پنجشنبه 09 فروردین 1403 - Thursday 28 March 2024

انفجار بيروت و عوامل پشت پرده

انفجار بيروت و عوامل پشت پرده

* گفته مي‌شود که يکي از تجار سرشناس لبناني که به جريان المستقبل وابسته است، طي دو سال اخير با اجاره کردن يک کشتي، محموله‌اي به وزن دوهزار و هفتصد تن نيترات آمونياک از آفريقاي جنوبي خريداري کرده و اين محموله را در انبارهاي بندر بيروت بدون توجه به پيامدهاي خطرناک وجود اين ماده اشتغالزا تخليه کرده است.

*با توجه به فشارهاي سياسي و اقتصادي آمريکا، فرانسه، عربستان و امارات عليه دولت حسان دياب به نظر مي‌رسد که دولت لبنان در چنين شرايطي ناچار خواهد شد که براي برون‌رفت از بحران اقتصادي شرايط اين کشورها را براي فشار به حزب‌ا… بپذيرد.

اتفاق دردناکي که اخيرا در بندرگاه بيروت رخ داد، از وجود يک توطئه داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي عليه محور مقاومت و به‌طور مشخص لبنان حکايت دارد.

در تجزيه و تحليل اين حادثه دردناک که به قرباني شدن بيش از يکصد تن و زخمي شدن بيش از چهارهزار تن از مردم لبنان منجر شد، دو نظريه موازي مطرح مي‌شود.
نخست گفته مي‌شود که يکي از تجار سرشناس لبناني که به جريان المستقبل وابسته است، طي دو سال اخير با اجاره کردن يک کشتي، محموله‌اي به وزن دوهزار و هفتصد تن نيترات آمونياک از آفريقاي جنوبي خريداري کرده و اين محموله را در انبارهاي بندر بيروت بدون توجه به پيامدهاي خطرناک وجود اين ماده اشتغالزا تخليه کرده است.
در سناريوي بعدي که مرتبط است به وجود توطئه داخلي و منطقه‌اي و بين‌المللي اين است که رژيم صهيونيستي با آگاهي از وجود اين ماده خطرناک با اشعه ليزر اين انبارها را هدف قرار داد که در نتيجه انفجار بزرگي در بندر بيروت رخ داد و منجر به نابودي کليه انبارهاي مواد غذايي و دارويي و سيلوهاي گندم شد. اين اتفاق موجب شد که نخست‌وزير لبنان حالت فوق‌العاده در اين کشور اعلام کند و شرايط قانوني جديدي ايجاد کند.
با توجه به فشارهاي سياسي و اقتصادي آمريکا، فرانسه، عربستان و امارات عليه دولت حسان دياب به نظر مي‌رسد که دولت لبنان در چنين شرايطي ناچار خواهد شد که براي برون‌رفت از بحران اقتصادي شرايط اين کشورها را براي فشار به حزب‌ا… بپذيرد.
در هفته‌هاي اخير وزير خارجه فرانسه در ديدار با نخست‌وزير لبنان از وي خواست که محدوديت‌هاي بيشتري براي حزب‌ا… ايجاد کند که با واکنش تند حسان دياب مواجه شد.
واکنش نخست‌وزير لبنان نسبت به دخالت‌هاي غيرقابل توجيه وزير خارجه فرانسه موجب شد که وزير خارجه لبنان که تابعيت فرانسوي دارد از پُست خود استعفا دهد و اين امر شکاف‌ها را در کابينه لبنان تشديد کرد.
به نظر مي‌رسد با توجه به شرايط اقتصادي ناپايدار و بدهي مالي 85ميليارد دلاري لبنان و سقوط ارزش لير لبناني دولت حسان دياب بدون کمک مالي جامعه جهاني قادر نخواهد بود از اين بحران بي‌سابقه خارج شود.
پس از انفجار اخير بيروت، دونالد ترامپ با انتشار يک توئيت مدعي شد که اين انفجار ناشي از دخالت انساني بوده و هدف او اين است که انگشت‌هاي اتهام را در آينده متوجه حزب‌ا… کند تا زمينه خلع سلاح اين جريان مقاومت را فراهم کند. اگرچه برخي سران کشورهاي جهان با دولت و ملت لبنان اظهار همدردي کرده‌اند، اما اکنون لبنان نيازمند کمک مالي بالايي است تا بتواند اوضاع ناپايدار اقتصادي و اجتماعي را مهار کند.
منبع : آرمان ملی
انتهای پیام

مطالب مرتبط

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *