جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

منافع شخصی ترامپ برای رونمایی از طرح معامله قرن

منافع شخصی ترامپ برای رونمایی از طرح معامله قرن

*«ایلان گولدبرگ» مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز جدید امنیت ملی آمریکا هم معتقد است : طرح صلح می خواهد نگاه ها را از محاکمه ترامپ در مجلس سنا منحرف کند و زمینه را برای انتخاب مجدد بنیامین نتانیاهو فراهم کند و می خواهد به آرزوی «دیوید فریدمان»  سفیر ترامپ در اسراییل مبنی بر ملحق کردن بخش هایی از کرانه باختری به اسراییل تحقق ببخشد.

*کارشناسان به اتفاق آراء معتقدند که نقطه نظرات ترامپ در مورد طرح صلح نتایج معکوسی به همراه خواهد داشت زیرا تحقق یافتن صلح میان طرف های ذیربط را پیچیده تر و دورتر خواهد کرد به ویژه با توجه به اینکه اصل راه حل شکل گیری دو کشور را نادیده گرفته است.

تهران – ایرنا – بسیاری از کارشناسان آمریکایی قبل از اعلام طرح صلح خاورمیانه معروف به معامله قرن توسط دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا در روز سه شنبه بر مرده به دنیا آمدن آن تاکید دارند.

طرح مزبور امروز قرار است طی مراسمی در کاخ سفید با حضور برخی از مسوولان امریکایی و اسراییلی رونمایی شود.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، کارشناسان مزبور همچنین تاکید کردند که هیچ فرصتی برای دستیابی این طرح به موفقیت وجود ندارد.

کارشناسان به اتفاق آراء معتقدند که نقطه نظرات ترامپ در مورد طرح صلح نتایج معکوسی به همراه خواهد داشت زیرا تحقق یافتن صلح میان طرف های ذیربط را پیچیده تر و دورتر خواهد کرد به ویژه با توجه به اینکه اصل راه حل شکل گیری دو کشور را نادیده گرفته است.

آنان بر شکست دیپلماسی ترامپ در تحمیل صلح تاکید کردند که در نتیجه آن اعتبار آمریکا آسیب خواهد دید و فرصت شکل گیری کشور مستقل فلسطین از بین خواهد رفت.

در ارتباط با زمان انتخاب شده جهت اعلام این طرح نیز کارشناسان به اتفاق آراء معتقدند ترامپ با توجه به موضوع محاکمه اش و آغاز فصل انتخابات آمریکا، با این اقدام می خواهد مشکلات و بحران های داخلی خود را دور بزند.

کارشناسان خاطر نشان کردند که زمان مطرح شدن این طرح نمایانگر تلاش برای تقویت شانس بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در انتخابات است زیرا اسراییل پس از گذشت سه هفته، ظرف یک سال برای سومین بار شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی است.

برخی از تحلیل گران آمریکایی هم معتقدند این امر نشان می دهد که منافع شخصی خود را بر منافع امنیت ملی آمریکا ترجیح می دهد.

** اقدامات زمینه ساز آمریکا برای معامله قرن

اعلام طرح صلح آمریکا پس از اتخاذ اقدامات غیرمنتظره از سوی دولت آمریکا شکل می گیرد که مهم ترین آنها عبارتند از:

– ترامپ طی یک تصمیم فردی سفارت آمریکا را در دسامبر ۲۰۱۷ به بیت المقدس انتقال داد و فلسطینیان نیز در واکنش به این اقدام دولت آمریکا را تحریم و دیدارهای رسمی با طرف آمریکایی را متوقف کردند.

– دولت ترامپ در اوت ۲۰۱۸ مبلغ ۶۵ میلیون دلار از اموال اختصاص یافته برای آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک سازمان ملل «آنروا» را بلوکه کرد. این تصمیم در لبنان و اردن به عنوان میزبان تعداد بسیاری از پناه جویان فلسطینی پیامدهای بسیار منفی به همراه داشت.

– مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در آوریل ۲۰۱۹ تاکید کرد که راه حل دو کشور یکی از پایه های اساسی سیاست کشورش در مورد خاورمیانه محسوب می شود. وی گفت: ما با طرف های متعددی جهت طرح دیدگاه صلح خاورمیانه همکاری داریم.

– کنفرانس اقتصادی بحرین در ژوئن ۲۰۱۹ به منظور جمع آوری اموال برای فلسطینیان و بهبود بخشیدن به شرایط پیرامون فرآیند صلح برگزار شد اما فلسطینیان آن را تحریم کردند و اسراییل آن را سبک شمردند و کنفرانس نتوانست اموال موردنظر را جمع آوری کند.

– دولت ترامپ در نوامبر ۲۰۱۹ اعلام کرد که سیاست آمریکا در توصیف شهرک های اسراییلی در کرانه باختری به عنوان «غیرقانونی» تغییر کرده است. این اقدام آمریکا به تحقق یافتن وعده بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل مبنی بر ملحق کردن بخش هایی از کرانه باختری کمک کرد.

اعلام مخالفت طرف فلسطینی با هر گونه طرح مطرح شده از سوی آمریکا آن هم بدون بررسی جزئیات آن از اهمیت طرح «معامله قرن» می کاهد. یکی دیگر از نکاتی که در مورد اعلام طرح صلح ترامپ نمی توان نادیده گرفت آن است که هیچ دولتی در اسراییل قبل از برگزاری سومین انتخابات پارلمانی در ظرف کمتر از یک سال نمی تواند با طرح مزبور موافقت کند.

** شک و تردید کارشناسان

«دانیال شابیرو» سفیر سابق آمریکا در اسراییل در دوران باراک اوباما معتقد است : هیج دلیل قابل توجیهی برای اعلام معامله قرن در برهه کنونی وجود ندارد. در اسراییل دولتی که بتوان با آن تعامل کرد، وجود ندارد و همچنانکه می دانیم فلسطینیان فورا پس از اعلام آن مخالفت خواهند کرد.

شابیرو در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر افزود: وقتی در اسراییل سفیر بودم، این اعتقاد وجود داشت که هیچ طرف ثالثی نمی تواند توافقنامه ای را بر دو طرف تحمیل کند و موافقتنامه باید برآمده از مذاکرات مستقیم میان دو طرف باشد و هر گونه توافقنامه ای می بایست به کشمکش طولانی میان اسراییلی ها و فلسطینیان پایان دهد و در نهایت باید مانع از آن شد که اسراییل به یک کشور دوگانه قومی تبدیل شود.

«مارتن اندیک» معاون سابق وزیر خارجه در امور خاورمیانه و فرستاده روند صلح نیز می گوید : تصمیم ترامپ مبنی بر اعلام معامله قرن قبل از انتخابات اسراییل و بدون حضور طرف فلسطینی نشان داد که این اقدام طرح صلح نیست بلکه از ابتدا تا انتها یک بازی مسخره است.

اندیک افزود: طرح معامله قرن شکست خود را تضمین کرده است و مخالفت فلسطینیان آن را از بین خواهد برد و هیچ دولتی در اسراییل قبل از انتخابات نمی تواند چنین چیزی را بپذیرد.

«آرون دیوید میلر» مذاکره کننده سابق آمریکایی معتقد است : طرح معامله صلح چند هفته قبل از سومین انتخابات اسراییل در ظرف کمتر از یک سال بدون در نظر گرفتن موضع فلسطینیان، دیپلماسی آمریکا را به سمت سطح جدیدی از سقوط سوق خواهد داد.

میلر افزود: معامله قرن شکست خواهد خورد. دولت ترامپ در ارزیابی اهمیت طرف فلسطینی در این کشمکش دچار اشتباه شد.

«ایلان گولدبرگ» مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز جدید امنیت ملی آمریکا هم معتقد است : طرح صلح می خواهد نگاه ها را از محاکمه ترامپ در مجلس سنا منحرف کند و زمینه را برای انتخاب مجدد بنیامین نتانیاهو فراهم کند و می خواهد به آرزوی «دیوید فریدمان»  سفیر ترامپ در اسراییل مبنی بر ملحق کردن بخش هایی از کرانه باختری به اسراییل تحقق ببخشد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *