شنبه 01 اردیبهشت 1403 - Saturday 20 April 2024

استاددانشگاه پاکستان:سند جامع ایران و چین نفوذ آمریکا را کاهش می‌دهد

استاددانشگاه پاکستان:سند جامع ایران و چین نفوذ آمریکا را کاهش می‌دهد

 استاد و رئیس بخش روابط بین الملل دانشگاه پاکستانی، سند همکاری‌های جامع ایران و چین را یک مشارکت گسترده، توسعه ارتباطات و گامی در مسیر ثبات بخشی توصیف کردوگفت: تهران و پکن با این نقشه راه، جلوی نفوذ واشنگتن در منطقه را می‌گیرند.

دکتر «رضوانه کریم عباسی» رئیس بخش علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه ملی زبان‌های نوین (NUML) روز چهارشنبه طی گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد اظهار داشت: مشارکت تهران و پکن در قالب برنامه جامع ۲۵ ساله ارتباط منطقه‌ای گسترده تری را تحت ابتکار چینی کمربند و جاده تقویت می کند.

وی افزود: امضای برنامه جامع همکاری‌های ایران و چین تأثیر گسترده و ثبات بخشی برای منطقه خواهد داشت و در نتیجه باعث کاهش نفوذ آمریکا نیز می‌شود.

عباسی اظهار داشت: این یک معامله عادی نیست زیرا چین قصد دارد صدها میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کند که منجر به نه تنها تقویت معیشت جمهوری اسلامی بلکه توسعه اقتصاد منطقه‌ای از طریق ارتباطات منطقه‌ای نیز می شود زیرا این توافقنامه سطح مشارکت تهران در پروژه کمربند و جاده را نیز افزایش می‌دهد، طرح‌های زیرساختی که از شرق آسیا تا اروپا امتداد دارد.

وی تاکید کرد: گسترش مشارکت اقتصادی ایران و چین به معنای واقعی قرن بیست و یکم متعلق به آسیا است و ثابت می‌کند که ظهور چین یک واقعیت است. همچنین از طرفی، جمهوری اسلامی ایران نیز برای مقابله با تحریم‌های ایالات متحده و حتی وضعیت پسا تحریم برنامه قوی اقتصادی را تدارک دیده است.

این استاد پاکستانی برنامه جامع همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین را به سود پاکستان و دارای تاثیرات بلند مدت برای پیشبرد طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان و چین موسوم به طرح “سی‌پک” دانست و افزود: از آنجایی که اسلام‌آباد از روابط صمیمانه و قوی با هر دو کشور ایران و چین برخوردار است، طرح سی‌پک می‌تواند در کنار برنامه همکاری جامع ایران و چین راه را برای تقویت بیشتر روابط بین ۳ کشور هموار کند.

دکتر رضوانه عباسی تقویت و گسترش ارتباطات منطقه‌ای را به مثابه بهترین پادزهر برای نجات منطقه از بیماری افراطگرایی، فقر و تروریسم دانست و افزود: به نظر می رسد تحقق یک راهروی سه‌جانبه انرژی بین ایران، چین و پاکستان در آینده نزدیک به واقعیت تبدیل خواهد شد.

هفتم فروردین امسال و در جریان سفر وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین به تهران سند همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین به امضای وزیران خارجه دو کشور رسید.

سابقه این سند به سفر رسمی شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین به تهران برمی‌گردد که در جریان‌ آن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با صدور بیانیه‌ای، سطح روابط دو کشور را به «مشارکت جامع راهبردی» ارتقاء دادند.

پیش‌تر احزاب، دیپلمات‌ها و شخصیت‌های سیاسی پاکستان با استقبال از برنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله جمهوری اسلامی ایران و چین، آن را در راستای منافع منطقه به ویژه پاکستان دانسته و تاکید کردند: تقویت روابط تهران-پکن به سود اسلام‌آباد است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *