جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

چهار سناریوی پسا انتخاباتی رژیم صهیونیستی ، از منظرپایگاه خبری «العربی الجدید»

چهار سناریوی پسا انتخاباتی رژیم صهیونیستی ، از منظرپایگاه خبری «العربی الجدید»
*با توجه به تعادلی که بین اردوگاه اپوزیسیون به رهبری «بنیامین نتانیاهو» رئیس حزب لیکود و اردوگاه «تغییر» (اصلاح) به رهبری «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشبرد امور (موقت) و رئیس حزب «یش عتید» براساس نظرسنجی ها وجود دارد، ناظران چهار سناریو برای انتخابات و احتمال تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی پیش بینی کرده اند.

انتخابات (کنِسِت) پارلمان رژیم صهیونیستی متشکل از ۱۲۰ نماینده درحالی به پایان رسید که برخی ارزیابی ها، چهار سناریو را برای این انتخابات و مرحله پس از آن پیش بینی می کنند.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری «العربی الجدید» با ارائه تحلیلی از این انتخابات که بر اساس آن صهیونیستها نخست وزیر رژیم صهیونیستی را بصورت غیر مستقیم و توسط نمایندگان خود در کنست انتخاب می کنند، نوشت: پس از انتخاب نمایندگان احزاب در کنست، یکی از اعضای حزبی که در کنست بیشترین رای را به دست آورده است، به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل کابینه می شود و او برای تشکیل کابینه باید دستکم آرای  ۶۱ عضو کنست را به دست آورد.

رئیس رژیم اسرائیل به رئیس حزب یا فردی که مسئول تشکیل کابینه است ۲۸ روز مهلت می دهد تا کابینه جدید را معرفی کند. تعداد رای دهندگان واجد شرایط در انتخابات کنونی رژیم اسرائیل (که شامل نظامیان و اعضای هیات های دیپلماتیک نیز می شود) ۶ میلیون و ۴۰۰ نفر بود که  ۱۹۶ هزار نفر از آنها برای اولین بار واجد شرایط رای دادن بودند و از آخرین انتخابات برگزار شده در اسفند سال گذشته، برای اولین بار رای دادند.

 رقابت ۴۰ فهرست

۴۰ فهرست انتخاباتی در رقابت های انتخاباتی رژیم صهیونیستی شرکت کردند که برخی از آنها فهرست های ائتلافی هستند که بیش از یک حزب را شامل می شود؛ مانند اتحاد صهیونیسم دینی که در آن حزب “صهیونیسم دینی” به رهبری «بتسلیئل سموطریچ» و حزب “قدرت یهودی” به رهبری «ایتمار بن گویر» شرکت دارد.

از این فهرست ها، تنها ۱۳ لیست در کنست فعلی نماینده دارند. اما درصد آرای قطعی که هر فهرست باید از مجموع آرای رای دهندگانی که در انتخابات شرکت کرده اند، به دست آورد ۳.۲۵ درصد کل آرا تعیین شده است که بر اساس انتخابات سال گذشته ۱۵۰ هزار رای برآورد شده است. در صورتی که حزبی کمتر از این آرا کسب کند، نمی تواند به مجلس راه یافته و کرسی کسب کند.

عرب های داخل سرزمین های اشغالی ۱۷ درصد از رای‌دهندگان را در انتخابات پارلمانی که هم اکنون تا زمان تشکیل پارلمان جدید در قدرت است، تشکیل داده اند. آنها در قالب سه تشکل در پارلمان فعلی نمایندگی می‌شوند. یکی از این سه تشکل «فهرستی یکپارچه» به ریاست «منصور عباس» است که دارای ۴ کرسی در پارلمان فعلی است و در کابینه ائتلافی فعلی شرکت دارد. دومین تشکل متعلق به حزب «همبستگی ملی دموکراتیک» به رهبری «سامی ابو شحاده» است که در این انتخابات به تنهایی و بدون ائتلاف با دیگر احزاب عربی شرکت کرد. سومین تشکل نیز ائتلاف «جبهه و جنبش اصلاحی عرب» به رهبری «ایمن عوده» است.

از سوی دیگر، حریدیم (جریان مذهبی افراطی ارتدوکس) تنها ۱۱ درصد از کل آرای انتخابات پارلمان فعلی را تشکیل می دهند، اما آنها از طریق دو فهرست ۱۵ نماینده در پارلمان فعلی دارند. این آرایش پارلمان کنونی است که تا زمان تشکیل پارلمان جدید براساس نتایج انتخابات روز سه شنبه ادامه حیات خواهد داد.

هزینه پیش بینی شده برای فرایند انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، ۲.۴ میلیارد شیکل (حدود ۶۸۵ میلیون دلار) است که ۱.۵ میلیارد آن هزینه روز انتخابات بود و حدود ۱ میلیارد شیکل برای بودجه کمیته مرکزی انتخابات و ۲۰۰ میلیون شیکل برای تامین مالی احزاب در نظر گرفته شده است. هر دلار حدود سه و نیم شیکل است.

 سناریوهای کلیدی پس انتخابات

با توجه به تعادلی که بین اردوگاه اپوزیسیون به رهبری «بنیامین نتانیاهو» رئیس حزب لیکود و اردوگاه «تغییر» (اصلاح) به رهبری «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشبرد امور (موقت) و رئیس حزب «یش عتید» براساس نظرسنجی ها وجود دارد، ناظران چهار سناریو برای انتخابات و احتمال تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی پیش بینی کرده اند.

سناریو اول که به پیش بینی نظرسنجی ها نزدیک است، این است که کابینه به ریاست نتانیاهو با مشارکت اردوگاه فعلی طرفدار او متشکل از احزاب «حریدی» و اتحاد صهیونیسم دینی تشکیل شود؛ البته در صورتی که این اردوگاه موفق به کسب حداقل ۶۱ کرسی کنست شود.

اما سناریوی دوم، تشکیل کابینه به رهبری یائیر لاپید است. اگر او بتواند بدون احزاب عربی و بدون حمایت آنها اما با حمایت یکی از احزاب حریدی حد نساب کرسی های کنست برای تشکیل کابینه (۶۱ کرسی) را به دست آورد که احتمال ضعیفی است، کابینه به رهبری یائیر لاپید تشکیل خواهد شد.

سناریوی سوم که احتمال آن نیز ضعیف است، تشکیل کابینه به رهبری «بنی گانتز» رئیس حزب «اردوگاه عمومی» (یا به عبارت دیگر اردوگاه ژنرال ها) است که کابینه ای ائتلافی مانند کابینه «نفتالی بنت- یائیر لاپید» را تکرار خواهد کرد؛ حتی در صورتیکه حزب «اردوگاه عمومی» گانتز تعداد کرسی های کمتری نسبت به «یش عتید» که توسط یائیر لاپید نخست وزیر پیشبرد امور (موقت) با تکیه بر مشارکت و حمایت احزاب حریدی رهبری می شود، کسب کند.

آخرین سناریو، تشکیل کابینه وحدت بین «گانتز» و «نتانیاهو» به بهانه خارج کردن رژیم اسرائیل از بحران سیاسی است اما به شرطی که در یک ساز و کار دوره ای چرخشی نتانیاهو و گانتز  به نوبت نخست وزیر آن باشد. این سناریویی است که گانتز آن را رد می کند.

اما در صورتی که تعادل بین اردوگاه نتانیاهو و اردوگاه رقیبش تکرار شود و نه نتانیاهو و نه لاپید نتوانند کابینه جدید را تشکیل دهند، در آن زمان بار دیگر انتخابات جدیدی اعلام خواهد شد که در آن لاپید مجددا تا زمان انتخابات جدید نخست وزیر کابینه موقت خواهد بود و این هم سناریویی است که نمی توان آن را بعید دانست.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *