سه شنبه 04 اردیبهشت 1403 - Tuesday 23 April 2024

اشرف غنی و عبدالله توافق تقسیم قدرت امضا کردند

اشرف غنی و عبدالله توافق تقسیم قدرت امضا کردند

سخنگوی اشرف غنی امروز (یکشنبه) اعلام کرد، رئیس‌جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله، رقیب او در انتخابات ریاست جمهوری مورد مناقشه، توافق تقسیم قدرت برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی در این کشور جنگ‌زده به امضا رساندند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در پیامی توییتری با بیان اینکه عبدالله عبدالله، شورای مذاکرات صلح (شورای عالی آشتی ملی) را رهبری خواهد کرد و اعضای تیم او در کابینه حضور خواهند داشت، گفت: توافق سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله به امضا رسید.

او همچنین گفت، جزئیات این توافق بعدا به اطلاع عموم می‌رسد.

پیشتر سه منبع مطلع گفتند، رئیس‌جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله، رقیب او در انتخابات ریاست جمهوری مورد مناقشه به نهایی‌سازی توافق تقسیم قدرت برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی در این کشور جنگ‌زده، نزدیک شدند. این منابع به خبرگزاری رویترز گفتند، گفت‌وگوها بر سر تعدادی از پست‌ها همچنان ادامه دارد اما یک توافق احتمالا تا عصر امروز یکشنبه به امضا می‌رسد.

یک منبع مطلع گفت: در مجموع دو تیم به توافقی دست یافتند که براساس آن آن‌ها سهم ۵۰ درصدی در این دولت دارند. مساله‌ای که هنوز مورد بحث قرار دارد، این است که کدام وزارتخانه به چه طرفی برسد.

عبدالله عبدالله نتایج انتخابات سپتامبر ۲۰۱۹ را به چالش کشید و اوایل امسال از تشکیل یک دولت موازی سخن می‌گفت که دولت اشرف غنی را در زمانی که ایالات متحده برای پیشبرد فرایند صلحی تلاش دارد که به جنگ با جنبش طالبان بعد از ۱۹ سال خاتمه می‌دهد، تضعیف می‌کرد.

 

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *