پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

محمدتقی رهبر : اولویت‌دانستن اهداف جناحی نسبت به مصالح نظام، خلاف شرع است

محمدتقی رهبر : اولویت‌دانستن اهداف جناحی نسبت به مصالح نظام، خلاف شرع است

* «منافع ملی را با تاختن به یکدیگر و توجه زیاد به اغراض سیاسی آسیب‌پذیر نکنند. اولویت دانستن اغراض سیاسی(جناح‌ها) نسبت به مصلحت نظام و مردم، کاری نامتعارف و خلاف شرع است.»

 عضو جامعه روحانیت مبارز با توجه به شدت یافتن فضای تبلیغات ریاست جمهوری، خطاب به گروه‌ها و جناح‌های سیاسی تاکید کرد «منافع ملی را با تاختن به یکدیگر و توجه زیاد به اغراض سیاسی آسیب‌پذیر نکنند. اولویت دانستن اغراض سیاسی(جناح‌ها) نسبت به مصلحت نظام و مردم، کاری نامتعارف و خلاف شرع است.»

به گزارش ایرناپلاس، با پایان یافتن ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، فضای رسانه‌ای در بخش‌های مختلف مطبوعات تا شبکه‌های اجتماعی، حول محور میزان مشارکت مردم و تاکیدات رهبری و دولتمردان در این زمینه تا رویکرد دستگاه‌های ذیربط برای حضور همه سلایق در انتخابات می‌چرخد.

محمدتقی رهبر فعال سیاسی و عضو جامعه روحانیت مبارز در همین رابطه پاسخگوی پرسش‌های ایرناپلاس بود.

با توجه به اهمیت انتخابات امسال بویژه تاکید مسئولان کشور مبنی بر اینکه انتخابات فرصتی مهم و بی‌نظیر برای استحکام پایه‌های اقتدار و امنیت کشور است، به چه طریقی می‌توان این فرصت را فراهم کرد؟

رهبر: اولا باید افرای شایسته، توانمند و با تجربه که مردم آنها را می‌شناسند و اعتماد دارند، وارد میدان شوند. یعنی ملت باید این احساس را داشته باشند که کسی که کاندیدا شده، همدرشان است و با مشکلات آنها آشنایی دارد  تا از این طریق بتواند مردم را امیدوار کند.
همچنین یک کاندیدا باید از جایگاه سیاسی و مدیریتی قابل توجهی برخوردار باشد. ضمن آنکه لازم است، تعداد کاندیداها بیش از حد متعارف نباشد، یعنی خوب نیست تعداد زیادی از چهره‌ها ردیف شوند و رای‌های ریخته شده به صندوق را خُرد کنند. همچنین ملت باید به جنبه و تکلیف شرعی رای دادن هم توجه کنند تا خدای ناکرده تعداد کمِ رای نظام را دشمن شاد نکند.

دستگاه‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی برای مقابله با دلسرد کردن مردم از اصل انتخابات چگونه باید اقدام کنند؟


رهبر
: شورای نگهبان و نهادهای دیگر در چارچوب قانونی مشخصی عمل می‌کنند و با ارزیابی دقیق همه شرایط، به وظیفه‌ای که برعهده آنها گذاشته شده است، عمل می‌کنند؛ ما نمی‌توانیم تکلیف دستگاه‌های رسمی را تعیین کنیم. مورد دیگر هم که به نظر من باید لحاظ شود، این است که مناظره‌های تلویزیونی لغو شود. به هر حال ما تجربه‌های تلخی از گفت‌وگوی رودرروی کاندیداها داریم و به همین دلیل امیدوارم صداوسیما این بار از این کار منصرف شود. یعنی هر کدام از نامزدها به تنهایی بیایند و برنامه‌ها و نظرهای خود را به افکار عمومی توضیح بدهند.

اینکه کاندیدایی بیاید و بدون در نظر گرفتن شرایط و پتانسیل کشور، بگوید چنین و چنان می‌کنیم، سبب می‌شود در آینده مردم نسبت به کل سیستم بی‌اعتماد شوند. بهتر است، بگویند که همه تلاش خود را به کار میگیرم تا با همت و همکاری دیگران بتوانیم آرامشی نسبی را به مردم هدیه بدهیم.

رهبر معظم انقلاب بارها توصیه‌هایی به کاندیداها مبنی بر پرهیز از دادن وعده‌های بی‌پشتوانه و … داشتند. چگونه می‌توان کاندیداها را به عمل کردن به این موارد وادار کرد؟


رهبر
: اینکه کاندیدایی بیاید و بدون در نظر گرفتن شرایط و پتانسیل کشور، بگوید چنین و چنان می‌کنیم، سبب می‌شود در آینده مردم نسبت به کل سیستم بی‌اعتماد شوند. بهتر است، بگویند که همه تلاش خود را به کار میگیرم تا با همت و همکاری دیگران بتوانیم آرامشی نسبی را به مردم هدیه بدهیم.
همچنین لازم است، یک رئیس‌جمهوری در موقع انتخاب وزیران و سایر مدیران، نگاه جناحی را کنار بگذارد و در دولتش کسانی را به کار بگیرد که واقعا توانمندند و از دانش و تجربه کافی برخوردار باشند. حتی اگر آن فرد از نظر سیاسی در طیف رقیب دولت باشد، در واقع با این رویکردها می‌توانیم مشکلات بی‌شمار کنونی را حل و مردم را راضی کنیم.

به نظر شما، چگونه می‌توان مردم را به مشارکت حداکثری ترغیب کرد؟


رهبر
: مردم معیشت‌ خود را در شرایط تنگنایی می‌بینند و به همین دلیل حق دارند، از سیستم دلخور باشند. در چنین حالتی باید عُلمای بزرگوار به مردم بگویند اگر مشارکت اندکی داشته باشیم، اقتدار ملی و ابهت نظام با مشکل مواجه خواهد شد. ان‌شاءالله مراجع نیز با مردم صحبت خواهند کرد تا جلوی شاد شدن دشمن را بگیریم. یعنی باید به همه گفت، اینکه گرفتاری شدت گرفته، نمی‌تواند دلیلی برای تنها گذاشتن نظام باشد. پس همه باید بیایند و در روز انتخابات تکلیف شرعی و ملی خود را به نحو احسن انجام بدهند.

نقش گروه‌های سیاسی در این زمینه چیست؟


رهبر
: باید به سیاسیون و جناح‌های سیاسی توصیه کرد که با نگاه باز به مسایل کشور نگاه کنند و منافع ملی را با تاختن به یکدیگر و توجه زیاد به اغراض سیاسی آسیب‌پذیر نکنند. حتی می‌توان گفت، اولویت دانستن اغراض سیاسی نسبت به مصلحت نظام و مردم، کاری نامتعارف و خلاف شرع است. همانطور که قران با آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» همه را به وحدت و همکاری دعوت می‌کند، ما هم به‌خصوص در بزنگاه‌های مهم باید همنشینی کنیم تا بتوانیم کشور و نظام را در برابر بدخواهی‌های بدخواهان نجات دهیم و اجازه کارشکنی به دشمنان ندهیم. همه می‌دانند نگه داشتن فضای سیاسی کشور و اجرای برنامه‌ها در فضای متشنج امری محال است. به همین دلیل جناح‌های سیاسی «اتحاد و همدلی» را باید تکلیف شرعی خود بدانند.

نکته دیگر آنکه، نظام اسلامی همیشه از جانب آمریکا و همپیمانانش تهدید می‌شود و روز به روز تحریم‌های بیشتری به ایران در نظر می‌گیرند. به همین دلیل مردم در چند سال اخیر گرفتاری‌های زیادی را به چشم دیده و  متاسفانه زندگی برای آنها دشوار شده است. در چنین شرایطی، بر همه دست‌اندکاران و سیاسیون واجب است، به هیچ چیزی غیر از آرامش و آسایش مردم فکر نکنند و توانایی و انرژی خود را فقط صرف خدمت به نظام و مردم کنند. ان‌شاءالله جمهوری اسلامی انتخاباتی شکوهمند را داشته باشد و دولت بعدی بتواند با کار و تلاش شبانه‌روزی، رضایت آحاد مختلف مردم را جلب کند.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *