سه شنبه 28 فروردین 1403 - Tuesday 16 April 2024

لاوروف: دولت بایدن موضع خود را در برابر سوریه روشن کند

لاوروف: دولت بایدن موضع خود را در برابر سوریه روشن کند

وزیر امور خارجه روسیه گفت، دولت آمریکا باید مواضع خود درقبال سوریه را روشن کند و ارتش روسیه تنها حدود پنج دقیقه قبل از حمله آمریکایی‌ها در سوریه از آن مطلع شده است.

به گزارش  فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه از «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درخواست کرد مواضع خود درقبال سوریه را روشن کند.

لاوروف در نشست خبری با «محمد حنیف اتمر» همتای افغانستانی خود گفت، دو طرف درخصوص تداوم همکاری‌های دو جانبه در زمینه مسائل اقتصادی و مبارزه با ویروس کرونا به توافق رسیدند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «به تعاملات خود با بازیگران کلیدی، از جمله آمریکا، چین، پاکستان، هند، ایران و کشورهای آسیای مرکزی ادامه می‌دهیم. این ارتباطات باید مذاکرات جامع بین افغانی را تضمین نمایند».

لاوروف در ادامه گفت، در گفت‌وگو با همتای افغانستانی خود بر اهمیت توافق «دوحه» میان آمریکا و طالبان تأکید شد.

وزیر امور خارجه روسیه درخصوص افزایش فعالیت‌های داعش در این کشور ابراز نگرانی کرد و گفت تروریست‌ها در تلاش هستند از صادرات مواد مخدر برای تأمین هزینه‌های خود استفاده کنند و مقامات افغانستان باید به شکل موثرتری با آن مقابله کنند.

وی همچنین با اشاره به این‌که دولت بایدن باید مواضع دولتش در قبال سوریه را به‌صورت روشن اعلام کند گفت: «ارتش ما چهار یا پنج دقیقه» قبل از حمله آمریکا به مواضعی در سوریه از آن مطلع شد.

لاوروف تأکید کرد: «آمریکا به‌صورت غیرقانونی در سوریه حضور نظامی دارد و این حضور، ناقض قوانین بین‌المللی در این زمینه است. بارها گفته‌ایم که تحرکات آمریکا در خاک سوریه و به‌خصوص در مرزهای عراق بسیار نگران‌کننده است».

وی افزود: «آمریکا همچنان از کارت تجزیه‌طلبی استفاده می‌کند و تمام اهرم فشاری که دارد علیه دیگر کشورها به‌کار می‌گرفته و مانع از ارسال کمک‌های بشردوستانه می‌شود. آمریکا بدون کسب اجازه از مقامات سوری، متحدانش را به سرمایه‌گذاری در این کشور ترغیب می‌کند».

لاوروف گفت، اخیراً گزارش‌های بیشتری درباره خروج غیرقانونی نفت و گاز سوریه توسط آمریکایی‌ها به گوش می‌رسد و واشنگتن در حال اجرای سیاست تجزیه سوریه و عراق است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود، گزارش‌ها حاکی از این است که گویی آمریکا قصد خروج از سوریه را ندارد. به‌زودی گفت‌وگوهای مسکو و واشنگتن درخصوص مسائل سوریه آغاز خواهند شد.

وزارت دفاع آمریکا بامداد جمعه اعلام کرد ارتش این کشور به دستور جو بایدن مواضع متعلق به گروه‌های مقاومت را در شرق سوریه بمباران کرده است.

پیش از تأیید این خبر توسط پنتاگون ابتدا خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام مطلع مدعی شد آمریکا به مواضعی که گفته می‌شود متعلق به نیروهای هم‌پیمان با ایران در سوریه بوده‌اند حمله کرده است.

بر اساس این گزارش، این مقام‌ها که خواستند نامشان فاش نشود گفتند مجوز این حمله را رئیس‌جمهور آمریکا صادر کرده است. یک مقام آمریکایی گفت این حمله در واکنش به حملات اخیر به مواضع آمریکا در عراق صورت گرفت.

کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز»، نزدیک به گروه‌های مقاومت هم گزارش داد هواپیمای آمریکایی بین «ابوکمال» و «القائم» در مرز سوریه و عراق را هدف قرار داد.

انتهای پیام/م

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *