چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - Wednesday 24 April 2024

وزیر یمنی: ائتلاف سعودی از انجام پروازها بین صنعا و قاهره جلوگیری می‌کند

وزیر یمنی: ائتلاف سعودی از انجام پروازها بین صنعا و قاهره جلوگیری می‌کند

 وزیر حمل و نقل دولت نجات ملی یمن چهارشنبه شب گفت که ائتلاف سعودی از انجام پروازها بین صنعا و قاهره که از مفاد آتش بس یمن است، جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایرنا از المسیره، «عبدالوهاب الدره» ائتلاف سعودی را متهم به توقف انجام پروازهای بین صنعا و قاهره که از مفاد آتش بس یمن است، کرد.

وی افزود: کشورهایی در ائتلاف متجاوز مصر را تحت فشار قرار دادند تا پروازهای بین صنعا و قاهره را متوقف کند و این موضوع نقض مفاد آتش بس تلقی می‌شود.

وزیر حمل و نقل یمن همچنین خواستار بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعا و بندر الحدیده بدون هیچگونه مانع و یا شروطی به عنوان یک حق انسانی شد.

پیش تر «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود: دشمن تلاش می‌کند با محاصره ظالمانه و سوء استفاده از جنبه انسانی دستاورد سیاسی کسب کند.

به پیشنهاد سازمان ملل متحد یک آتش بس دو ماهه از دوم آوریل (۱۳ فروردین) در یمن برقرار شد که از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعاست؛ اما این آتش بس تاکنون صدها بار توسط ائتلاف متجاوزان نقض شده است.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد برای تمدید دوباره آن، برای دو ماه دیگر تمدید شد. این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان می رسد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن – فقیرترین کشور عربی – آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله جهانی بهداشت و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.

بسیاری از کارشناسان تشدید حملات اخیر ائتلاف سعودی به یمن را ناشی از شکست این ائتلاف در تحقق اهداف خود در یمن می‌دانند. سازمان ملل متحد تداوم درگیری در یمن و محاصره غیرانسانی این کشور را دلیل بروز قحطی و فاجعه انسانی بی‌سابقه در یک قرن گذشته می‌داند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *