پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

وزیر خارجه ونزوئلا : روابط راهبردی خود را با ایران تقویت می کنیم

وزیر خارجه ونزوئلا : روابط راهبردی خود را با ایران تقویت می کنیم

 وزیر خارجه ونزوئلا در گفت وگویی بیان نمود به اینکه دولت های کنونی جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا زمینه های گسترش و توسعه مناسبات تهران و کاراکاس را فراهم کرده اند،گفت که درحال برنامه ریزی برای برگزاری کمیسیون مشترک دو جانبه با مشارکت همه وزیران دو دولت هستیم.

« خورخه ارئاسا» وزیر امور خارجه (۴۷ ساله) ونزوئلا که از سال ۲۰۱۷ در این منصب قرار دارد در این گفت وگوی ویدئویی با اشاره به سفر اخیر « محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به کاراکاس و اعزام نفت کش های ایران به ونزوئلا ، خاطرنشان کرد که با وجود تحریم های ظالمانه آمریکا و محدودیت های ناشی از همه گیری ویروس کرونا در جهان، رفت‌وآمد هیات‌های سیاسی و مبادلات تجاری و همکاری های راهبردی و اقتصادی بین دو کشور بطور منظم برقرار بوده است.

ارئاسا دارای مدرک کارشناسی مطالعات بین الملل از دانشگاه مرکزی ونزوئلا و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته مطالعات سیاست اروپا از دانشگاه کمبریج انگلیس بوده که پیش از وزارت خارجه به عنوان وزیر علوم و فناوری (۲۰۱۱- ۲۰۱۳) و همچنین معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا (۲۰۱۳- ۲۰۱۶) خدمت کرده است.

وی در تبیین عواملی که به رغم فاصله جغرافیایی، منجر به تقویت روابط و دوستی عمیق میان ایران و ونزوئلا شده است، گفت: ایران و ونزوئلا با در نظر گرفتن ابعاد توسعه یافتگی دو کشور، دوقدرت به شمار می‌روند که با وجود این فاصله جغرافیایی، فراتر از آنچه بتوان تصور کرد دارای نقاط اشتراک هستند.

هیچکس نمی تواند مانع راه توسعه روابط ایران و ونزوئلا شود

رئیس دستگاه دیپلماسی دولت بولیواری ونزوئلا افزود: در وهله نخست، هر دو کشور دارای تجربه انقلاب‌های ضد امپریالیستی و اکنون تحت تحریم و محاصره هستیم، ما تصمیم گرفته ایم که آزاد باشیم و هیچکس و هیچ چیز نمی‌تواند مانع این راه ما شود.

ارئاسا با بیان اینکه « ایران و ونزوئلا دارای اهداف مشترک و دشمنان مشابه هستند»، اظهارداشت: اراده قوی برای آزادی و استقلال است که موجب اتحاد ما شده و علاوه بر این اقتصادهای ما همچون قدرت صنعت نفت مکمل یکدیگر بوده و هر دو عضو اوپک هستیم.

وی خاطرنشان کرد:فکر می‌کنم هوگو چاوز رئیس جمهوری فقید ونزوئلا در آن زمان به وضوح پیش بینی کرد که تنوع روابط بین المللی ونزوئلا که عملا در اواخر سال ۱۹۹۰ میلادی به عنوان مستعمره جدید آمریکا به شمار می‌رفت، ونزوئلا را به سمت تقویت اتحادهای استراتژیک با کشورهایی همچون جمهوری اسلامی ایران که از نظر فرهنگی، اقتصادی، بخش انرژی و همچنین اراده مبارزه جویانه در جایگاه مهمی قرار دارند، سوق خواهد داد. 

وزیر خارجه ونزوئلا  گفت: تاریخ روابط ایران و ونزوئلا به حدود ۱۵ یا ۱۶ سال پیش باز می‌گردد. از آن زمان این مناسبات اگر چه در بسیاری از حوزه‌ها قوی بود اما به دلیل شرایط و اقتضائات بدون پیروی از اهدافی روشن و مشخص، پراکنده به نظر می‌رسید. ونزوئلا در آن زمان نه تحت محاصره بود و نه تحریم؛ ما در آن زمان به منابع بسیاری برای سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلفی که می‌توانست جوابگوی بسیاری از نیازها باشد دسترسی داشتیم. از طرف ایران نیز دولت‌های وقت از طریق سرمایه گذاری‌ها، تلاش فراوانی برای کمک به مردم ونزوئلا انجام دادند.

 

تمرکز روحانی و مادورو بر حوزه های استراتژیک روابط تهران و کاراکاس

ارئاسا با تاکید بر اهمیت مناسبات دو جانبه تهران- کاراکاس در زمان دولت‌های فعلی دو کشور گفت: معتقدم «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا و «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران بر لزوم تمرکز بر برخی حوزه‌های مشخص استراتژیک که متاثر از تحریم‌های آمریکا علیه دو کشور به اولویت‌های اصلی مردم ما تبدیل شده است، تاکید دارند. به عنوان مثال تحریم‌های آمریکا که بر بخش انرژی و تولید نفت و حمل و نقل کالا و مواد غذایی تاثیر مستقیم داشته است.

وی افزود: معتقدم ایران و ونزوئلا به مثال بارزی از اینکه چگونه می‌توانیم با وجود همه مشکلات و تجاوزها متحد پیش رویم، تبدیل شده اند و این همان چیزی است که موجب پیشرفت روابط دو جانبه ما در سال‌های اخیر شده و بسیار بیش از این نیز رشد خواهد کرد.  

 

اعزام نفتکش های ایرانی به ونزوئلا

وزیر خارجه ونزوئلا در پاسخ به پرسشی در خصوص سفر اخیر ظریف به کاراکاس گفت: در دیدار با آقای ظریف به بررسی عمیق روابط دوجانبه که به ویژه در دو سال اخیر به روشی بسیار پویا گسترش یافته است، پرداختیم و درباره پروژه‌های فراوانی که با ایران داریم مرتبط با بخش انرژی به طور دقیق گفت وگو کردیم زیرا با وجود تحریم‌های آمریکا، ایران به بخشی از تلاش‌های ما برای فعال سازی مجدد صنعت نفت ونزوئلا تبدیل شده است. 

ارئاسا افزود: اقدام ایران در ارسال کشتی‌ها و نفتکش‌های حامل سوخت اگر چه به عنوان چالشی جدی برای آمریکا تلقی شد اما فراتر از آن نشان دهنده همبستگی ایران با ملت تحت محاصره ونزوئلا بود به ویژه اینکه مردم ما یک دهه پیش و در زمان ریاست جمهوری هوگو چاوز همبستگی خود با ملت ایران را اثبات کردند.

وی با بیان اینکه« ونزوئلا برنامه‌های همکاری اقتصادی، تولیدی، فرهنگی و در حوزه انرژی را دائما بررسی کرده و در حال حرکت رو به جلو هستیم»، تصریح کرد که در مدت حضور آقای ظریف در ونزوئلا یکسری تحلیل‌های مشترک از ژئوپولیتیک جهان، ژئوپولیتیک خاورمیانه، آمریکای لاتین و کارائیب و به طور کلی تغییراتی که امروز در جهان ما در حال وقوع است، انجام دادیم.

 

سفر احتمالی مقامات ارشد در آینده نزدیک و برگزاری کمیسیون مشترک

رئیس دستگاه دیپلماسی ونزوئلا که اوایل سال جاری میلادی به تهران سفر و با مقامات ارشد ایران دیدار کرده است، به احتمال سفر مقامات ارشد دو کشور درآینده نزدیک اشاره کرد و گفت: دیدار هیئت‌های ونزوئلایی و ایرانی حتی در شرایط دشوار همه‌گیری بیماری کووید 19 به منظور افزایش همکاری‌ها و تمرکز در بخش‌های دارای اولویت، بی وقفه در حال انجام است و اکنون درحال برنامه ریزی برای برگزاری کمیسیونی دوجانبه با حضور همه وزیران دو دولت هستیم که گام بزرگی به سوی آینده خواهد بود.  

وی به جزئیات بیشتر در باره این سفرهای احتمالی اشاره نکرد و تنها افزود که برنامه ریزی برای برگزاری این کمیسیون مشترک در جریان است اما هنوز زمان نهایی آن مشخص نشده است.

 

ترامپ ناقض حقوق بین الملل است

ارئاسا با بیان اینکه « دونالد ترامپ» در پرونده های ونزوئلا، ایران، کوبا و بسیاری موارد دیگر، حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل را نقض و با اقدامات خصمانه و حتی تجاوزکارانه باعث رنجش و آزار مردم ما شده است، ترور شهید سردار سلیمانی و تهدید نظامی علیه ونزوئلا و تحریم های ملت های ایران وونزوئلا را از جمله جنایات ترامپ برشمرد.

وزیر خارجه ونزوئلا با تاکید به اینکه تحریم های آمریکا موجب خسارات زیاد به اقتصاد کشورها و در واقع آسیب به مردم شده است، اظهارداشت که موضع ما فراتر از شکایت از ترامپ، محکوم کردن رفتار آمریکا در تحمیل قانون «امپراطوری» و یکجانبه گرایی بجای تن دادن واشنگتن به حاکمیت قانون بین الملل است.

 

انتظار چندانی از دولت جدید آمریکا نداریم

ارئاسا درباره انتخابات اخیر آمریکا و نگاه کاراکاس به نتیجه این انتخابات گفت: ما بیش از آنکه انتظاراتی از دولت آینده آمریکا داشته باشیم، همواره حتی در سال‌های ریاست جمهوری دونالد ترامپ امیدوار بودیم که حکومت آمریکا به نخبگانی محول شود که  روابط با سایر کشورها را بر اساس احترام متقابل، حسن نیت و چندجانبه گرایی پایه ریزی کنند؛ یک آمریکای مثبت و به دور از رویکردهای یکجانبه گرایانه که ببه حق استقلال و آزادی و پیشرفت مردم جهان احترام بگذارد و این ارزشی بزرگ برای جهان خواهد بود.

وی تاکید کرد: از دولت جدید آمریکا انتظار زیادی نداریم مگر همان خواسته همیشگی مان مبنی بر تسلط نخبگانی بر دولت و جامعه آمریکا که روابط با سایر کشورها و ملت های جهان را در مسیر احترام و انسانیت تنظیم کنند و این مهم را درک کنند که آمریکا اکنون امپراطوری در حال سقوطی است که با مرگ دست و پنجه نرم می کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ونزوئلا گفت: ما نیز در مقابل دولت جدید آمریکا سیاست «صبر و نظاره»  را پیش می گیریم و صبر می‌کنیم تا ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد. اگر اتفاقات مثبتی رخ داد، از آن استقبال می‌کنیم. در غیر این صورت اگر آن‌ها بخواهند ما را به چالش بکشند، ما نیز می‌دانیم چگونه پاسخ دهیم. ما و همه مردمان آزاده جهان همچون ایرانی‌ها به درستی نسبت به غلبه بر هر مانعی آگاهیم، حتی اگر این مانع از سوی حکومتی رو به انحطاط باشد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *