پنجشنبه 30 فروردین 1403 - Thursday 18 April 2024

پیچیده اما ممکن؛‌ واکنش جهان به مذاکرات صلح بین افغانستانی

پیچیده اما ممکن؛‌ واکنش جهان به مذاکرات صلح بین افغانستانی

 همزمان با برگزاری نشست گفت وگوهای صلح بین افغانستانی در دوحه قطر، مقامات برخی کشورها و نهادهای بین المللی در اظهارات جداگانه ای، ضمن حمایت از برقراری صلح و آرامش در افغانستان، تحقق صلح در این کشور را پیچیده اما ممکن توصیف کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، آنتونیو گوتریش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در آغاز اولین مذاکرات مستقیم بین دولت و طالبان گفت که زمینه برای برقراری صلح در افغانستان فراهم شده است.

وی افزود روند صلح همه را امیدوار کرده‌ است و با تأمین صلح زمینه بازگشت هزاران مهاجر افغان در کشور شان فراهم خواهد شد.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست بر تأمین آتش‌بس تأکید کرد و گفت که همه شرایط برای تأمین آتش‌بس فراهم شده است.

نماینده‌ اتحادیه اروپا  گفته است که باید روند صلح توسط خود افغان‌ها مدیریت شود و جامعه جهانی به استقلال افغانستان احترام می‌گذارند و رعایت حقوق اقلیت‌ها، گروه‌های آسیب‌پذیر و زنان در گفت‌وگوهای صلح باید مورد تاکید باشد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز گفت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اماده حمایت از روند مذاکرات صلح افغانستان است.

این مقام عالی ناتو با بیان اینکه صلح افغانستان نزدیک است، گفت دولت کابل و نمایندگان طالبان اراده خود  را برای تعامل با یکدیگر نشان داده اند.

وی مدعی شد که ناتو نیروهایش در افغانستان را با هدف حمایت از تلاش های صلح در این کشور تنظیم خواهد کرد. «در عین حال ناتو نسبت به آموزش و کمک مالی به نیروهای امنیتی افغانستان با هدف محافظت از مردم این کشور متعهد می ماند».

هایکو ماس، وزیر  امور خارجه آلمان هم در این نشست مذاکرات پیش‌رو را سخت دانست اما گفت توقع از این مذاکرات بسیار زیاد است.

ماس تاکید کرد که در روند صلح افغانستان، حقوق زنان، اقلیت‌های قومی و حقوق بشر باید حفظ شود.

وزیر خارجه آلمان همچنین آمادگی کشورش را برای همکاری به هدف کامیابی مذاکرات صلح اعلام کرد.

اریکسون سورید وزیر خارجه نروژ هم آغاز مذاکرات بین افغانستانی را تاریخی عنوان کرده و گفته است که اگر اراده موجود باشد هر چیز انجام خواهد یافت.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز در سخنانی که بطور زنده از بخش انگلیسی شبکه خبری الجزیره قطر پخش می شد، در جملاتی به ظاهر حاکی از ضرورت ایجاد صلح در افغانستان، بدون اشاره به اینکه چه عاملی باعث ۱۹ سال جنگ، ترور، خونریزی و کشتار هزاران نفر از انسان های بی گناه در افغانستان بوده است، گفت طرفین باید از این فرصت این مذارکرات برای پیشبرد روند صلح استفاده کنند.

پمپئو که کشورش در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است و دولت دونالد ترامپ در شرایط سخت کنونی نیاز به جمع آوری امتیازهای بیشتر برای افزایش شانس خود در انتخابات ۱۳ آبان دارد، سعی دارد تا با ایجاد یک صلح هرچند نمادین و نیم بند بند بین دولت افغانستان و طالبان، امتیازی به کیسه انتخاباتی ترامپ بریزد.

پمپئو در حرف های امروز خود اشاره ای به حمله ائتلاف تحت رهبری آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ که اصلی ترین عامل جنگ و ترور و ناآرامی در این کشور است، اشاره نکرد.

پمپئو در ابتدای این مذاکرات به طرف های افغان گفت: البته شما باید نظام سیاسی آینده خود را تعیین کنید.

وی از طرف های افغان خواست تا فرصت را غنیمت شمرند و افزود: هرکدام از شما مسئولیت عظیمی دارید ولی بدانید که تنها نیستید و تمام دنیا می خواهد که موفق شوید روی موفقیت شما حساب می کند.

وزیران آسیایی اجلاس دوحه خواستار برقراری صلح و آرامش در افغانستان شدند

برخی از وزیران خارجه کشورهای آسیایی با شرکت  در نشست ویدئو کنفرانسی گفت وگوهای صلح بین افغانستانی در دوحه قطر در اظهارات جداگانه ای از برقراری صلح و آرامش در افغانستان حمایت کردند.

وزیر امور خارجه هند در این نشست که از طریق ویدئو کنفرانس سخنرانی می‌کرد، گفت:  از آتش‌بس دائمی و فوری در افغانستان حمایت می‌کنیم و ادامه خشونت ها در افغانستان پذیرفتنی نیست.

سابرامانیام جایشانکار افزود: باید مالکیت روند صلح به دست افغان‌ها باشد تا بتوانند به اهداف خود برسند و هر تصمیمی که گرفته می‌شود باید به نفع اقلیت‌ها و زنان باشد و تداوم خشونت‌ها به صلح آسیب می ‌رساند و باید خشونت‌ها خاتمه پیدا کند.

همچنین شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان هم در نشست افتتاحیه مذاکرات بین‌افغانی در دوحه گفت : پاکستان و عمران خان بر این موضع تاکید دارند که جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد و راه حل سیاسی تنها راه است.

وی افزود: خوشحالیم که دیدگاه ما از سوی جامعه جهانی پذیرفته شده و ما مسئولیت‌ خود  را عملی کردیم.مذاکرات پیش رو، مذاکراتی است که در آن افغان‌ها می ‌توانند درباره‌ آینده خود تصمیم گرفته و سرنوشت خود بدون دخالت بیرونی انتخاب کنند. وی تصریح کرد که پاکستان از منازعه افغانستان آسیب زیادی دیده ‌است و مردم جابه جا شده و شهروندان و نیروهای امنیتی پاکستان قربانی داده‌اند.

وزیر خارجه پاکستان نشست افتتاحیه مذاکرات بین دولت و طالبان را مهم خواند و گفت: برای حل معضل افغانستان راه حل وجود دارد و این راه حل را باید افغان‌ها پیدا کنند.

وانگ‌یی وزیر امور خارجه چین نیز در این نشست با سخنرانی از طریق ویدئو کنفرانس گفت : چین می‌خواهد این گفت‌وگوها منجر به حل اختلاف‌ها و یافتن یک راه‌حل برای منازعه‌ افغانستان شود.

وی افزود:  خارج شدن نیروهای خارجی از افغانستان باید منظم و بر اساس  شرایط باشد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *