پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

سازمان ملل خواستار گفتگوی همه طرف‌ها در عراق شد

سازمان ملل خواستار گفتگوی همه طرف‌ها در عراق شد

 سازمان ملل متحد با اشاره به ناآرامی های اخیر در عراق خواستار گفتگوی معنادار میان همه طرف‌ها در عراق شد.

دفتر سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی به نقل از دفتر این سازمان در عراق اعلام کرد: اکنون بیش از گذشته گفت‌وگوی معنادار میان همه طرف‌های عراقی ضروری است، زیرا رویدادهای اخیر خطر تشدید سریع تنش در این فضای سیاسی متشنج را به همراه دارد.

سازمان ملل افزود: اگرچه احزاب عراقی بر اهمیت اصول دموکراتیک مانند پیروی از قانون اساسی و احترام به نهادهای دولتی تاکید می کنند، اما این اصول به طور فزاینده ای رعایت نمی شوند.

دفتر سازمان ملل در عراق ادامه داد: عدم موفقیت این احزاب در حل اختلافات  تأثیر منفی آشکاری بر اعتماد عمومی داشته است.

سازمان ملل ادامه داد: از فراخوان های اخیر برای گفتگوی ملی استقبال و از اظهار حمایت از سوی همه احزاب سیاسی تمجید می کند.

نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق از همه بازیگران در عراق می خواهد که بدون تاخیر متعهد به دستیابی به یک  راه حل شوند، فعالانه مشارکت کنند و به توافق برسند.

طرفداران جریان صدر شنبه گذشته برای دومین بار ظرف چهار روز به منطقه سبز در مرکز بغداد وارد شدند و در نهایت جریان صدر، در ساختمان پارلمان تحصن نامحدود اعلام کرد.

چارچوب هماهنگی شیعی در سوم مرداد ماه بیانیه ای منتشر کرد  و در آن “محمد شیاع السودانی با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد.

تحصن صدریها باعث شد تا سایر جریان های سیاسی و مسئولان این کشور طی روزهای اخیر موضع‌گیری کردند و با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شدند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید داشتند  و از مقتدا صدر خواستند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت و گو شود.

اما در مقابل جریان صدر با انجام گفت وگو مخالفت کرده و مقتدا صدر رهبر این جریان شامگاه یکشنبه در بیانیه ای از آنچه آن را “انقلاب اصلاحات و آزادسازی منطقه سبز بغداد در اولین مرحله” خواند، سخن گفت و این امر را به گفته خود “فرصتی بزرگ برای تغییر ریشه ای در نظام سیاسی، قانون اساسی و انتخابات” دانست.

چارچوب هماهنگی شیعی هم در بیانیه ای اظهارنظر برخی طرف ها را «دعوت به کودتا علیه ملت و مشروعیت قانون اساسی» دانست که قانون اساسی که “در سال‌های گذشته با حمایت مردم، مراجع و پشتیبانی بین المللی حاصل شده و ملت با اکثریت مطلق به آن رای داده است. ”
این درحالی است که طی دیروز و امروز سه شنبه درخواست ها برای گفت وگوی ملی برای حل و فصل اختلافات سیاسی از سوی جریان ها و مقامات مختلف عراقی تشدید شده است.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *