پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

روایتی از یک خبر l «پل دریایی» بین ایران-ونزوئلا وعده ای که محقق شد

روایتی از یک خبر l «پل دریایی» بین ایران-ونزوئلا وعده ای که محقق شد

برقراری خط مستقیم کشتیرانی میان ایران- ونزوئلا، تحقق وعده ماه‌ها قبل «فعال کردن یک پل دریایی میان تهران- کاراکاس» است که تسریع و تسهیل فرآیند تجارت سودآور میان دو کشور را نوید می دهد.

به گزارش ایرنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا، دیروز جمعه (سوم مارس/ ۱۲ اسفند) اعلام کرد «خط مستقیم کشتیرانی بین ایران- ونزوئلا با هدف حمایت و پشتیبانی از تجار و بازرگانان ایران و ونزوئلا برقرار گردیده است. اولین کشتی در بهمن ماه ۱۴۰۱ حرکت کرده و متعاقبا هر ۳ ماه یک کشتی به ونزوئلا اعزام خواهد شد».

پیشینه

نهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ونزوئلا از ۱۳ تا ۱۵ نوامبر (۲۲ تا ۲۵ آبان) در تهران برگزار شد و مقام‌های عالی دو کشور را با انگیزه تعمیق روابط دوجانبه گرد هم آورد.

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا بلافاصله پس از بازگشت هیات ونزوئلایی در ارائه گزارشی خطاب به مردم این کشور از طریق شبکه تلویزیون دولتی وی‌تی‌وی (VTV) گفت: ونزوئلا برای تحکیم اقتصادی، دوستان بزرگی چون ایران دارد.

رامون بلاسکز وزیر حمل‌ونقل ونزوئلا در آن زمان از ایجاد یک پل دریایی به منظور گسترش تجارت دوجانبه تهران- کاراکاس خبر داد. وی با بیان اینکه هنوز تاریخ اجرای این طرح مشخص نیست، گفت: ما پل دریایی بین تهران و کاراکاس را فعال می‌کنیم، ابزاری که به کل جریان کالا و محصولات اجازه می‌دهد تا اقتصاد هر دو کشور را تغذیه کند.

اکنون طبق اعلام سفارت کشورمان در ونزوئلا، وعده ایجاد این پل دریایی یا خط مستقیم کشتیرانی تحقق یافته و نویدبخش تسریع و تسهیل فرآیند تجارت میان دو کشور است.

اهمیت موضوع

برقراری خطوط مستقیم تجاری و تنوع‌بخشیدن به همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در عرصه‌های مختلف میان کشورهای مختلف جهان، مسئله‌ای کاملا معمول و به طور حتم، رو به رشد است اما همه این مناسبات عادی، زمانی که در کنار هر یک از اسامی ایران و ونزوئلای تحت تحریم‌های حداکثری مطرح شود، از اهمیتی دوچندان برخوردار می‌شود. بنابراین می‌توان حدس زد برقراری خط مستقیم کشتیرانی میان ایران و ونزوئلا تا چه میزان می‌تواند بحث‌برانگیز و جالب توجه باشد.

هر گونه همکاری، در هر زمینه و هر سطحی میان تهران و کاراکاس، در حالی که با شدیدترین تحریم‌های آمریکا مواجه هستند، حائز اهمیت است. تحریم‌هایی که در وهله نخست، در به انزوا کشاندن دو کشور ناموفق عمل کرده‌اند. نزدیکی بیشتر میان ایران و ونزوئلا با چشم بستن بر فاصله جغرافیایی، نمونه روشنی است که اثربخشی ابزار تحریم را به چالش می‌کشد و دلیلی بر ناکارامدی تحریم های غرب به سرکردگی آمریکا است.

کشتی تجاری ایرانی در حالی راهی آب‌های ونزوئلا شده است که کشتی‌های نظامی کشورمان پس از پهلو گرفتن چند روزه در برزیل، امروز (چهارم مارس/ ۱۳ اسفند) بندر ریودوژانیرو را ترک می‌کنند. فشارهای واشنگتن بر برازیلیا برای اجازه ندادن حضور کشتی‌های ایرانی در خاک برزیل کارساز نبود و کام کارشناسان آمریکایی به اندازه‌ای تلخ شد که سرویس خبری موسسه نیروی دریایی آمریکا (USNI News) با انتشار گزارشی، تصمیم برای اعطای مجوز لنگر انداختن کشتی‌های ایرانی در بندر ریودوژانیرو برزیل را یک پیروزی برای تهران دانست و تاکید کرد باید بیشتر منتظر اقدامات مشابه این، از ایران بود.

گذشته از پیام‌ همکاری های دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا برای آمریکا و سایر کشورهای جهان، برقراری خط مستقیم کشتیرانی، در ارائه خدمات سریعتر، خدمات‌رسانی مطلوب‌تر و کاهش هزینه حمل محموله‌ها برای صاحبان کالا بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

اعزام یک کشتی به ونزوئلا در بازه زمانی هر ۳ ماه یکبار از عزم دو کشور برای راه‌اندازی سرویس منظم انتقال کالاها به ونزوئلا خبر می‌دهد که بی تردید ظرفیت‌های جدیدی در توسعه همکاری‌های دو کشور ایجاد خواهد کرد.

این خط کشتیرانی، پس از برقراری پرواز مستقیم مسافری- تجاری میان تهران- کاراکاس ایجاد شده و با تسهیل روند تجارت و انتقال کالاها و خدمات، حمایت و پشتیبانی جدی از تجار و بازرگانان فراهم می‌کند.

پل دریایی تجاری ایجاد شده در تامین منظم محصولات فروشگاه مگاصیص به عنوان نخستین فروشگاه زنجیره‌ای عرضه کالاهای ساخت ایران در ونزوئلا نیز تاثیرگذار خواهد بود و زمینه برای تاسیس شعبه‌های بیشتر این فروشگاه در کاراکاس و سایر شهرهای ونزوئلا را فراهم می‌کند.

از طرفی باید یادآور شد که ونزوئلا می‌تواند به یک هاب منطقه‌ای در آمریکای جنوبی تبدیل شود و دروازه‌ای برای ارسال کالاهای ایرانی به سراسر این منطقه باشد.

ارزیابی

سفارت ایران در برزیل در بیانیه‌ای در مورد حضور ناوهای ایرانی در آب‌های قاره آمریکا اعلام کرد که این ناوگروه برای «مأموریت صلح» به سراسر جهان می‌رود و سفر آن به برزیل بخشی از سیاست همکاری تهران با «کشورهای دوست» برای ارتقای امنیت مسیرهای تجارت دریایی است.

ونزوئلا در دسته‌بندی کشورهای دوست قرار می‌گیرد و کشتی تجاری کشورمان از مسیر دریایی راهی این کشور شده که ناوگروه دیگرمان، برای ارتقای امنیت آن تلاش می‌کند.

دولت سیزدهم روابط با ونزوئلا را فراتر از انگیزه‌های ایدئولوژیک در حیطه‌های اقتصادی، تجاری، فناوری، فرهنگی و … بسط داده و این مسئله به طور حتم برای دو طرف، سودآور خواهد بود.

تعیین بازه ۲۰ ساله برای برقراری مناسبات و مراوده‌های میان تهران- کاراکاس، فراتر از اینکه در دو کشور چه دولتی روی کار باشد، نشان از درک عمیق مقام‌های دو کشور از اهمیت استراتژیک این روابط دارد. اقدامات عمل‌گرایانه تهران- کاراکاس در تقویت روابط اقتصادی، تجاری، علمی و فناورانه به موازات روابط ایدئولوژیک‌محور از عزم جدی دو کشور برای هم‌افزایی ظرفیت‌ها خبر می‌دهد.

تلاش دو کشور برای در هم تنیدگی روابط را می‌توان اینطور تفسیر کرد که همزمان با انتشار خبرها از برقراری خط مستقیم کشتیرانی، نمایشگاه بین المللی فرهنگ و دوستی ایران و ونزوئلا از امروز (چهارم مارس) افتتاح شده و تا ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) ادامه خواهد داشت. طبق اعلام سفارت کشورمان در ونزوئلا، این نمایشگاه در پایتخت برگزار خواهد شد و شامل غرفه‌های صنایع دستی، محصولات فرهنگی و غذای ایرانی است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *