جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

عربستان برگزاری عمره را از سر می‌گیرد

عربستان برگزاری عمره را از سر می‌گیرد

عربستان سعودی مراسم برگزاری عمره را که از اوایل مارس ۲۰۲۰ (فروردین/ اردیبهشت ۹۹) در چارچوب اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تعلیق کرده بود، به صورت تدریجی در شهر مکه مکرمه از سر می‌گیرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، در ابتدا مراسم عمره، روزانه با ۶ هزار تن از عمره گزاران شامل شهروندان و مقیمان عربستان برگزار می شود ، سپس بطور تدریجی بر شمار این افراد افزوده خواهد شد و به نمازگزاران خارج از سعودی نیز اجازه داده می‌شود با رعایت تمام اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا وارد مسجد الحرام شوند.

با توجه به اقدامات پیشگیرانه بی‌سابقه‌ای که ویروس کرونا بر آن سایه افکنده است، عربستان یکشنبه گذشته اعلام کرد که پس از آن که عمره در ماه مارس گذشته برای جلوگیری از همه گیری این ویروس متوقف شد، به تدریج برگزاری آن را در مکه المکرمه از سر می‌گیرد.
وزرات کشور عربستان نیز ۲۳ سپتامبر (۲ مهرماه) گذشته اعلام کرد که ابتدا چهارم اکتبر (یکشنبه ۱۳ مهرماه) به عمره گذاران عربستانی و خارجی‌های مقیم این کشور اجازه عمره داده خواهد شد و یکماه پس از آن نیز زائران خارجی اجازه انجام عمره در عربستان را خواهند داشت.
محمد بنتن وزیر حج و عمره عربستان یکشنبه هفته جاری به شبکه الاخباریه این کشور گفت که در مرحله نخست، مراسم عمره دقیق و در یک برهه زمانی مشخص برگزار می‌شود و عمره‌گذاران برای ورود به مسجد الحرام به چندین گروه‌ تقسیم خواهند شد.
وی افزود: ۱۸ اکتبر  (۲۷ مهرماه) شمار عمره‌گذاران عربستانی و خارجی‌های ساکن عربستان از شش هزار نفر به ۱۵ هزار تن افزایش خواهد یافت و سپس ۴۰ هزار نمازگزار برای ادای نماز اجازه ورود به حرم مسجد الحرام را خواهند یافت.
عربستان اول ماه نوامبر (دهه اول آبان ماه) اجازه ورود اتباع خارجی به این کشور را صادر خواهد کرد و ظرفیت عمره‌گذاران را نیز افزایش داده تا روزانه به ۲۰ هزار نفر برسد.
این کشور همچنین از ابتدای ماه نوامبر اجازه ۶۰ هزار نمازگزار را برای ادای نماز در حرم مکه خواهد داد.
وزارت بهداشت عربستان در روزهای آینده براساس خطرات ناشی از ویروس کرونا، تصمیم خواهد گرفت که اتباع کدام کشورها راهی عمره شوند.
وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرد که از سرگیری مراسم عمره “در پاسخ به درخواست بسیاری از مسلمانان در داخل و خارج از کشور برای انجام عمره و زیارت [خانه خدا]” گرفته شده است.
این وزارتخانه افزود:مرحله چهارم برای پذیرش زائر عمره تنها زمانی آغاز خواهد شد که “مراجع ذی‍صلاح نابودی کامل ویروس کرونا را اعلام کنند” که در آن زمان ظرفیت طبیعی مسجد الحرام و مسجد النبی به صد درصد خود برای پذیرش زائران افزایش خواهد یافت.
عربستان سعودی اوایل ماه مارس سال جاری میلادی عمره را در چارچوب اقدامات پیشگیرانه بی‌سابقه برای جلوگیری از همه‌گیری کرونا متوقف کرده بود.

برنامه‌های هوشمند

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، کسانی که مایل به انجام عمره هستند باید از طریق دو برنامه، درخواست خود را برای انجام عمره ارسال کنند، برنامه نخست، برنامه “توکلنا” برای اطمینان از عاری بودن متقاضیان از ویروس کروناست.
براساس این گزارش، برنامه دوم برنامه “اعتمرنا” (عمره را به جا آوردیم) است که برای ثبت داده‌ها ، انتخاب تاریخ عمره یا اقامه نماز در حرم مکه و مسجد النبی است و پس از این اقدامات است که متقاضی اجازه انجام عمره را دریافت می‌کند.
خبرگزاری رسمی عربستان (واس) به نقل از ریاست عمومی امور مسجد الحرام  و مسجد النبی اعلام کرده بود که بسیاری از اقدامات پیشگیرانه در ایام عمره [برای مقابله با ویروس کرونا] اتخاذ شده است.
برپایه این گزارش مسجد الحرام روزی ۱۰ بار  همچنین به هنگام ورود یک گروه عمره‌گزار و پس از خروج آنان ضد عفونی می‌شود.
از دیگر اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از گسترش بیشتر کرونا، ممنوعیت دسترسی به خانه کعبه و حجر الاسود است.
واس ادعا کرد: در صورت بروز علائم ویروس کرونا” در یکی از عمره‌گذاران،  اماکن ویژه‌ای برای قرنطینه وی در نظر گرفته خواهد شد.
علاوه بر این ، اقدامات پیشگیرانه بی‌سابقه در عربستان مراسم حج تمتع را نیز دربرگرفت به طوری که مراسم امسال تنها با حضور ۱۰ هزار حاجی که تمام آنها ساکن عربستان بودند، برگزار شد، درحالی که در سال گذشته ۲۰۱۹ حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مراسم حج را برگزار کرده بودند.
تاکنون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در عربستان به بیش از ۳۳۵ هزار رسیده است که از این تعداد بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
برگزاری محدود مراسم حج درحالی رخ داد که عربستان سالانه ۱۲ میلیارد دلار از حج و عمره درآمد داشته و این کشور برنامه‌ریزی کرده بود گردشگری مذهبی خود را تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی، سالانه به ۱۵ میلیون نفر افزایش دهد.
محدودیت در مراسم حج، فشار مالی بیشتری به سعودی وارد کرده است، کشوری که در شرایط کنونی با توجه به شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت و نیز سقوط زیاد قیمت نفت، با بحران جدید مالی روبروست و سیاست ریاضت اقتصادی را در پیش گرفته است و این کشور را مجبور کرد، بنزین را در چندین نوبت گران کند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *