جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

روسیه: قطعنامه شورای حکام وضعیت را بدتر می کند

روسیه: قطعنامه شورای حکام وضعیت را بدتر می کند

 نماینده دائم روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که قطعنامه شورای حکام در مورد دسترسی به دو مرکز در ایران وضعیت را بدتر می کند.

به گزارش ایرنا میخاییل اولیانوف روز جمعه در توییت جدیدی نوشت: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ای را تصویب کرد و در آن از ایران خواست که امکان دسترسی آژانس به دو مرکز در این کشور را فراهم کند.

وی افزود: روسیه و چین به این قطعنامه رای منفی دادند.

نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما خواهان آن هستیم که آژانس و ایران این مساله را حل کنند. اما معتقدیم که قطعنامه فقط این وضعیت را بدتر می کند.

قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، به رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ۳۰ خرداد به تصویب رسید.

در این قطعنامه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا از ایران خواسته‌اند به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به ۲ سایت هسته‌ای کشور پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.

خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال گزارش داد که در رای گیری امروز  ۲۵ کشور به این قطعنامه رای مثبت و ۲ کشور رای منفی داده‌اند. ۷ کشور دیگر هم رای ممتنع داده‌اند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، روز جمعه در واکنش به تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به بهانه عدم ارائه دو دسترسی تکمیلی به آژانس تصریح کرد:جمهوری اسلامی ایران قطعنامه شورای حکام را کاملاً رد می کند و اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به آن اتخاذ خواهد کرد.

کاظم غریب ابادی با ایراد سخنانی در آخرین روز از نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت؛  “جمهوری اسلامی ایران، بالاترین سطح از همکاری و پذیرش بازرسی های آژانس در میان کشورهای عضو را دارد. در حالی که سالانه بیش از ۳۳ دسترسی تکمیلی از ایران انجام می شود، بزرگ نمایی دو درخواست دسترسی آژانس، در حالی که ایران ابهامات و نگرانی های اصولی در این خصوص دارد و گفتگوها نیز در این زمینه در جریان است، و همچنین تلاش ها در جهت ایجاد یک بحران غیر ضروری بر سر راه این همکاری ها، اقدامی کاملاً غیر سازنده و سیاسی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *