، که علیه ایران انجام می شود و آمریکا، ایران هراسی را به صورت منطقه ای و فرامنطقه ای تبلیغ می کند این اقدام ایران می تواند پاسخگوی این بحث باشد که اقدام ایران یک حرکت امنیت بخش است و نمی تواند نوعی احساس تهدیدی برای تامین انرژی کشورهای همانند چین و ژاپن باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: مانورها  معمولا با هدف خاص بر گزار می شود و هدف  از اجرای این مانور نظامی مشترک  تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است، زیرا ما برای این منطقه  اهمیت حیاتی قائل هستیم و هر نوع نگرانی غیر واقعی، از طرف بقیه کشورها را برای حضور نیروهای خارجی ضروری نمی دانیم. این مانور مشتر ک می تواند امنیت این آبراه مهم را تضمین کند و حامل یک پیام امنیتی برای منطقه است.

وی گفت: این رزمایش دریایی می تواند توهماتی که برخی درون کاخ سفید و به تعبیر «محمد جواد ظریف» گروه “بی” با متحدین منطقه ای خود به دنبال طرح ریزی آن هستند و می خواهند یک فضای جنگی را بر منطقه حاکم کنند، پیام قاطع می دهد. ایران  سیاست استراتژیک  مقاومت فعال را به قوت  خود ادامه داده و هر تعرضی را با قدرت پاسخ می دهد. با توجه به اتفاقات اخیر انفجارهای فجیره، توقیف نفت کش ها و سقوط پهباد آمریکایی فضای خاصی در منطقه ایجاد شده است  و این مانور می تواند حامل پیامی باشد که هر نوع اقدام علیه ایران  در بحث ارتباطات و حوزه امنیت شکل گیرد پاسخی قوی  از سوی کشورمان در بر خواهد داشت.

سیامک باقری کارشناس مسایل خاورمیانه در مورد پیام این مانور به کشورهای منطقه بیان داشت:هدف از برگزاری این مانور بدون تردید تامین امنیت  منطقه خلیج فارس است و با توجه  به اینکه کشور روسیه، رابطه خوبی با کشورهای منطقه از جمله عربستان و … دارد این موضوع می تواند خنثی کننده برداشت های ناصواب  در مورد اقدامات و تحرکات جمهوری اسلامی باشد.

ائتلاف ایران، چین و روسیه

این کارشناس مسایل بین الملل در مورد احتمال شکل گیری ائتلاف سه گانه ایران، روسیه و چین در آینده اظهار داشت: زمینه های مختلفی برای بوجود آمدن این اتئلاف درون منطقه ای و برون منطقه ای  هم از حیث بین اذهانی شکل گرفته است و می توان  گفت با توجه به  منافعی که چینی ها و روس ها در منطقه خلیج فارس دارند چنین ائتلافی در آینده بوجود آید چون بیشترین حجم انرژی در منطقه را چینی ها می برند و خلیج فارس برایشان حیاتی است هر نوع نا امنی در منطقه خلیج فارس از سوی آمریکا، پیامی برای چین محسوب می شود.

وی گفت: با توجه رقابت های تجاری چین و آمریکا  و اینکه روس ها در دوره ای از فترت به سر می بردند، ایجاد انگیزه برای ائتلاف با ایران با توجه به جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه وجود دارد حضور روس ها در منطقه بسیار کم رنگ بود و در سوریه به نتایج مثبتی رسیدند و عامل  انگیزشی بوده است که در سایر مسائل منطقه ای نیز ورود  پیدا کنند  و در حوزه خلیج فارس نیز پایگاه قوی داشته باشند و با همراهی و همکاری جمهوری اسلامی  امنیت دسته جمعی منطقه خلیج فارس و خاورمیانه را بوجود آورند.

باقری در پایان این گفت و گو اظهار داشت: هر دو کشور از حیث عوامل برون منطقه ای انگیزه های برای ائتلاف با ایران دارند بخصوص روس ها، که با تحریم های متعددی از سوی آمریکایی ها مواجه هستند و تعارضاتی که بین روس ها، آمریکایی ها و اروپاییان در اشغال کریمه صورت گرفته، می تواند انگیزه  ائتلاف با ایران باشد. چینی ها نیز  به دلیل رقابت سیاسی با آمریکا، تعرضاتی از سوی واشنگتن، علیه کشورشان داشتند و تنش هایی بوجود آمد، که چینی ها تمایل دارند با همکاری  جمهوری اسلامی منطقه استراتژیک خود  یعنی خلیج فارس را امن کنند و منافع سه کشور را اگر در دایره بزرگتر ژئوپولیتیک نگاه کنیم می توان گفت احتمال شکل گیری ائتلاف ایران، چین و روسیه وجود دارد و گشت مشترکی که بین روسیه و چین در آب های ژاپن و کره جنوبی در دریای شرق چین انجام شد  احتمال ائتلاف مشترک را قوی تر می کند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *