جمعه 31 فروردین 1403 - Friday 19 April 2024

تحلیلگر برجسته عراقی: ریاض ادعای تنش‌زدایی را در عمل نشان دهد

تحلیلگر برجسته عراقی: ریاض ادعای تنش‌زدایی را در عمل نشان دهد

 رییس مرکز پژوهش‌های گفت‌وگو و اندیشه سیاسی «الوان» عراق و از تحلیلگران برجسته این کشور تاکید کرد که اگر ریاض در ادعای تنش زدایی برای منطقه جدی است، باید این جدیت را در عمل به منصه ظهور برساند.

«حیدر البرزنچی»چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود که سیاست های عربستان سعودی باعث تشدید تنش ها در منطقه شده و اگر در کاهش آن، آنگونه که وزیر امور خارجه این کشور ادعا کرده جدی است، باید در عمل این جدیت را به منصه ظهور برساند.
وی با اشاره به سابقه جمهوری اسلامی ایران در خصوص کاهش تنش و  برقراری صلح منطقه ای گفت: بدون شک ایران در تلاش هایش برای کاهش تنش صادق است اما عامل بروز این تنش و تنگناها سعودی ها بوده اند و آنها هستند که باید جدیت خود را در این راستا نشان دهند.
این تحلیلگر کرد عراقی افزود که منطقه از وقتی آبستن تنش شد که عربستان سعودی دخالت هایش را در کشورهای منطقه شروع کرد که از جمله تشویق و حمایت از رژیم جنایتکار و دیکتاتوری بعث صدام در جنگ تحمیلی هشت ساله علیه جمهوری اسلامی ایران و متعاقب آن حمایت های سعودی ها از گروه های تکفیری و تروریستی در عراق بود.
به گفته وی، عربستان سعودی عامل کشاندن نیروهای بیگانه آمریکایی به عراق است و این سیاست سعودی ها امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و جهان عرب را به مخاطره انداخته است.
البرزنچی با اشاره به کارنامه سیاه سعودی ها در منطقه ادامه داد که نمی توان به ادعای امروز وزیر امور خارجه سعودی در خصوص کاهش تنش، اعتماد کرد زیرا به دلایل مختلفی، سعودی ها در ادعاهای خود جدی نیستند.
رییس مرکز پژوهش های گفت وگو و اندیشه سیاسی «الوان» عراق افزود که همه سیاست سعودی ها بر حفظ و ماندن نیروهای آمریکایی در منطقه و پیش بردن طرح عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با همکاری امارات و بحرین است.
حیدر البرزنچی تاکید کرد که بر این اساس نباید انتظار کاهش تنش را در منطقه داشت زیرا تصمیم سیاسی در عربستان سعودی به دست آنها نیست بلکه آمریکایی ها و صهیونیست ها هستند که مقدرات عربستان را به دست گرفته اند.
وی در عین حال خاطر نشان ساخت که فراخوان های جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تنش و خروج از بن بست سیاسی در منطقه می بایست با اقدامات عملی از طرف عربستان سعودی شروع شود زیرا ایران از در دشمنی با کشورهای منطقه در نیامده و هیچ یک از کشورهای منطقه را اشغال نکرده است.
به گفته وی، سعودی ها هستند که دشمنی را با ایران به راه انداخته و از جنگ مستقیم رژیم بعث صدام با ایران حمایت کردند بنابراین اگر سعودی ها در کاهش تنش جدی هستند باید گام های عملی در این راستا بردارند.
وی در پاسخ به این سوال که اگر سعودی ها در کاهش تنش جدی نیستند چرا فراخوان می دهند گفت: تصور می کنم که اظهارات وزیر امور خارجه عربستان سعودی نوعی واکنش به تغییر دولت در آمریکا است زیرا عربستان سعودی احساس می کند با آمدن دولت «جو بایدن» به نوعی چتر حمایتی آمریکا از سر عربستان سعودی برداشته یا حمایت کمتر می شود، برای همین، این اظهارات را مطرح کرده است.
وی با اشاره به فراخوان سابق مقام معظم رهبری افزود که ایشان پیش از این گفته بودند که اگر کشورهای عربی دست دوستی خود را به سمت برادران خود در ایران و عراق دراز کنند و نگرانی های کاذب مبنی بر اینکه ایران دشمن آنها است و نه رژیم صهیونیستی را کنار بگذارند، در این صورت بسیاری از امور در منطقه و جهان تغییر خواهد کرد.
البرزنچی با ابراز تاسف از اینکه عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران را دشمن خود فرض کرده، افزود که امروز اگر سعودی ها می خواهند چهره صلح طلب از خود ارائه کنند باید بابت آن، پا پیش بگذارند.
وی مقیاس صداقت سعودی ها در این راستا را در چند گام عملی اولیه دانست و افزود که نخستین گام این است که دستگاه تبلیغاتی سعودی تحریک و اتهام زنی علیه جمهوری اسلامی ایران – به طور خاص- و شیعیان – به طور عام- را متوقف کند.
به گفته وی، اگر سعودی ها واقعا جدی هستند باید نیروهای متجاوز خود را از یمن بیرون بکشند و با حضور نیروهای بیگانه در منطقه اعلام مخالفت کنند.
وی تاکید کرد که سعودی ها هرگز چنین کاری نمی توانند بکنند زیرا اختیار تصمیم گیری در دستان آنها نیست و آمریکا و صهیونیست ها در این خصوص تعیین کننده هستند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *