پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

کارشناس ارشد شورای آتلانتیک ” باربارا اسلاوین ” : بولتون به هیچ کسی اعتماد نمی کند .

کارشناس ارشد شورای آتلانتیک ” باربارا اسلاوین ” : بولتون به هیچ کسی اعتماد نمی کند .

شورای امنیت ملی وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهد ، بولتون را مسئول وضعیت کنونی کره شمالی دانست ؛ وی فرصت های بهتری که در پیش روی ایالات متحده قرار داشت را سوزاند. ما فرصتی برای توافق با کره شمالی در زمان ‘جرج دبلیو بوش’ داشتیم. 

 

 

هرگونه گمانه زنی درباره اینکه، پیونگ یانگ جنگ افزار اتمی خود را کنار بگذارد، ساده اندیشی خواهد بود.

‘باربارا اسلاوین’ روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا درباره ناکامی دومین نشست سران کره شمالی و آمریکا در ویتنام افزود: شکافی در داخل دولت ترامپ درباره ماهیت و نوع توافق با کره شمالی شکل گرفته است. جناح تندرو در کاخ سفید مخالف امتیاز دهی است و نمی خواهد آن چیزی را که کره شمالی مطالبه می کند، واگذار کند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، طرف آمریکایی خواسته هایی داشت که فراتر از پیشنهاد طرف مقابل بود. از جمله اینکه آمریکا می خواهد که یک تاسیسات غنی سازی جدید که اساسا وجود آن مورد انکار پیونگ یانگ است، تعطیل شود. کره شمالی وجود این مرکز را منکر شده است. بنابراین مجموعه این مسایل باعث شکست دیدار در ویتنام شد.
دومین نشست ‘کیم جونگ اون’ رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (8 و 9 اسفند 97) در هانوی پایتخت ویتنام برگزار شد، اما این نشست به دلیل زیاده خواهی های دونالد ترامپ در برابر درخواست های منطقی کیم، شکست خورد و ترامپ نشست را نیمه کاره رها کرد.
رهبران دو کشور پیش از این در خرداد 97 در سنگاپور با یکدیگر دیدار کرده بودند نتیجه این نشست، توافقی مبهم در زمینه عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره بود.

** ترامپ بدون آمادگی به ویتنام رفت

این روزنامه نگار آمریکایی با طرح این پرسش که چرا پیشاپیش جزییات توافق آماده نشده بودند، اضافه کرد: چرا همه جوانب زودتر بررسی نشده بود و پیش از آنکه به آنها رسیدگی شوند، به ویتنام رفتند؟ به نظر من، این نشان دهنده عملکرد بد آنها است. تیم ترامپ باید همه جزییات را ابتدا بررسی می کرد و بعد او را به هانوی می فرستاد.
اسلاوین تاکید کرد: شورای امنیت ملی وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهد. به اندازه کافی برای این مذاکرات برنامه ریزی نشده بود. موضوعات خلع سلاح نیازمند یک کار بسیار دقیق و گسترده است به خصوص اگر دو کشوری خصومت عمیق تاریخی داشته باشند، این گفت وگوها به مراتب پیچیده تر است.

** بولتون مخالف هرگونه توافق است

تحلیلگر اندیشکده شورای آتلانتیک با اشاره به مخالفت شدید جان بولتون با دیپلماسی با کره شمالی گفت: او فرد تندرویی است و مخالف هرگونه توافق با کره شمالی است. بولتون به هیچ کسی اعتماد نمی کند. نقش وی، یکی دیگر از دلایل شکست دیدار سران دو کشور بود.
اسلاوین ادامه داد: بولتون فکر می کند وظیفه دارد مانع از انجام یک توافق بد توسط رئیس خود شود. او به هر صورت کار خود را انجام می دهد اما نباید این گونه بدون آمادگی، راهی ویتنام می شدند. باید زودتر می دانستند که توافق ممکن نیست.
وی با اشاره به علاقه ترامپ برای عکس انداختن با کیم خاطرنشان کرد: البته در واقع این ترامپ بود که اصرار داشت با کیم دیدار کند. برای همین در درجه نخست، خود ترامپ باید برای این ناکامی ملامت شود. ترامپ دوست ندارد که کسی به او بگوید چه بکند یا نکند.

** برچیدن جنگ افزار هسته ای کره شمالی محال است

کارشناس ارشد شورای آتلانتیک ادامه داد: سخن مقام های دولت آمریکا که پیونگ یانگ دست از برنامه نظامی هسته ای خود برداشته و جنگ افزارهای اتمی خود را بر خواهد چید، واقع بینانه نیست.
اسلاوین افزود: کره شمالی هیچ وقت جنگ افزارهای هسته ای خود را نابود نخواهد کرد. این حکومتی است که به هیچ یک از کشورهای دیگر اعتماد ندارد و در داخل نظامی شدیدا استبدادی دارد. هرگونه گمانه زنی درباره اینکه، پیونگ یانگ جنگ افزار اتمی خود را کنار بگذارد، ساده اندیشی خواهد بود.
وی تاکید کرد: بهترین طرح این است که با این کشور به نوعی توافق برای کنترل این جنگ افزارهای کشتار جمعی برسیم که بر مبنای آن هرگونه آزمایش و گسترش این جنگ افزارها محدود شود. این خوش بینانه ترین حالت توافق با کره شمالی خواهد بود.
کارشناس ارشد شورای آتلانتیک، بولتون را مسئول وضعیت کنونی کره شمالی دانست و افزود: وی فرصت های بهتری که در پیش روی ایالات متحده قرار داشت را سوزاند. ما فرصتی برای توافق با کره شمالی در زمان ‘جرج دبلیو بوش’ داشتیم.
اسلاوین با یادآوری اینکه در آن زمان می توانستند بر سر موشک های بالستیک کره شمالی توافق کنند، اظهار کرد: آنها در مقابل، خواستار پایان دادن به وضعیت جنگی در شبهه جزیره کره و برقراری روابط دیپلماتیک با آمریکا بودند. آنها خواستار کمک های اقتصادی بودند اما در آن زمان افرادی از قماش همین جان بولتون، مخالفت کرده و در نتیجه توافقی حاصل نشد.

** ترامپ با خروج از برجام اشتباه بزرگی مرتکب شد

در ادامه ایرنا پرسید ترامپ همیشه مدعی بوده که می تواند به توافق های بهتر از زمان اوباما دست یابد. به ویژه او مدعی است که برجام بد بوده و می تواند به توافق بهتری با ایران برسد. آیا شکست مذاکرات او، نشان نمی دهد که ادعاهای وی تو خالی است؟
این روزنامه نگار با تایید این موضوع تصریح کرد: ترامپ با خروج از برجام، مرتکب اشتباهی بزرگ شد و بی تردید وی هیچ گاه نخواهد توانست توافقی بهتر از آن با ایران امضا کند.
اسلاوین با اشاره به توئیت ‘محمد جواد ظریف’ وزیر امور خارجه ایران درباره کار کارشناسی طولانی، گسترده و عمیق برای برجام گفت: وی سخنی دقیق را بیان کرده است. مشکل این است که به طور اساسی مشخص نیست ترامپ چه چیزی از ایران می خواهد.
وی خاطرنشان کرد: البته مشخص است که بولتون و پمپئو بدنبال تضعیف ایران هستند. در واقع هدف آنها فروپاشی نظام ایران است. به نظرم ادعای دولت آمریکا درباره اینکه به توافق بهتری با ایران می اندیشد، بیشتر جنبه تبلیغات دارد.

منبع : ایرنا

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *