جمعه 10 فروردین 1403 - Friday 29 March 2024

الکاظمی: در مذاکرات اخیر، بر خروج نظامیان و برچیده شدن پایگاه‌های آمریکا تأکید شد

الکاظمی: در مذاکرات اخیر، بر خروج نظامیان و برچیده شدن پایگاه‌های آمریکا تأکید شد

 

نخست وزیر عراق با تأکید بر لزوم خروج نظامیان آمریکایی و جمع شدن پایگاه‌های این کشور در عراق، گفت که این مسئله، پذیرش مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج نیروهای خارجی محسوب می‌شود.

به گزارش فارس، مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق روز جمعه، تأکید کرد که مذاکرات بغداد-واشنگتن، دستاورد بزرگی برای عراق است.

یک منبع دولتی به خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت: «الکاظمی تأکید دارد که گفت‌وگوی راهبری، در درجه نخست، بر اصل حاکمیت و منفعت عراق متمرکز شده است».

نخست وزیر عراق با بیان اینکه در این مذاکرات، «موفق شدیم نتایج مهمی به دست آوریم»، خاطر نشان کرد، در این مذاکرات، بر خروج همه نیروهای آمریکایی از عراق و برچیده شدن تمامی پایگاههای این کشور تأکید شد.

وی همچنین گفت که گفت‌وگوهای اخیر، پذیرش مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی است.

دو روز پس از ترور شهید سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و شهید «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق در اقدام تروریستی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد، پارلمان عراق پانزدهم دی سال ۱۳۹۸، طرح اخراج نیروهای خارجی از عراق را تصویب کرد.

علی‌رغم تصویب این طرح، آمریکا از اجرای آن خودداری کرده است. این در حالی است که اغلب گروه‌های سیاسی عراق خواهان اخراج نیروهای آمریکا از خاک عراق هستند.

الکاظمی در پایان خاطر نشان کرد، بر اساس این مذاکرات، همکاری‌هایی در زمینه روابط اقتصادی و سایر بخش‌ها به وجود خواهد آمد و دستاورد بزرگی برای عراق به ارمغان آمد.

گفت‌وگوهای آمریکا و عراق بعد از ظهر پنجشنبه 22 خرداد ماه جاری آغاز شد. بغداد و واشنگتن اخیراً تصمیم گرفته‌اند درباره روابط دو جانبه و آینده این روابط با یکدیگر گفت‌وگو کرده و به توافق برسند.

 پس از پایان نشست، طرفین با انتشار یک بیانیه، ضمن اعلام تعهد خود برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق تصریح کردند که ایالات متحده به دنبال ایجاد پایگاه‌های دائمی یا حضور نظامی دائمی در عراق نخواهد بود.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *