پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

سوریه مهیای آرامش، انتخابات و بازسازی می شود

سوریه مهیای آرامش، انتخابات و بازسازی می شود

 تحلیلگران رسانه‌ های عربی با اشاره به شکست تروریست ها در آخرین پایگاه های خود در سوریه معتقدند که تحولات سوریه در سال جاری با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، آغاز بازسازی ویرانه ها و کنار گذاشتن صبر راهبردی در برابر ماجراجویی های رژیم صهیونیستی، سوریه را به سوی آرامش پیش خواهد برد.

اعتراض های سوریه که در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ آغاز شد در ابتدا  اعتراضی صنفی بود؛  پس از گذشت زمانی کوتاه از یک سو با ظهور گروه های تروریستی – تکفیری در این کشور و از سوی دیگر اعزام تروریست هایی از بیش از یکصد کشور جهان، به یک بحران چندلایه و جنگ بین المللی در داخل مرزهای سوریه تبدیل شد و خون و آتش سراسر این کشور را فرا گرفت.

 اعتراف دشمنان به شکست در برابر سوریه

ناآرامی های سوریه که از اسفندماه سال ۱۳۸۹ آغاز شد با اعزام تروریست ها به این کشور به تدریج از وضعیت یک جنگ داخلی فراتر رفته و به یکی از کانون های رقابت قدرت های منطقه ای و جهانی تبدیل شد. از همان آغاز بحران سوریه، حامیان غربی، عربی و صهیونیستی تروریست ها با ایجاد گروه های تکفیری در سوریه، اقدام به تجهیز، سازماندهی، آموزش و پشتیبانی از آنها کردند. اقداماتی که تا به امروز که جنگ سوریه به ایستگاه آخر رسیده است، همچنان ادامه دارد. ولی مقاومت مردم، ارتش و دولت سوریه طی بیش از ۱۰ سال گذشته توانست پیروزی های بزرگی را در میدان های نبرد علیه تروریسم رقم زند. این پیروزی ها در سال گذشته هم ادامه یافت. طی سال گذشته نظام سوریه با وجود تحریم ها و اجرایی سازی قانون تحریم های ضد سوری موسوم به «قانون قیصر» با پشتیبانی همپیمانان خود توانست جنگ علیه تروریسم را پیش ببرد و در میدان نبرد سوریه تحولات مهمی را رقم زند. ارتش عربی سوریه با اجرایی سازی کارامد طرح های نظامی توانست گروه های تروریستی مسلح را در بسیاری از مناطق سوریه به ویژه استان ادلب شکست دهد و زمام امور بسیاری از مناطق راهبردی این شهر از خان شیخون، سراقب، کفر نبل، بسیاری از مناطق حومه حلب، ادلب و حماة را به دست گیرد.

«حسناء نصر الحسین» تحلیلگر سوری در روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت: با وجود همه تلاش های آمریکا، غربی ها، رژیم صهیونیستی و ترکیه برای جداسازی ارتباط سوریه با منطقه و عرصه بین المللی، بازهم سوریه توانست دشمنان را شکست دهد و طرح بلندپروازی های دشمنان را ناکام گذارد. در نتیجه شکست های بزرگی که گروه های تروریستی در سراسر سوریه متحمل شدند، تغییرات بزرگی در سطح منطقه ای و بین المللی رخ داده است. پژواک این پیروزی ها به آستانه خانه دشمنان این کشور رسیده است؛ به طوری که اکنون در داخل آمریکا برخی ها تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه مردم سوریه را محکوم می کنند و افرادی مانند «رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در سوریه به شکست راهبرد آمریکا در جنگ سوریه اعتراف کرده اند. او اشاره کرد که اقدام وحشیانه «ترامپ» در هدف قرار دادن مردم سوریه و گرسنه نگه داشتن آنها با هدف تسلیم سازی رهبر این کشور در برابر دیکته های آمریکا راه به جایی نبرده است.

انتخابات سوریه و کنار گذاشتن صبر راهبردی در برابر حمله های رژیم صهیونیستی

پس از پیروزی های نظامی در سوریه؛ در عرصه سیاسی هم قرار است تا سال جاری در حد فاصل ۱۶ آوریل تا ۱۶ ماه می  سال ۲۰۲۱ (۲۷ فروردین تا ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. پیش بینی می شود این انتخابات با مشارکت «بشار اسد» رییس جمهوری کنونی که از سال ۲۰۰۰ سوریه را اداره می کند، برگزار شود.

«إبراهیم شیر» نویسنده و تحلیلگر سوری در بخشی از گزارش خود در روزنامه الکترونیکی رای الیوم آورد: انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در سال جاری در سوریه برگزار شود با چشم پوشی از اینکه چه کسی در آن پیروز خواهد شد چالش بزرگی برای غرب به شمار می رود. بارها دمشق تاکید کرده است که طبق قانون این انتخابات در زمان خود برگزار خواهد شد. این انتخابات نقطه آغاز مرحله جدیدی است که در آن برای در هم پیچیدن طومار جنگ و آثار آن اقدام خواهد شد.

به نوشته این تحلیلگر سوری، یکی از مهمترین پرونده های آثار جنگ مربوط به بازسازی سوریه است. این ماموریت تنها با مدرن سازی اقتصاد سوریه و برداشتن موانع از مسیر شرکت ها عملی خواهد شد. نهضت بازسازی سوریه تنها در صورت ثبات نظامی سوریه امکان پذیر است. از این رو، به نظر می رسد در سال جاری دوره سکوت راهبردی سوریه در برابر حمله های رژیم صهیونیستی پایان خواهد یافت و با مجموعه ای از واکنش های نظامی در برابر این رژیم، نشانه های قواعد جدید درگیری میان سوریه و رژیم صهیونیستی ترسیم خواهد شد و رژیم صهیونیستی که با بحران حاکمیتی روبرو است از نظر سیاسی، نظامی و لجستیکی قدرت وارد شدن به جنگ فراگیر را ندارد.

 آغاز مرحله سیاسی جدید در سوریه

برپایه اطلاعات و شاخص های سیاسی مربوط به تحولات سوریه می توان گفت با کاهش دامنه نبرد در میدان های جنگ سوریه،  قطار  راه حل سیاسی برای حل فراگیر بحران سوریه حرکت خواهد کرد. میان دو طرف بحران درباره ماهیت و سازوکارهای راه حل ها، اختلاف هایی وجود دارد.

«محمد محفوظ» تحلیلگر شبکه اطلاعاتی «النباء» عراق نوشت: مخالفان کنار رفتن اسد از قدرت را تنها راه حل معرفی می کنند. این در حالی است که این یکی از خطوط قرمز نظام سوریه است. کسانی که در میدان های نبرد نتوانسته اند اسد را کنار گذارند در عرصه سیاسی هم نخواهند توانست او را کنار گذارند و منطق و جایگاه نظام در این زمینه مستحکم تر است. در هر حال همه طرف های درگیر شاهد نبرد سیاسی و دیپلماسی پیچیده ای برای رسیدن به توافق خواهند بود. پایان جنگ آغازگر مرحله سیاسی جدیدی خواهد بود که برخی از مخالفان هم در شکل دهی به نظام سیاسی نقش خواهند داشت.

«خیام الزعبی» استاد دانشگاه «الفرات» سوریه در بخشی از گزارش خود در نشریه «المنار» فلسطین آورد: امسال باید سال تصمیم گیری ها و برقراری صلح و زندگی بهتر برای مردم سوریه باشد. همگان به این نتیجه رسیده اند که با درگیری نظامی نمی توان بحران را حل کرد. دشمنان سوریه و مخالفان برقراری صلح هم اگر فکر می کنند که می توانند با جنگ برنامه های خود را پیش ببرند در توهم به سر می برند. سوریه هر روز قدرتمندتر ظاهر خواهد شد و کسی نخواهد توانست آن را تسلیم سازد. این کشور بحران را با پافشاری مردم بر روی گزینه صلح پشت سر خواهد گذاشت. به یقین طی روزهای آینده مسیر جنگ سوریه مشخص خواهد شد و پس از پیروزی ها در نبرد ادلب و شرق فرات در نقشه نظامی جنگ تغییرات گسترده ای ایجاد خواهد شد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *