پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

چین: آمریکا فشارها علیه ایران را متوقف کند .

چین: آمریکا فشارها علیه ایران را متوقف کند .

* فشار حداکثری آمریکا علیه تهران ریشه بحران هسته‌ای ایران است ایالات متحده نه تنها به طور یک جانبه از این توافق خارج شده است بلکه موانع بیشتری برای ایران و سایر طرف‌ها برای اجرای توافق نامه از طریق تحریم‌های یک جانبه و اعمال فشار ایجاد کرده است.

پکن- ایرنا- سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین با اشاره به اینکه آمریکا با اعمال حداکثر فشارها علیه ایران باعث افزایش تنش ها در منطقه شده است از واشنگتن خواست به فشارها علیه تهران پایان دهد.

“گنگ شوانگ” روز جمعه در کنفرانس خبری هفتگی و در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: چین معتقد است اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای ایران به عنوان قطعنامه الزام آور شورای امنیت، تنها راه واقع بینانه و موثر برای حل مساله هسته‌ای ایران و کاهش تنش‌ها است.

او تصریح کرد: پکن از همه طرف‌های برجام می‌خواهد خویشتنداری خود را حفظ کنند و از طریق گفت و گو زمینه حفظ این توافق مشترک را فراهم کنند همه اعضا باید در حال حاضر به برجام پایبندی نشان دهند تا همه طرف‌ها از جمله ایران به حقوق قانونی ناشی از این توافق برسد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که ادعا کرد وزیر خارجه ایران گفته است چنانچه آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را بردارد احتمال مذاکره وجود از اظهارات ظریف به عنوان یک سیگنال مثبت یاد کرد که بیانگر تمایل ایران به پرهیز از تنش و حل مساله از طریق دیپلماسی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین اظهار امیدواری کرد که ایالات متحده نیز با حسن نیت به درخواست ایران پاسخ مثبت پاسخ دهد، اقدامات غلط مانند اعمال فشار حداکثری بر ایران را متوقف کند مانع اجرای جامع توافق هسته ای نشود و به حقوق همه طرف‌ها در چارچوب برجام احترام بگذارد.

گنگ شوانگ در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تحریم‌های آمریکا علیه ایران و چند شرکت چینی گفت که پکن مخالف تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه واشنگتن علیه ایران است.

او از آمریکا خواست روش غلط تحریم علیه شرکت‌های چینی را اصلاح کند و به حقوق قانونی و منافع همه طرف‌ها احترام بگذارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: فشار حداکثری آمریکا علیه تهران ریشه بحران هسته‌ای ایران است ایالات متحده نه تنها به طور یک جانبه از این توافق خارج شده است بلکه موانع بیشتری برای ایران و سایر طرف‌ها برای اجرای توافق نامه از طریق تحریم‌های یک جانبه و اعمال فشار ایجاد کرده است.

گنگ شوانگ تاکید کرد موضع چین در مورد جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته ای بسیار روشن است ما با جدیت مخالف هر گونه فعالیت مبنی بر گسترش سلاح های هسته ای هستیم، همیشه به طور جدی تعهدات بین المللی را اجرا می کنیم و متعهد به همکاری بین المللی در زمینه عدم گسترش سلاح های هسته ای در چارچوب احترام متقابل، برابری و تامین منافع متقابل هستیم.

منبع : ایرنا

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *