جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

وال استریت ژورنال: آمریکا بر امارات فشار می آورد تا از سیاست های فشار حداکثری ترامپ علیه ایران پیروی کند.

وال استریت ژورنال: آمریکا بر امارات فشار می آورد تا از سیاست های فشار حداکثری ترامپ علیه ایران پیروی کند.
روزنامه وال استریت ژورنال بامداد دوشنبه از فشار آمریکا بر امارات برای پیروی از سیاست های فشار حداکثری ترامپ علیه ایران گزارش داد.

به نوشته این روزنامه، در ماه ژوئن (تیر-مرداد) یک مقام ارشد آمریکا (برایان هوک) با یک پیام مهم وارد ابوظبی پایتخت امارات شد.

بر اساس این گزارش، محتوای پیام مهم این مقام آمریکایی این بود که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد از طریق تحریم ها فروش نفت ایران را هدف قرار دهد و سیاست فشار حداکثری خود بر تهران را تنگ تر کند.

هوک نماینده ویژه کاخ سفید در امور ایران در سفر به ابوظبی به شبکه سی ان بی سی گفت: آمریکا با ادامه سیاست خارجه خویش به دنبال افزایش تحریم ها علیه ایران است.

به نوشته وال استریت ژورنال، از مهمترین دلایل سفر هوک به ابوظبی متقاعد کردن دیگر حکام اماراتی برای توقف تبادلات تجاری خود با ایران بود.

برخلاف سیاست های آمریکا علیه ایران، برخی از بنادر و تجار بزرگ امارات همچنان به تبادلات تجاری با ایران ادامه می دهند و واشنگتن تلاش دارد تا با تحت فشار گذاشتن حکام اماراتی از ادامه همکاری تجاری آنان با ایران ممانعت کند.

برخلاف ابوظبی، دبی، رأس الخیمه و فجیره به تجارت و سرمایه‌گذاری بازرگانان ایرانی وابسته هستند. براساس جدیدترین داده‌های بانک جهانی، در سال ۲۰۱۶ ایران پس از هند دومین مقصد صادراتی امارات محسوب شد. گمرک تهران نیز اعلام کرده که امارات پس از چین بزرگترین شریک تجاری‌اش در سال ۲۰۱۸ بوده است.

آمریکا در اردیبهشت ماه سال گذشته با تصمیم ترامپ به صورت غیرقانونی و یکجانبه از برجام که مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیز بود، خارج شده و همه تحریم‌هایی را که به واسطه این توافق رفع شده بود علیه ملت ایران بازگرداند.

به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته ای و عدم پایبندی کشورهای اروپایی به تعهدات خود در توافق برجام، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در ۱۸ اردیبهشت ۹۸ تعلیق برخی تعهدات برجامی ایران را اعلام کرد و تهران از ۱۶ شهریورماه سومین گام را در این خصوص برداشته است.

منبع : i​rna.‎​ir

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *