پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403 - Thursday 25 April 2024

اخبار داغ

۸۰سال سکوت کلیسا در برابر رسوایی اخلاقی در مکزیک

۸۰سال سکوت کلیسا در برابر رسوایی اخلاقی در مکزیک

*آزار جنسی کودکان و زنان یکی از اصلی‌ترین مشکلات واتیکان با کشیش‌هاست و یک سال پیش، کلیسای کاتولیک آمریکا نام بیش از یک هزار کشیش و دیگر مقام‌های کلیسا را منتشر کرد که متهم به آزار جنسی کودکان بوده‌اند.

تهران- ایرنا- رسوایی بزرگ اخلاقی دیگر برای واتکیان در مکزیک آشکار و اعلام شد کلیسا ۸۰ سال در برابر بیش از ۱۷۰ مورد تجاوز جنسی به افراد زیر سن قانونی سکوت کرده بود.

انجمن مذهبی‌های کاتولیک از یک رسوایی جنسی پرده برداشته که در آن پای ۳۳ نفر از کشیش‌های مسیحی رده بالای مکزیکی در میان است.

طبق گزارش داخلی این انجمن، دستکم ۱۷۵ کودک زیر سن قانونی توسط کشیش‌های مسیحی در این کشور از جمله «مارشال ماسیل» بنانگذار این انجمن مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند.

این مساله در طول سال‌های ۱۹۴۱ تا ۲۰۱۹ رخ داده به گونه‌ای که ۶۰ کودک از سوی مارشال ماسیل مورد سوء استفاده قرار گرفتند.

این گزارش در حالی منتشر می شود که پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان، سه‌شنبه گذشته (۱۶ آذر) با ایجاد تغییرات اساسی در شیوه برخورد کلیسای کاتولیک با سوءاستفاده جنسی از کودکان و زنان، قانون موسوم به «پنهانکاری واتیکان»  را لغو کرد.

براساس گزارش مربوط به این رسوایی بزرگ که در تارنمای سِرو بیوسِس (ceroabusos.org) منتشر شده، بیشتر قربانی‌ان پسران ۱۱ تا ۱۶ سال بودند.
طبق این گزارش، ۱۸ نفر از کسانی که مرتکب این تجاوز جنسی شده‌اند همچنان عضو انجمن هستند که ۱۴ نفر از آنها، خود قربانی تجاوزهای جنسی از سوی کشیش‌ها بوده‌اند؛ این مساله وجود زنجیره‌های سوءاستفاده را برجسته می‌کند.

رسوایی‌های جنسی کشیش‌های کاتولیک در اروپا و آمریکا موجی از انتقادها را علیه واتیکان به راه انداخته است.
آزار جنسی کودکان و زنان یکی از اصلی‌ترین مشکلات واتیکان با کشیش‌هاست و یک سال پیش، کلیسای کاتولیک آمریکا نام بیش از یک هزار کشیش و دیگر مقام‌های کلیسا را منتشر کرد که متهم به آزار جنسی کودکان بوده‌اند.

تعدادی از کاتولیک‌ها در حالی‌ که ازدواج برای رهبران مذهبی را ممنوع کرده‌اند اما رفتارهای خشن، همجنس‌گرایی و حتی کودک‌آزاری با کودکان سه ساله را نیز مرتکب شده‌اند.
موضوع پذیرش مردان متاهل در کلیساهای کاتولیک از چند دهه گذشته مطرح شده اما اکنون این مساله به ویژه در مناطقی مانند برزیل که با کمبود شدید کشیش مواجه‌اند به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.

بسیاری از مقام‌های کلیسای کاتولیک، از جمله «پاپ بندیکت شانزدهم» سلف پاپ فرانسیس، معتقد بوده‌اند که تجرد کشیشان بخشی از اصول اعتقادی ثابت کلیسا نیست و اندیشیدن به تغییر در این قاعده منعی ندارد. طبق قوانین کلیسای کاتولیک، کسانی که در خدمت کلیسا هستند نمی‌توانند ازدواج کرده و خانواده تشکیل دهند.
2023

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *