جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

نخست‌وزیر فلسطین: امیدواریم بایدن به حقوق ملت ما احترام بگذارد

نخست‌وزیر فلسطین: امیدواریم بایدن به حقوق ملت ما احترام بگذارد

 نخست‌وزیر «تشکیلات خودگردان فلسطین» روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد که انتخاب «جو بایدن» به عنوان رئیس‌ جمهوری آمریکا با احترام به حقوق ملت ما، زمینه را برای بازگشت به روند سیاسی جدی میان فلسطین و رژیم صهیونیستی طبق قطعنامه‌های سازمان ملل و پایان دادن به درگیری میان دو طرف فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی (معا)،‌ «محمد اشتیه» در آغاز نشست کابینه تشکیلات خودگردان با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزی بایدن، گفت:‌ امیدواریم که روابط دو جانبه مبتنی بر ارزش‌های عادلانه و برابری جهت تحقق امنیت و صلح در منطقه شکل بگیرد.

وی درباره ادامه سیاست‌های رژیم صهیونیستی در مصادره اراضی فلسطینی‌ها و ساخت و ساز واحدهای مسکونی گفت: شهرک‌سازی دشمن صلح است. اسرائیل باید طرح‌های شهرک‌سازی و مصادره اراضی فلسطینیان را متوقف کند.

اشتیبه با اشاره به اینکه شمار شهرک‌نشینان در کرانه باختری و قدس به ۷۵۰ هزار نفر می‌رسد گفت که آن‌ها تنها ۲۵ درصد از کل ساکنان کرانه باختری را تشکیل می‌دهند.

نخست‌وزیر فلسطین گفت: اسرائیل مجبور است بین راه حل تشکیل دو کشور یا حل شدن در بافت جمعیتی فلسطینی‌ها یکی را انتخاب کند، زیرا تعداد فلسطینی‌ها از آن‌ها بیشتر است.

وی درباره شیوع «ویروس کرونا» در کرانه باختری نیز گفت: کمیته اضطراری دو روز قبل اوضاع شیوع کرونا را در فلسطین رصد کرده و در جریان شمار مبتلایان به این ویروس قرار گرفت.

اشتیه در ادامه بر اجرای سخت‌گیرانه‌تر تدابیر بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در اجتماعات و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد.

به دنبال پیروزی جو بایدن در انتخابات سوم نوامبر آمریکا (سه شنبه ۱۳ آبان ۹۹) شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی فلسطینی و اسلامی با انتشار بیانیه و توئیت‌هایی به پیروزی وی واکنش نشان دادند.

«محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به پیروزی بایدن ضمن تبریک به وی ابراز امیدواری کرد همکاری دو طرف در این دوره ادامه داشته باشد.

«جهاد اسلامی فلسطین» نیز اعلام کرد که این جنبش نه روی انتخابات آمریکا حساب می‌کند و نه روی تغییر در سیاست‌های واشنگتن در قبال آرمان فلسطین شرط می‌بندد.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی «حماس» نیز در بیانیه‌ای، از بایدن خواست که از طرح «معامله قرن» و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل عقب‌نشینی کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *