جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

لاریجانی : بروز چنین مسائل و موضوعاتی با روح فرهنگ و تمدن هندی سازگاری ندارد.

لاریجانی : بروز چنین مسائل و موضوعاتی با روح فرهنگ و تمدن هندی سازگاری ندارد.

رییس مجلس شورای اسلامی حوادث و تنش‌های اخیر در هند را با روح فرهنگ و تمدن دیرین این کشور ناسازگار دانست و از دولت هند خواست تا از تمامی ظرفیت‌ها برای پایان دادن به حوادث اخیر و حل و فصل تنش‌ها به شیوه مسالمت آمیز اقدام کند.

علی لاریجانی  با ابراز نگرانی از وقوع حوادث اخیر در هند افزود:

هند سرزمین نژادها، زبان‌ها، مذاهب، آیین ها و فرهنگ های مختلف بوده و هست و بروز چنین مسائل و موضوعاتی با روح فرهنگ و تمدن هندی سازگاری ندارد.

وی ادامه داد: برداشت و تصویری که از قانون جدید موسوم به حقوق شهروندی در هند وجود دارد، بیانگر ایجاد محدودیت‌هایی برای مسلمانان است و همین مساله، نگرانی‌هایی را به وجود آورده است این در حالی است که مسلمانان، بخشی از فرهنگ و جامعه هند هستند و در پیشبرد و توسعه این کشور نقش مهمی دارند.

رییس نهاد قانونگذاری در گفت و گو با خانه ملت تاکید کرد: از دولت هند انتظار داریم از همه ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و امکانات برای پایان دادن به درگیری ها و حل و فصل مساله به شیوه مسالمت آمیز اقدام کند. لاریجانی با یادآوری اهمیت روابط دو کشور ایران و هند، تقویت گفت و گو و همزیستی همه اقوام و مذاهب را در این کشور ضروری خواند.

اصلاح قانون شهروندی هند در تاریخ ۲۰ آذر (۱۱ دسامبر) در این کشور به تصویب رسید. بر اساس این قانون پناهجویان کشورهای بنگلادش، افغانستان و پاکستان در هند که بدون اوراق معتبر پیش از سال ۲۰۱۵ میلادی وارد این کشور شده‌اند می‌توانند شهروندی این کشور را دریافت کنند اما این قانون شامل حال مسلمانان نمی‌شود. اصلاح قانون شهروندی باعث شکل گیری اعتراضات گسترده در سرتاسر هند شده است. معترضان معتقدند که این اصلاحات به همراه طرح ملی ثبت نام شهروندان سبب هدف قرار گرفتن مسلمانان و تبعیض علیه آنان خواهد شد.

منبع : خانه ملّت

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *