جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

سودان: به زودی با روسیه در زمینه تاسیسات نظامی توافق می‌کنیم

سودان: به زودی با روسیه در زمینه تاسیسات نظامی توافق می‌کنیم

کاردار سودان در مسکو با اشاره به برخی اصلاحات در توافق نظامی با روسیه و تکذیب دریافت کمک اقتصادی از این کشور گفت، توافقنامه نظامی با روسیه در آینده نزدیک امضا می‌شود.

به گزارش فارس، «اونور احمد اونور» کاردار سفارت سودان در روسیه گفت که سودان در ازای توافق در مورد تاسیسات لجستیکی دریایی روسیه در بندر سودان از مسکو کمک اقتصادی نمی خواهد.

به نوشته روزنامه «سودان پست» این دیپلمات سودانی گفت: « این درست نیست. این خبر صحت ندارد. این خبر بی اساس است سودان هیچ گونه پرداختی در رابطه با توافقنامه پایگاه نظامی روسیه درخواست نمی‌‌کند.»

اونور گفت که معتقد است این توافقنامه نظامی با روسیه در آینده نزدیک امضا می‌شود و در انتظار برخی تغییرات کوچک است. و قرار است این اصلاحات در کمیسیون همکاری های نظامی روسیه و سودان مورد بحث قرار می گیرد.

پیش از این، یک منبع در ارتش سودان به خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود که خارطوم به دنبال اصلاح توافقنامه ۲۰۲۰ در مورد ساخت تاسیسات لجستیکی نیروی دریایی روسیه در بندر سودان است و از مسکو در قبال اجاره پنج ساله و احتمال یک قرارداد اقتصادی درخواست کمک می کند..

سالهاست که در مورد ایجاد تاسیسات لجستیکی نیروی دریایی روسیه در بندر سودان بحث شده است. در ماه ژوئن ،« محمد عثمان الحسین » رئیس ستاد نیروهای مسلح سودان از تجدید نظر احتمالی توافقنامه پایگاه لجستیکی که در اواخر سال ۲۰۲۰ امضا شد، خبر داد. اوایل امسال شبکه «العربیه» گزارش داد که سودان توافقنامه پایگاه روسیه را رد کرده  اما سفارت روسیه در خارطوم این گزارش را رد کرد.

مذاکرات روسیه و سودان در زمینه ایجاد مرکز لجستیک دریایی به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد، زمانی که «عمر البشیر» رئیس جمهور وقت  سودان  گفت که وی این ایده را با «ولادیمیر پوتین » رئیس جمهور روسیه و «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه مطرح کرد. بشیر در یک کودتای نظامی در آوریل ۲۰۱۹ کنار گذاشته شد.

روسیه و سودان دهه‌ها از روابط نزدیکی برخوردار بوده‌اند. در حال حاضر روسیه حدود ۱۲ تاسیسات نظامی در خارج از کشور دارد که اکثریت قریب به اتفاق آنها در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق واقع شده و بسیاری از آنها اینک متحدان روسیه در سازمان پیمان امنیت جمعی هستند.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *