پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

اعضای هیات مذاکره کننده آمریکا با عراق مشخص شد

اعضای هیات مذاکره کننده آمریکا با عراق مشخص شد

*شنکر در بیانیه مطبوعاتی گفت که دولت «دونالد ترامپ» در حال آماده‌سازی برگزاری دور جدید گفت و گوهای راهبردی با عراق است که در ابتدای این هفته توسط «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام و اواسط ژوئن آینده تاریخ برگزاری آن تعیین شد.

بغداد – ایرنا – «دیوید شنکر» معاون وزیر امور خارجه آمریکا فاش کرد که واشنگتن همچنان برای آماده‌سازی دور جدید گفت و گوی راهبردی با عراق آماده می شود و اعضای هیات مذاکره کننده را نیز مشخص کرده است.

به گزارش خبرگزاری «المعلومه»، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر مستعفی عراق چهارشنبه گذشته محتوای نامه جدید درخواست گفت و گوی راهبردی آمریکایی‌ها با کشورش را فاش کرد.

عبدالمهدی در نشست شورای امنیت ملی عراق گفت که وزارت امور خارجه آمریکا خواستار یافتن فرمولی برای تفاهم در مورد آینده حضور نیروهای نظامی این کشور در عراق شد.

واشنگتن در این نامه اعلام کرده که در تلاش است، نیروهایش را از عراق خارج کند.

نخست وزیر مستعفی عراق اضافه کرد که محتوای نامه حاکی از تمایل آمریکا به گفت و گو در روزهای ۱۰ و ۱۱ ژوئن (خرداد) است.

به گزارش المعلومه، شنکر در بیانیه مطبوعاتی گفت که دولت «دونالد ترامپ» در حال آماده‌سازی برگزاری دور جدید گفت و گوهای راهبردی با عراق است که در ابتدای این هفته توسط «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام و اواسط ژوئن آینده تاریخ برگزاری آن تعیین شد.

وی افزود که دولت آمریکا هیاتی به سرپرستی «دیوید هیل» معاون وزیر امور خارجه با عضویت نمایندگان چندین وزارتخانه از جمله وزارت خزانه‌داری و دفاع برای این گفت و گو تعیین کرده است.

شنکر تاکید کرد که بغداد در صورت مشارکت راهبردی با واشنگتن باید اقدام‌های قانع کننده‌ای انجام دهد.

وی از مقام‌های عراقی خواست تا در صورت ماندن نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی در کشورشان گام‌های اساسی در حفاظت از آنها بردارند.

در همین حال عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی عراق چهارشنبه گذشته تأکید کرد که واشنگتن خواستار گفت و گو با عراق شده است و ما خواستار عقب‌نشینی نیروهای این کشور با روشی دوستانه و نه خصمانه هستیم؛ ما نمی‌خواهیم که نظرات متفاوت با واشنگتن منجر به مشکلات شود.

نخست وزیر مستعفی عراق ادامه داد که ما در حال مطالعه پرونده خروج نیروهای خارجی به شکلی که به عراق و منطقه صدمه نزند، هستیم و در مورد خروج نیروهای آمریکایی به یک دیدگاه یکپارچه در بین مؤلفه‌های سیاسی نزدیک می‌شویم.

وی تاکید کرد که دولت عراق می‌خواهد از درخواست واشنگتن برای گفت و گو به منظور انعقاد توافق‌هایی که به عراق خدمت می‌کنند، بهره ببرد و از درون نیز خواستار آرامش است.

وی فاش کرد که نیروهای خارجی در زمان حاضر پس از عقب‌نشینی های اخیر، تنها در سه پایگاه در عراق حضور دارند.

یکشنبه گذشته «متیو تولر» سفیر آمریکا در بغداد در دیدار با عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی عراق از پیشنهاد واشنگتن برای آغاز گفت و گوهای راهبردی در مورد مسائل گوناگون خبر داد.

تولر در این دیدار، پیشنهاد واشنگتن را برای تعیین هیات مذاکره کننده و تاریخ آغاز مذاکرات راهبردی با عراق را که پیشتر در چندین پیام و نشست مطرح شده بود، به نخست وزیر مستعفی عراق ابلاغ کرد.

عبدالمهدی ضمن استقبال از این پیشنهاد گفت که برای دستیابی به منافع متقابل و با توجه به تصمیم‌ها و تحولات عراق و منطقه، گفت و گوهای اساسی و راهبردی بین دولت‌های بغداد و واشنگتن بسیار راهگشا خواهد بود.

نخست وزیر مستعفی و سفیر آمریکا در بغداد در این نشست همچنین درباره مسائل جاری از جمله مبارزه با همه‌گیری «ویروس کرونا» و اهمیت همکاری و هماهنگی بین کشورهای جهان برای کنترل این ویروس، محافظت از مردم در برابر خطرهای ناشی از این بیماری و تشکیل دولت جدید عراق، بحث و تبادل نظر کردند.

«محمد علی الحکیم» وزیر امور خارجه عراق نیز در توییتی نوشت که وزارت خارجه این کشور نامه‌ای را از دولت آمریکا دریافت کرده که در آن پیشنهاد مذاکره بر اساس مفاهیم ارائه شده در چارچوب راهبردها و بررسی جامع در مورد آینده روابط اقتصادی، فرهنگی، تجاری و امنیتی به صورت دوجانبه و منطقه‌ای مطرح شده است.

الحکیم گفت که ما از این ابتکار عمل استقبال می‌کنیم و تاریخ مناسبی را برای انجام آن تعیین خواهیم کرد.

پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که گفت وگوی راهبردی واشنگتن و بغداد در مورد موضوع‌های مهم ژوئن آینده (خرداد) آغاز می‌شود.

پمپئو در نشست مطبوعاتی گفت که ایالات متحده قصد دارد گفت و گوی راهبردی را با عراق از اواسط ماه ژوئن آغاز کند و در آن همه موضوع‌های مهم در دستور کار و تبادل نظر دو طرف قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد که واشنگتن اواسط ژوئن را برای گفت و گوی راهبردی به دولت عراق پیشنهاد داده و همه موضوع‌های مهم بین دو کشور از جمله حضور نیروهای آمریکایی در عراق در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *