جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

وزیر خارجه سابق برزیل: اگر لولا رئیس جمهور شود، روابط چین-برزیل افزایش می‌یابد

وزیر خارجه سابق برزیل: اگر لولا رئیس جمهور شود، روابط چین-برزیل افزایش می‌یابد

یکی از دستیاران نزدیک رئیس جمهور چپ‌گرای سابق برزیل معتقد است که به دلیل دولت کنونی راستگرا این کشور، روابط برزیل و چین متلاطم شده است اما اگر این رئیس جمهور چپ‌گرای سابق در انتخابات ریاست جمهوری ماه اکتبر رای بیاورد، روابط این دو کشور بهبود پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، «سلسو آموریم»، وزیر خارجه سابق برزیل با این حال اظهار کرد که دولت «لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا»، رئیس جمهور چپ‌گرای سابق برزیل به دنبال روابطی ممتاز با چین بیش از آن چیزی که با آمریکا، اتحادیه اروپا و همسایگان آمریکای لاتین دارد، نیست.

اگرچه نتایج نظرسنجی‌های اخیر حاکی از آن است که لولا امتیاز بیشتری نسبت به «ژایر بولسونارو»، رئیس جمهوری کنونی برزیل دارد، اما با این حال هیچ کدام نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نکرده‌اند.

آموریم در مصاحبه‌ای روز جمعه عنوان داشت که اگر لولا به عرصه قدرت بازگردد، سیاست خارجه برزیل به جای “ایدئولوژیکی” بودن، “عملگرا” خواهد بود.

وی افزود: اما به هر حال شما نمی‌تونید این واقعیت را که اقتصاد چین رو به رشد است و تا پایان این دهه بزرگترین اقتصاد دنیا خواهد شد را نادیده بگیرید.

در جریان انتخابات ۲۰۱۸، بولسونارو در سخنانش به چین حمله کرد و گفت که این کشور “برزیل را می‌خرد” که این مسئله موجب ایجاد تنش با این کشور (چین) شد.

برزیل از سال ۱۹۹۴، شراکت استراتژیکی با چین داشته است؛ درست از زمانی که آموریم برای اولین بار به عنوان وزیر خدمت می‌کرد.

در دروه ریاست لولا، روابط اقتصادی و سیاسی چین “موفقیت آمیز” بود. آموریم که در دوره ریاست جمهوری لولا، از سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ به عنوان وزیر خارجه برزیل خدمت می‌کرد، افزود: برزیل باید بتواند یک تعادلی را ایجاد کند، ما نمی‌توانیم فقط روی یک موضوع خاص تمرکز کنیم.

آموریم اظهار کرد که امروزه، از آنجایی که چین به یکی از “بزرگترین منابع سرمایه گذاری” در جهان تبدیل شده است و از طرفی هم برزیل “بهترین مقصد برای سرمایه گذاری” چین در آمریکای لاتین است، احتمال همکاری بین این دو کشور “بسیار زیاد” است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *