شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

چراغ سبز حلبوسی و بارزانی به تشکیل دولت عراق و دشواری روند بدون جریان صدر

چراغ سبز حلبوسی و بارزانی به تشکیل دولت عراق و دشواری روند بدون جریان صدر

 

محافل سیاسی عراقی اعلام کردند که گروه‌های سنی و کُرد به تشکیل دولت جدید، چراغ سبز نشان داده‌اند اما تشکیل دولت بدون جریان صدر امکان پذیر نیست.

به گزارش گروه بین الملل  تسنیم، المعلومه گزارش داد: پس از تحولات داخل ائتلاف سه گانه و فروپاشی آن با خروج صدر، حلبوسی و بارزانی برای حرکت روند سیاسی و حرکت به سمت تشکیل دولت با چارچوب هماهنگی، چراغ سبز نشان دادند و این درحالی است که برخی محافل سیاسی تشکیل دولت بدون جریان صدر را با توجه به پایگاه مردمی آن ممکن ندانستند زیرا می‌تواند مسیر روند سیاسی را با مانع روبرو کند.

«احمد البیاتی» سیاستمدار کُرد گفت: بارزانی منافع خود را فدای ائتلاف با صدر نخواهد کرد به ویژه که حزب بارزانی شرایط برای برگزاری انتخابات زودهنگام را در سایه بحران‌های فزاینده اقلیم و کاهش محبوبیت مردمی به نفع خود نمی‌بیند.

«نسیم عبدالله» دیگر سیاستمدار هم گفت: گرایش حلبوسی به سمت مسعود بارزانی با توافق جریان صدر رخ داده است. امید می رود که گشایشی در بحران سیاسی ایجاد شود.

«عباس الجبوری» رئیس مرکز مطالعات «رفد» هم گفت: تشکیل دولت جدید بدون صدر ممکن نیست زیرا این جریان پایگاه مردمی زیادی دارد و می‌تواند با تحریک آنها جلوی روند تشکیل دولت مانع ایجاد کند از این رو هر توافقی باید شامل صدر هم شود تا روند تشکیل دولت امکان پذیر باشد.

«حازم الباوی» تحلیلگر سیاسی عراقی هم گفت: تجربه از زمان تشکیل اولین دولت دموکراتیک در دوره سیاسی جدید ثابت کرده است که مسعود بارزانی و حزبش ائتلاف محکمی ندارند و شیعه و سنی و حتی کُرد هم برایش فرقی ندارد.

وی افزود: محمد الحلبوسی هم وضعیتی مشابه حزب دموکرات دارد و کودتایش علیه جریان صدر قابل پیش بینی بود. هرکه گمان می‌کند که حزب دموکرات و ائتلاف حاکمیت به راحتی از پست های وزراتی چشم پوشی می‌کنند بسیار کوته بینانه فکر می‌کنند و مشخص بود که آنها از هر متحدی به هر اندازه که آنرا راهبردی توصیف می‌کنند، به راحتی شانه خالی می‌کنند.

از سوی دیگر «قاسم بلشان» تحلیلگر سیاسی عراقی گفت: هیئتی از چارچوب هماهنگی به منظور خروج از بن بست تشکیل دولت به حنانه می‌رود. چارچوب هماهنگی به دنبال تشکیل دولتی است که به دور از جریان صدر نباشد.

وی افزود: چارچوب هماهنگی از موضع ائتلاف حاکمیت و حزب دموکرات برای تشکیل دولت نهایت استفاده را خواهد برد. هیئت هماهنگی مطابق سازوکار قانون اساسی حرکت می‌کند زیرا فراکسیون اکثریت است که به دنبال تشکیل دولت پس از یازده ماه از برگزاری انتخابات است.

تازه ترین موضع گیری ائتلاف النصر

« آیات المظفر» سخنگوی ائتلاف النصر عراق احتمال داد که کمیته سه گانه متشکل از چارچوب هماهنگی و گروههای سیاسی کُردی و سنی برای معرفی نخست وزیر که به زودی اعلام خواهد شد، نامزد پست نخست وزیری را معرفی کنند.

وی افزود که گروه‌های سیاسی با طرح ارائه شده از سوی حیدر العبادی رئیس ائتلاف النصر استقبال کرده‌اند.

المظفر به همسویی مواضع حیدر العبادی با نوری المالکی اشاره کرد و افزود: بحران سیاسی با تشکیل دولت به پایان نمی‌رسد و مرحله کنونی به یک سیاستمدار نیاز دارد نه اداره کننده امور.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *