جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

نشست اتحادیه عرب از بیم شیوع کرونا به تعویق افتاد

نشست اتحادیه عرب از بیم شیوع کرونا به تعویق افتاد
دبیرکل اتحادیه عرب از تعویق نشست آتی این اتحادیه در الجزائر تا اواسط ماه ژوئن، به علت نگرانی از شیوع ویروس کرونا خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الحدث، احمد ابوالغیط در مصاحبه اختصاصی با این شبکه گفت: در منشور اتحادیه عرب بر برگزاری نشست سران پیش از پایان ماه مارس هر سال تأکید شده است. ریاست نشست سران، دوره‌ای و بر اساس حروف الفباست. الجزائر از مدت‌ها پیش درخواست میزبانی نشست سران آتی را مطرح کرده بود. به دلیل شیوع ویروس کرونا اوضاع ناگواری بر تحولات جهانی حاکم شده است. بر این اساس، ما با الجزائر توافق کردیم نشست آتی سران اتحادیه عرب حداقل تا هفته دوم ماه ژوئن به تعویق انداخته شود.

وی در ادامه افزود: الجزائر به بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب فکر می‌کند و تماس‌هایی را در این خصوص برقرار خواهد کرد. بازگشت سوریه نیازمند انجام محاسباتی از جانب اتحادیه عرب و خود سوریه است. ممکن است در حال حاضر شرایط برای بازگشت سوریه مناسب و هموار نباشد. بحران سوریه اکنون به ادلب محدود شده است.

دبیرکل اتحادیه عرب با اشاره به نقش ترکیه در تحولات منطقه‌ای گفت: ترکیه دارای طمع‌هایی در خاک سوریه و عراق است. بعید است روسیه و ترکیه به توافقی دست یابند که از بازگشت دولت سوریه به ادلب جلوگیری کند. دامنه طمع ورزی‌های ترکیه در سرزمین‌های عربی به سومالی و جیبوتی نیز رسیده است. ترکیه در سرنوشتی که کشور‌های عربی در سال ۲۰۱۱ برای آنان رقم خورد، سهیم بود. همه کشور‌های عربی به غیر از قطر و سومالی در مورد مخالفت با تحرکات ترکیه در لیبی توافق دارند. باید در مورد بحران لیبی به توافق برسیم. پایبندی به آتش بس کلید حل بحران لیبی است.

وی در پایان مدعی شد مسئله فلسطین همچنان مسئله نخست کشور‌های عربی باقی خواهد ماند.

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *