جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

کارشناس عراقی: سفر الکاظمی حامل پیام‌های تنش زدایی برای منطقه است

کارشناس عراقی: سفر الکاظمی حامل پیام‌های تنش زدایی برای منطقه است

نویسنده و کارشناس سیاسی عراق با اشاره به اهمیت سفر نخست وزیر عراق به دو کشور عربستان و جمهوری اسلامی ایران پیش بینی کرد که این سفر حامل پیام های تنش زدایی برای منطقه خواهد بود.

به گزارش ایرنا «حافظ آل بشاره» روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود ؛ بخش مهمی از سفر الکاظمی گسترش مناسبات دو جانبه است چرا که جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولتی دوست و قدرتمند دارای منافع مشترک متعدد با عراق است.

وی از برنامه های سفر خارجی الکاظمی را دیدار از عربستان سعودی ذکر کرد و افزود که عراق در این برهه نیازمند آرامش با کشورهای حوزه خلیج فارس است.

به گفته وی، شیخ نشین های حوزه خلیج فارس نیز در این برهه باید متوجه باشند که عراق همه بحران های سخت گذشته از جمله جنگ با داعش و فتنه مذهبی را که این کشورها مسبب آن بودند پشت سرگذاشته و بایستی این کشورها با دیده احترام به عراق نگاه کنند.

ال بشاره افزود که آنها باید بدانند که عراق خواهان روابط براساس منافع مشترک و احترام حاکمیت به دور از فتنه انگیزی است و اگر این اتفاق بیفتد همه کشورها می توانند با آرامش در کنار هم زندگی کنند.

به گفته وی، کشورهای منطقه نیازمند اعتماد سازی و طرح های مشترک هستند زیرا همه جهان در این برهه به سمت پیمان های مشترک حرکت می کند مگر منطقه خاورمیانه که همچنان آبستن حوادث و مشکلات و دشمنی مذهبی است و علت آن نیز ناشی از تاثیر عوامل خارجی است.

این نویسنده عراقی ادامه داد: سفر الکاظمی در این برهه، برای از سرگیری روابط طبیعی و کسب حمایت این کشورها برای گذر از مشکلاتی است که عراق با آن مواجه است.

وی تاکید کرد که عربستان سعودی نیازمند حل مشکلاتش با ایران است زیرا دو کشور، همسایه هستند و نمی توانند این همسایگی را تغییر دهند و در عین حال نیازمند همکاری های منطقه ای در بحث صادرات نفت و پرونده های دیگر هستند.

ال بشاره در خصوص موضع ایران نسبت به دولت الکاظمی خاطر نشان ساخت که جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای تصدی الکاظمی برای پست نخست وزیری، از این دولت حمایت کرده زیرا با توافق سیاسی اغلب جریان های سیاسی داخلی به این پست رسیده است.

به گفته وی، از نظر جمهوری اسلامی ایران نخست وزیری که با توافق سیاسی اکثر جریان ها و رای اعتماد پارلمان به این پست می رسد مورد تایید تهران نیز هست.

این کارشناس عراقی افزود که دو کشور به هم نیاز دارند اما حساسیت های فی ما بین در نتیجه تاثیر قدرت های خارجی است و حتی در داخل عراق اگر کسی علیه ایران حرفی بزند، نتیجه تحریک خارجی است.

وی پیش بینی کرد که سفر الکاظمی به تهران منجر به ارتقا مناسبات دو جانبه شود و دستاوردهای مثبتی به دنبال داشته باشد.

حافظ آل بشاره سفر خارجی الکاظمی را در این برهه مطلوب نخست وزیر عراق دانست و گفت: اگر بخواهیم قضاوت درستی درباره وضعیت دولت الکاظمی داشته باشیم باید گفت که در شرایط حاضر همه جریان های سیاسی همراه و همسو با نخست وزیر عراق نیستند.

به گفته وی، نخست وزیر عراق با هدف بالابردن اعتماد به دولت خود، درصدد دست زدن به این سفرهای خارجی برآمده تا بخشی از حمایت را از خارج برای دولت خود به ارمغان بیاورد.

این کارشناس عراقی ادامه داد که نباید فراموش کرد که دولت الکاظمی با یک ماموریت ویژه موظف شده و آن برگزاری انتخابات زودهنگام و رسیدگی به برخی پرونده های مهم و در راس آنها اخراج نظامیان آمریکا از خاک عراق است.

وی تاکید کرد که الکاظمی در این برهه به سفرهای خارجی روی آورده زیرا نیازمند تقویت موضع داخلی اش است.

بر اساس اعلام منبع عراقی، الکاظمی دوشنبه و سه شنبه هفته جاری به ریاض و تهران سفر خواهد کرد.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *